Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maiara Lopes da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rabelo, Josefa Jackline, Maia Filho, Osterne Nonato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631
Resumo: This article aims to explain, from a Marxian perspective, how the categories "Work", "Education" and "Praxis" differ and are, at the same time, ontologically dependent on one another. In this sense, it should be emphasized that the founding complex of the social being is work, and education is for it a complex founded as a synonym of praxis, whose office of teacher consists of one of its types. This activity is situated here as the protagonist mediation of our examination, which privileged to anchor the literature review in the theoretical, historical and philosophical framework of the Marxian-Lukacsian ontology as a theoretical-methodological perspective of research. Our theoretical framework encompasses, in addition to Marx, especially Vásquez (2011), in order to reflect particularly on the concept of praxis in the context of the work-education relationship; and Lessa (2012), which captures the ontological relationships between work and social reproduction.
id UFC-7_be13ec9a6be152adc2a40073b1d6e678
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39631
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professorWork, education and praxis: ontological relations and distinctions around the college professor officeTrabalhoEducaçãoPráxisThis article aims to explain, from a Marxian perspective, how the categories "Work", "Education" and "Praxis" differ and are, at the same time, ontologically dependent on one another. In this sense, it should be emphasized that the founding complex of the social being is work, and education is for it a complex founded as a synonym of praxis, whose office of teacher consists of one of its types. This activity is situated here as the protagonist mediation of our examination, which privileged to anchor the literature review in the theoretical, historical and philosophical framework of the Marxian-Lukacsian ontology as a theoretical-methodological perspective of research. Our theoretical framework encompasses, in addition to Marx, especially Vásquez (2011), in order to reflect particularly on the concept of praxis in the context of the work-education relationship; and Lessa (2012), which captures the ontological relationships between work and social reproduction.O presente artigo toma por objetivo explicar, sob uma perspectiva marxiana, como as categorias “Trabalho”, “Educação” e “Práxis” diferem e são, ao mesmo tempo, ontologicamente dependentes umas das outras. Cumpre enfatizar, nesse sentido, que o complexo fundante do ser social é o trabalho, e a educação é por ele um complexo fundado enquanto sinônimo de práxis, cujo ofício do professor consiste em um de seus tipos. Tal atividade situa-se aqui como a mediação protagonista de nosso exame, o qual privilegiou ancorar a revisão de literatura no arcabouço teórico, histórico e filosófico da ontologia marxiano-lukacsiana, na qualidade de perspectiva teórico-metodológica de investigação. Nosso referencial teórico engloba, além de Marx, especialmente Vásquez (2011), a fim de refletir particularmente sobre o conceito de práxis no contexto da relação trabalho-educação; e Lessa (2012), que captura as relações ontológicas entre trabalho e reprodução social.Revista Eletrônica Arma da Crítica2019-02-14T13:05:47Z2019-02-14T13:05:47Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Maiara Lopes da; RABELO, Josefa Jackline; MAIA FILHO, Osterne Nonato. Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza (CE), ano 8, n. 9, p.148-169, maio 2018.1984-4735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631Silva, Maiara Lopes daRabelo, Josefa JacklineMaia Filho, Osterne Nonatoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:09:36Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39631Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:48.124113Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
Work, education and praxis: ontological relations and distinctions around the college professor office
title Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
spellingShingle Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
Silva, Maiara Lopes da
Trabalho
Educação
Práxis
title_short Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
title_full Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
title_fullStr Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
title_full_unstemmed Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
title_sort Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
author Silva, Maiara Lopes da
author_facet Silva, Maiara Lopes da
Rabelo, Josefa Jackline
Maia Filho, Osterne Nonato
author_role author
author2 Rabelo, Josefa Jackline
Maia Filho, Osterne Nonato
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maiara Lopes da
Rabelo, Josefa Jackline
Maia Filho, Osterne Nonato
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Educação
Práxis
topic Trabalho
Educação
Práxis
description This article aims to explain, from a Marxian perspective, how the categories "Work", "Education" and "Praxis" differ and are, at the same time, ontologically dependent on one another. In this sense, it should be emphasized that the founding complex of the social being is work, and education is for it a complex founded as a synonym of praxis, whose office of teacher consists of one of its types. This activity is situated here as the protagonist mediation of our examination, which privileged to anchor the literature review in the theoretical, historical and philosophical framework of the Marxian-Lukacsian ontology as a theoretical-methodological perspective of research. Our theoretical framework encompasses, in addition to Marx, especially Vásquez (2011), in order to reflect particularly on the concept of praxis in the context of the work-education relationship; and Lessa (2012), which captures the ontological relationships between work and social reproduction.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-14T13:05:47Z
2019-02-14T13:05:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Maiara Lopes da; RABELO, Josefa Jackline; MAIA FILHO, Osterne Nonato. Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza (CE), ano 8, n. 9, p.148-169, maio 2018.
1984-4735
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631
identifier_str_mv SILVA, Maiara Lopes da; RABELO, Josefa Jackline; MAIA FILHO, Osterne Nonato. Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza (CE), ano 8, n. 9, p.148-169, maio 2018.
1984-4735
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Arma da Crítica
publisher.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Arma da Crítica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028750718140416