Mediação da informação no Jogo RPG de mesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Elania Coelho da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45918
Resumo: This research presents results of research that had as objective to verify how information mediation is carried out in Role Playing Game (RPG), in order to determine what types of research are done to create the narrative and characters of the game, to analyze that readings players seek to undertake while they are in a game campaign, analyze what readings and writes they perform and how they measure such information in the game, and understand how the game can influence the social, personal and professional environment of the players. It is a qualitative research of an exploratory nature, having as form of data collection form with pre-established questions that helped to outline the profile of eleven players and their various nuances in relation to the game. It was done content analysis and analyzed by four categories. The non-participant observation of the game sessions at two tables was also made. Through this collection, the analysis was carried out and it is possible to conclude that the game has influence for the player in the incentive to read and write, in the development of new skills, such as communication and orality, that help the social and personal life, realizing that the information mediation in the game is only possible by the dynamics of the RPG and the interaction of the players inside it and with the master, the conductor of the narrative.
id UFC-7_c0611ab0a0892792862fd729e558f68d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/45918
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Mediação da informação no Jogo RPG de mesaMediação da InformaçãoRole Playing GameJogo de interpretaçãoThis research presents results of research that had as objective to verify how information mediation is carried out in Role Playing Game (RPG), in order to determine what types of research are done to create the narrative and characters of the game, to analyze that readings players seek to undertake while they are in a game campaign, analyze what readings and writes they perform and how they measure such information in the game, and understand how the game can influence the social, personal and professional environment of the players. It is a qualitative research of an exploratory nature, having as form of data collection form with pre-established questions that helped to outline the profile of eleven players and their various nuances in relation to the game. It was done content analysis and analyzed by four categories. The non-participant observation of the game sessions at two tables was also made. Through this collection, the analysis was carried out and it is possible to conclude that the game has influence for the player in the incentive to read and write, in the development of new skills, such as communication and orality, that help the social and personal life, realizing that the information mediation in the game is only possible by the dynamics of the RPG and the interaction of the players inside it and with the master, the conductor of the narrative.Esta pesquisa apresenta resultados de pesquisa que teve como objetivo verificar como a mediação da informação é realizada no Role Playing Game (RPG), a fim de apurar quais tipos de pesquisas são feitas para realizar a criação da narrativa e das personagens do jogo, analisar que leituras os jogadores buscam empreender enquanto estão em uma campanha do jogo, analisar quais leituras e escritas realizam e como eles mediam essas informações no jogo, e compreender de que modo o jogo pode influenciar o meio social, pessoal e profissional dos jogadores.. Trata-se de pesquisa qualitativa, de caráter exploratório, tendo como instrumento de coleta de dados formulário com perguntas preestabelecidas que ajudaram a traçar o perfil de onze jogadores e suas diversas nuances em relação ao jogo. Foi feito análise de conteúdo e analisado por quatro categorias. Também foi feito a observação não participante das sessões do jogo em duas mesas. Por intermédio dessa coleta, a análise foi realizada e é possível concluir que o jogo tem influência para o jogador no incentivo à leitura e escrita, no desenvolvimento de novas aptidões, como, por exemplo, comunicação e oralidade, que ajudam a vida social e pessoal, percebendo que a mediação da informação no jogo só é possível pela dinâmica do RPG e da interação dos jogadores dentro do mesmo e com o mestre, o condutor da narrativa.Nunes, Jefferson VerasCosta, Elania Coelho da2019-09-19T14:56:00Z2019-09-19T14:56:00Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCOSTA, Elania Coelho da. Mediação da informação no Jogo RPG de mesa. 2019. 68f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45918porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-19T14:56:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/45918Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:04.766984Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
title Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
spellingShingle Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
Costa, Elania Coelho da
Mediação da Informação
Role Playing Game
Jogo de interpretação
title_short Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
title_full Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
title_fullStr Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
title_full_unstemmed Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
title_sort Mediação da informação no Jogo RPG de mesa
author Costa, Elania Coelho da
author_facet Costa, Elania Coelho da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nunes, Jefferson Veras
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Elania Coelho da
dc.subject.por.fl_str_mv Mediação da Informação
Role Playing Game
Jogo de interpretação
topic Mediação da Informação
Role Playing Game
Jogo de interpretação
description This research presents results of research that had as objective to verify how information mediation is carried out in Role Playing Game (RPG), in order to determine what types of research are done to create the narrative and characters of the game, to analyze that readings players seek to undertake while they are in a game campaign, analyze what readings and writes they perform and how they measure such information in the game, and understand how the game can influence the social, personal and professional environment of the players. It is a qualitative research of an exploratory nature, having as form of data collection form with pre-established questions that helped to outline the profile of eleven players and their various nuances in relation to the game. It was done content analysis and analyzed by four categories. The non-participant observation of the game sessions at two tables was also made. Through this collection, the analysis was carried out and it is possible to conclude that the game has influence for the player in the incentive to read and write, in the development of new skills, such as communication and orality, that help the social and personal life, realizing that the information mediation in the game is only possible by the dynamics of the RPG and the interaction of the players inside it and with the master, the conductor of the narrative.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-19T14:56:00Z
2019-09-19T14:56:00Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Elania Coelho da. Mediação da informação no Jogo RPG de mesa. 2019. 68f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45918
identifier_str_mv COSTA, Elania Coelho da. Mediação da informação no Jogo RPG de mesa. 2019. 68f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45918
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028885540896768