Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631 |
Resumo: | This article aims to explain, from a Marxian perspective, how the categories "Work", "Education" and "Praxis" differ and are, at the same time, ontologically dependent on one another. In this sense, it should be emphasized that the founding complex of the social being is work, and education is for it a complex founded as a synonym of praxis, whose office of teacher consists of one of its types. This activity is situated here as the protagonist mediation of our examination, which privileged to anchor the literature review in the theoretical, historical and philosophical framework of the Marxian-Lukacsian ontology as a theoretical-methodological perspective of research. Our theoretical framework encompasses, in addition to Marx, especially Vásquez (2011), in order to reflect particularly on the concept of praxis in the context of the work-education relationship; and Lessa (2012), which captures the ontological relationships between work and social reproduction. |
id |
UFC-7_be13ec9a6be152adc2a40073b1d6e678 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/39631 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professorWork, education and praxis: ontological relations and distinctions around the college professor officeTrabalhoEducaçãoPráxisThis article aims to explain, from a Marxian perspective, how the categories "Work", "Education" and "Praxis" differ and are, at the same time, ontologically dependent on one another. In this sense, it should be emphasized that the founding complex of the social being is work, and education is for it a complex founded as a synonym of praxis, whose office of teacher consists of one of its types. This activity is situated here as the protagonist mediation of our examination, which privileged to anchor the literature review in the theoretical, historical and philosophical framework of the Marxian-Lukacsian ontology as a theoretical-methodological perspective of research. Our theoretical framework encompasses, in addition to Marx, especially Vásquez (2011), in order to reflect particularly on the concept of praxis in the context of the work-education relationship; and Lessa (2012), which captures the ontological relationships between work and social reproduction.O presente artigo toma por objetivo explicar, sob uma perspectiva marxiana, como as categorias “Trabalho”, “Educação” e “Práxis” diferem e são, ao mesmo tempo, ontologicamente dependentes umas das outras. Cumpre enfatizar, nesse sentido, que o complexo fundante do ser social é o trabalho, e a educação é por ele um complexo fundado enquanto sinônimo de práxis, cujo ofício do professor consiste em um de seus tipos. Tal atividade situa-se aqui como a mediação protagonista de nosso exame, o qual privilegiou ancorar a revisão de literatura no arcabouço teórico, histórico e filosófico da ontologia marxiano-lukacsiana, na qualidade de perspectiva teórico-metodológica de investigação. Nosso referencial teórico engloba, além de Marx, especialmente Vásquez (2011), a fim de refletir particularmente sobre o conceito de práxis no contexto da relação trabalho-educação; e Lessa (2012), que captura as relações ontológicas entre trabalho e reprodução social.Revista Eletrônica Arma da Crítica2019-02-14T13:05:47Z2019-02-14T13:05:47Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Maiara Lopes da; RABELO, Josefa Jackline; MAIA FILHO, Osterne Nonato. Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza (CE), ano 8, n. 9, p.148-169, maio 2018.1984-4735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631Silva, Maiara Lopes daRabelo, Josefa JacklineMaia Filho, Osterne Nonatoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:09:36Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39631Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:48.124113Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor Work, education and praxis: ontological relations and distinctions around the college professor office |
title |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor |
spellingShingle |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor Silva, Maiara Lopes da Trabalho Educação Práxis |
title_short |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor |
title_full |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor |
title_fullStr |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor |
title_full_unstemmed |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor |
title_sort |
Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor |
author |
Silva, Maiara Lopes da |
author_facet |
Silva, Maiara Lopes da Rabelo, Josefa Jackline Maia Filho, Osterne Nonato |
author_role |
author |
author2 |
Rabelo, Josefa Jackline Maia Filho, Osterne Nonato |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maiara Lopes da Rabelo, Josefa Jackline Maia Filho, Osterne Nonato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Educação Práxis |
topic |
Trabalho Educação Práxis |
description |
This article aims to explain, from a Marxian perspective, how the categories "Work", "Education" and "Praxis" differ and are, at the same time, ontologically dependent on one another. In this sense, it should be emphasized that the founding complex of the social being is work, and education is for it a complex founded as a synonym of praxis, whose office of teacher consists of one of its types. This activity is situated here as the protagonist mediation of our examination, which privileged to anchor the literature review in the theoretical, historical and philosophical framework of the Marxian-Lukacsian ontology as a theoretical-methodological perspective of research. Our theoretical framework encompasses, in addition to Marx, especially Vásquez (2011), in order to reflect particularly on the concept of praxis in the context of the work-education relationship; and Lessa (2012), which captures the ontological relationships between work and social reproduction. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-02-14T13:05:47Z 2019-02-14T13:05:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Maiara Lopes da; RABELO, Josefa Jackline; MAIA FILHO, Osterne Nonato. Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza (CE), ano 8, n. 9, p.148-169, maio 2018. 1984-4735 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631 |
identifier_str_mv |
SILVA, Maiara Lopes da; RABELO, Josefa Jackline; MAIA FILHO, Osterne Nonato. Trabalho, educação e práxis: relações e distinções ontológicas em torno do ofício de professor. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza (CE), ano 8, n. 9, p.148-169, maio 2018. 1984-4735 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39631 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Arma da Crítica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Arma da Crítica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028750718140416 |