Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410 |
Resumo: | A critical dialogue was proposed here with authors who have worked on pharmaceutical education theme recently, based on an analysis of the philosophical and scientific foundations of the National Curriculum Guidelines for Pharmacy courses. The aim is to support a further educational intervention directed toward interdisciplinary and focused practice for the Sistema Único de Saúde. In addition, there was an analysis of concepts methods and methodologies. Analysis was performed through a critical reading of the authors, as well as a review of literature on the subject, based on the historical and dialectic materiality of the social being. It was observed as a result the need for studies in pharmaceutical education analyzed to return their attention to the issues of philosophical and scientific foundations, as these are the basis for the educational theories and curriculum guidelines that feedback the formation of Pharmacists. |
id |
UFC-7_c100ab032100a0f1d091dbd5d6b38503 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/38410 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridadeEducation and pharmacy: foundations issues for practical training and interdisciplinarityEducação farmacêuticaDiretrizes Curriculares NacionaisInterdisciplinaridadeA critical dialogue was proposed here with authors who have worked on pharmaceutical education theme recently, based on an analysis of the philosophical and scientific foundations of the National Curriculum Guidelines for Pharmacy courses. The aim is to support a further educational intervention directed toward interdisciplinary and focused practice for the Sistema Único de Saúde. In addition, there was an analysis of concepts methods and methodologies. Analysis was performed through a critical reading of the authors, as well as a review of literature on the subject, based on the historical and dialectic materiality of the social being. It was observed as a result the need for studies in pharmaceutical education analyzed to return their attention to the issues of philosophical and scientific foundations, as these are the basis for the educational theories and curriculum guidelines that feedback the formation of Pharmacists.Nesse trabalho se propõe um diálogo crítico com autores que têm trabalhado o tema educação farmacêutica recentemente, tendo como base uma análise sobre os fundamentos filosófico-científicos das Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Farmácia. O intuito é sustentar uma posterior intervenção educacional direcionada para a interdisciplinaridade e a prática voltada para o Sistema Único de Saúde. Além disso, realizou-se uma análise sobre concepções de métodos e metodologias. A análise foi realizada através de uma leitura crítica dos autores, assim como de revisão de literatura sobre o assunto, calcada na materialidade histórico-dialética do ser social. Observou-se como resultado a necessidade de os estudos em educação farmacêutica analisados voltarem a sua atenção para as questões de fundamentos filosófico-científicas, pois são estas as bases para as teorias educacionais e diretrizes curriculares que retroalimentam a formação de farmacêuticos.Revista LABOR2018-12-26T13:47:12Z2018-12-26T13:47:12Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Marcelo José de Souza e; LOPES, Adriano Jorge Torres. Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 26-45, jan./jun. 2018.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410Silva, Marcelo José de Souza eLopes, Adriano Jorge Torresinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:16:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/38410Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:58:03.275631Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade Education and pharmacy: foundations issues for practical training and interdisciplinarity |
title |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade |
spellingShingle |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade Silva, Marcelo José de Souza e Educação farmacêutica Diretrizes Curriculares Nacionais Interdisciplinaridade |
title_short |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade |
title_full |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade |
title_fullStr |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade |
title_full_unstemmed |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade |
title_sort |
Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade |
author |
Silva, Marcelo José de Souza e |
author_facet |
Silva, Marcelo José de Souza e Lopes, Adriano Jorge Torres |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Adriano Jorge Torres |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcelo José de Souza e Lopes, Adriano Jorge Torres |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação farmacêutica Diretrizes Curriculares Nacionais Interdisciplinaridade |
topic |
Educação farmacêutica Diretrizes Curriculares Nacionais Interdisciplinaridade |
description |
A critical dialogue was proposed here with authors who have worked on pharmaceutical education theme recently, based on an analysis of the philosophical and scientific foundations of the National Curriculum Guidelines for Pharmacy courses. The aim is to support a further educational intervention directed toward interdisciplinary and focused practice for the Sistema Único de Saúde. In addition, there was an analysis of concepts methods and methodologies. Analysis was performed through a critical reading of the authors, as well as a review of literature on the subject, based on the historical and dialectic materiality of the social being. It was observed as a result the need for studies in pharmaceutical education analyzed to return their attention to the issues of philosophical and scientific foundations, as these are the basis for the educational theories and curriculum guidelines that feedback the formation of Pharmacists. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-26T13:47:12Z 2018-12-26T13:47:12Z 2018 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Marcelo José de Souza e; LOPES, Adriano Jorge Torres. Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 26-45, jan./jun. 2018. 1983-5000 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410 |
identifier_str_mv |
SILVA, Marcelo José de Souza e; LOPES, Adriano Jorge Torres. Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 26-45, jan./jun. 2018. 1983-5000 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista LABOR |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista LABOR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029015656595456 |