Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcelo José de Souza e
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lopes, Adriano Jorge Torres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410
Resumo: A critical dialogue was proposed here with authors who have worked on pharmaceutical education theme recently, based on an analysis of the philosophical and scientific foundations of the National Curriculum Guidelines for Pharmacy courses. The aim is to support a further educational intervention directed toward interdisciplinary and focused practice for the Sistema Único de Saúde. In addition, there was an analysis of concepts methods and methodologies. Analysis was performed through a critical reading of the authors, as well as a review of literature on the subject, based on the historical and dialectic materiality of the social being. It was observed as a result the need for studies in pharmaceutical education analyzed to return their attention to the issues of philosophical and scientific foundations, as these are the basis for the educational theories and curriculum guidelines that feedback the formation of Pharmacists.
id UFC-7_c100ab032100a0f1d091dbd5d6b38503
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/38410
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridadeEducation and pharmacy: foundations issues for practical training and interdisciplinarityEducação farmacêuticaDiretrizes Curriculares NacionaisInterdisciplinaridadeA critical dialogue was proposed here with authors who have worked on pharmaceutical education theme recently, based on an analysis of the philosophical and scientific foundations of the National Curriculum Guidelines for Pharmacy courses. The aim is to support a further educational intervention directed toward interdisciplinary and focused practice for the Sistema Único de Saúde. In addition, there was an analysis of concepts methods and methodologies. Analysis was performed through a critical reading of the authors, as well as a review of literature on the subject, based on the historical and dialectic materiality of the social being. It was observed as a result the need for studies in pharmaceutical education analyzed to return their attention to the issues of philosophical and scientific foundations, as these are the basis for the educational theories and curriculum guidelines that feedback the formation of Pharmacists.Nesse trabalho se propõe um diálogo crítico com autores que têm trabalhado o tema educação farmacêutica recentemente, tendo como base uma análise sobre os fundamentos filosófico-científicos das Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Farmácia. O intuito é sustentar uma posterior intervenção educacional direcionada para a interdisciplinaridade e a prática voltada para o Sistema Único de Saúde. Além disso, realizou-se uma análise sobre concepções de métodos e metodologias. A análise foi realizada através de uma leitura crítica dos autores, assim como de revisão de literatura sobre o assunto, calcada na materialidade histórico-dialética do ser social. Observou-se como resultado a necessidade de os estudos em educação farmacêutica analisados voltarem a sua atenção para as questões de fundamentos filosófico-científicas, pois são estas as bases para as teorias educacionais e diretrizes curriculares que retroalimentam a formação de farmacêuticos.Revista LABOR2018-12-26T13:47:12Z2018-12-26T13:47:12Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Marcelo José de Souza e; LOPES, Adriano Jorge Torres. Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 26-45, jan./jun. 2018.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410Silva, Marcelo José de Souza eLopes, Adriano Jorge Torresinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:16:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/38410Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:58:03.275631Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
Education and pharmacy: foundations issues for practical training and interdisciplinarity
title Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
spellingShingle Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
Silva, Marcelo José de Souza e
Educação farmacêutica
Diretrizes Curriculares Nacionais
Interdisciplinaridade
title_short Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
title_full Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
title_fullStr Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
title_full_unstemmed Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
title_sort Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade
author Silva, Marcelo José de Souza e
author_facet Silva, Marcelo José de Souza e
Lopes, Adriano Jorge Torres
author_role author
author2 Lopes, Adriano Jorge Torres
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcelo José de Souza e
Lopes, Adriano Jorge Torres
dc.subject.por.fl_str_mv Educação farmacêutica
Diretrizes Curriculares Nacionais
Interdisciplinaridade
topic Educação farmacêutica
Diretrizes Curriculares Nacionais
Interdisciplinaridade
description A critical dialogue was proposed here with authors who have worked on pharmaceutical education theme recently, based on an analysis of the philosophical and scientific foundations of the National Curriculum Guidelines for Pharmacy courses. The aim is to support a further educational intervention directed toward interdisciplinary and focused practice for the Sistema Único de Saúde. In addition, there was an analysis of concepts methods and methodologies. Analysis was performed through a critical reading of the authors, as well as a review of literature on the subject, based on the historical and dialectic materiality of the social being. It was observed as a result the need for studies in pharmaceutical education analyzed to return their attention to the issues of philosophical and scientific foundations, as these are the basis for the educational theories and curriculum guidelines that feedback the formation of Pharmacists.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-26T13:47:12Z
2018-12-26T13:47:12Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Marcelo José de Souza e; LOPES, Adriano Jorge Torres. Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 26-45, jan./jun. 2018.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410
identifier_str_mv SILVA, Marcelo José de Souza e; LOPES, Adriano Jorge Torres. Educação e farmácia: questões de fundamentos para a formação prática e a interdisciplinaridade. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 19, p. 26-45, jan./jun. 2018.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38410
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista LABOR
publisher.none.fl_str_mv Revista LABOR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029015656595456