Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Maria Angélica de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Mariz, Josilene Pinheiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13051
Resumo: Dialogism shows itself as the basis of all discursivity, since every enunciation containing discursive materiality, has a universe of social voices in multiple relationships of convergence and divergence, of harmony and conflict, of acceptance and refusal. Starting from this principle, the text, as an enunciation, is understood with the aid of literary studies, as a voice interacting with other texts and functioning as if they were echoes of voices of its time and its history, revealing the values, the beliefs, the true wishes of a given social upbringing. From this perspective, we bring forth a re-reading of a traditional and popular tale, of European romance language origin, which became known worldwide as Cinderella, especially after the publication of Charles Perrault’s Mother Goose’s Tales. In fact, the transformations found in the narrative are quite varied, but necessary, because they work as a device which signals important social changes, such as women’s achievements in all aspects. Thus, our investigation, based on the theories of Discourse Analysis, attempts to analyse the voices echoing in Cinderella changed her mind, by Nunila López (2009), which show the true wishes regarding the identity of women and men who take part in this tale.
id UFC-7_be3842a4b7dbdbda5e51908d244f88bf
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/13051
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da CinderelaDialogismoIntertextualidadeVontades de VerdadeParódiaDiscursoDialogismDialogism shows itself as the basis of all discursivity, since every enunciation containing discursive materiality, has a universe of social voices in multiple relationships of convergence and divergence, of harmony and conflict, of acceptance and refusal. Starting from this principle, the text, as an enunciation, is understood with the aid of literary studies, as a voice interacting with other texts and functioning as if they were echoes of voices of its time and its history, revealing the values, the beliefs, the true wishes of a given social upbringing. From this perspective, we bring forth a re-reading of a traditional and popular tale, of European romance language origin, which became known worldwide as Cinderella, especially after the publication of Charles Perrault’s Mother Goose’s Tales. In fact, the transformations found in the narrative are quite varied, but necessary, because they work as a device which signals important social changes, such as women’s achievements in all aspects. Thus, our investigation, based on the theories of Discourse Analysis, attempts to analyse the voices echoing in Cinderella changed her mind, by Nunila López (2009), which show the true wishes regarding the identity of women and men who take part in this tale.O dialogismo apresenta-se como fundamento de toda a discursividade; pois, considere-se que todo enunciado, enquanto materialidade discursiva abriga um universo de vozes sociais em múltiplas relações de convergência e de divergência, de harmonia e de conflito, de aceitação e de recusa. Partindo desse princípio, o texto, na sua qualidade de enunciado, é compreendido, no seio dos estudos literários, como uma voz que dialoga com outros textos, funcionando também como ecos das vozes de seu tempo, de sua história, revelando os valores, as crenças, as vontades de verdade de uma dada formação social. A partir dessa perspectiva, trazemos uma releitura de um tradicional conto popular de origem de língua românica europeia que ficou conhecido em todo o mundo como a história da Cinderela ou da Gata Borralheira, sobretudo, após a publicação dos Contos da Mamãe Gansa, do escritor francês, do século XVII, Charles Perrault. Na realidade, as transformações dessa narrativa são tão variadas, quanto necessárias, pois funcionam como aparelhos que sinalizam importantes mudanças sociais e, neste caso, apontam para as conquistas femininas nos mais variados âmbitos. Assim, o nosso trabalho, à luz dos pressupostos teóricos da Análise de Discurso, busca analisar as vozes que ecoam no conto A Cinderela mudou de ideia, de Nunila López Salamero (2009), evidenciando as vontades de verdade acerca da identidade dos sujeitos mulher e homem que desse conto fazem sítio.Revista de Letras2015-08-03T11:44:56Z2015-08-03T11:44:56Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, Maria Angélica de; MARIZ, Josilene Pinheiro. Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela. Revista de Letras, Fortaleza, v. 32, n.1, 2013, p. 111-117.0101-8051http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13051Oliveira, Maria Angélica deMariz, Josilene Pinheiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:24:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13051Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:24:01Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
title Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
spellingShingle Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
Oliveira, Maria Angélica de
Dialogismo
Intertextualidade
Vontades de Verdade
Paródia
Discurso
Dialogism
title_short Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
title_full Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
title_fullStr Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
title_full_unstemmed Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
title_sort Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela
author Oliveira, Maria Angélica de
author_facet Oliveira, Maria Angélica de
Mariz, Josilene Pinheiro
author_role author
author2 Mariz, Josilene Pinheiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Maria Angélica de
Mariz, Josilene Pinheiro
dc.subject.por.fl_str_mv Dialogismo
Intertextualidade
Vontades de Verdade
Paródia
Discurso
Dialogism
topic Dialogismo
Intertextualidade
Vontades de Verdade
Paródia
Discurso
Dialogism
description Dialogism shows itself as the basis of all discursivity, since every enunciation containing discursive materiality, has a universe of social voices in multiple relationships of convergence and divergence, of harmony and conflict, of acceptance and refusal. Starting from this principle, the text, as an enunciation, is understood with the aid of literary studies, as a voice interacting with other texts and functioning as if they were echoes of voices of its time and its history, revealing the values, the beliefs, the true wishes of a given social upbringing. From this perspective, we bring forth a re-reading of a traditional and popular tale, of European romance language origin, which became known worldwide as Cinderella, especially after the publication of Charles Perrault’s Mother Goose’s Tales. In fact, the transformations found in the narrative are quite varied, but necessary, because they work as a device which signals important social changes, such as women’s achievements in all aspects. Thus, our investigation, based on the theories of Discourse Analysis, attempts to analyse the voices echoing in Cinderella changed her mind, by Nunila López (2009), which show the true wishes regarding the identity of women and men who take part in this tale.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-08-03T11:44:56Z
2015-08-03T11:44:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Maria Angélica de; MARIZ, Josilene Pinheiro. Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela. Revista de Letras, Fortaleza, v. 32, n.1, 2013, p. 111-117.
0101-8051
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13051
identifier_str_mv OLIVEIRA, Maria Angélica de; MARIZ, Josilene Pinheiro. Dialogismo e vontades de verdade na discursividade da Cinderela. Revista de Letras, Fortaleza, v. 32, n.1, 2013, p. 111-117.
0101-8051
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Letras
publisher.none.fl_str_mv Revista de Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935820318048256