O devir-clandestino em marcados: Claudia Andujar e a subversão do dispositivo fotográfico
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70395 |
Resumo: | In the dissertation O devir-clandestino em Marcados: Claudia Andujar e a subversão do dispositivo fotográfico, there is an analysis of the photography book Marcados, by Claudia Andujar, published in 2009 by Cosac & Naify (ANDUJAR, 2009). The images of this photobook were produced in the 1980s in a specific social and political context and, due to their plastic-formal density, they open up a very rich possibility of investigation on the rhetorical aspects of the portrait photographic genre (FABRIS, 2004; SOULANGES) , 2010), the ways of conceiving the tradition of photography (BENJAMIN, 2012, 2018) and the ways of perceiving technical images as a space, always agonistic, of apprehension, representation and production of alterity (BARTHES 2001; FERREIRA DA SILVA, 2019; GLISSANT, 1997). Betting on the observation of photographic images – based on them and their comparison –, this research intends to discuss the intrinsic relationship between images and power devices (TAGG, 1988), mainly from the concept of device (FOUCAULT, 1980) and program (FLUSSER, 2011), imagining that the conditions for its subversion are given in the very programs that sustain such devices. Such relationships between images and devices are evaluated under their ethical bias (BUTLER, 2001, 2017; LEVINAS, 1988) and considered under the domain of faceness (DELEUZE and GUATTARI, 2012). |
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O devir-clandestino em marcados: Claudia Andujar e a subversão do dispositivo fotográficoThe becoming-clandestine in marked: Claudia Andujar and the subversion of the photographic deviceRetratoDispositivoYanomamiAlteridadeSubversãoIn the dissertation O devir-clandestino em Marcados: Claudia Andujar e a subversão do dispositivo fotográfico, there is an analysis of the photography book Marcados, by Claudia Andujar, published in 2009 by Cosac & Naify (ANDUJAR, 2009). The images of this photobook were produced in the 1980s in a specific social and political context and, due to their plastic-formal density, they open up a very rich possibility of investigation on the rhetorical aspects of the portrait photographic genre (FABRIS, 2004; SOULANGES) , 2010), the ways of conceiving the tradition of photography (BENJAMIN, 2012, 2018) and the ways of perceiving technical images as a space, always agonistic, of apprehension, representation and production of alterity (BARTHES 2001; FERREIRA DA SILVA, 2019; GLISSANT, 1997). Betting on the observation of photographic images – based on them and their comparison –, this research intends to discuss the intrinsic relationship between images and power devices (TAGG, 1988), mainly from the concept of device (FOUCAULT, 1980) and program (FLUSSER, 2011), imagining that the conditions for its subversion are given in the very programs that sustain such devices. Such relationships between images and devices are evaluated under their ethical bias (BUTLER, 2001, 2017; LEVINAS, 1988) and considered under the domain of faceness (DELEUZE and GUATTARI, 2012).Na dissertação O devir-clandestino em Marcados: Claudia Andujar e a subversão do dispositivo fotográfico, realiza-se uma análise do livro de fotografia Marcados, de Claudia Andujar, publicado em 2009 pela Cosac & Naify (ANDUJAR, 2009). As imagens presentes nesse fotolivro foram produzidas na década de 1980 em um contexto social e político específico e, devido à sua densidade plástico-formal, abrem uma possibilidade de investigação muito rica sobre os aspectos retóricos do gênero fotográfico retrato (FABRIS, 2004; SOULANGES, 2010), as maneiras de se conceber a tradição da fotografia (BENJAMIN, 2012, 2018) e as formas de se perceber as imagens técnicas como um espaço, sempre agonístico, de apreensão, representação e produção da alteridade (BARTHES 2001; FERREIRA DA SILVA, 2019; GLISSANT, 1997). Apostando na observação das imagens fotográficas – partindo delas e de seu confronto –, essa pesquisa pretende-se uma discussão sobre o relacionamento intrínseco entre as imagens e os dispositivos de poder (TAGG, 1988), principalmente a partir do conceito de dispositivo (FOUCAULT, 1980) e de programa (FLUSSER, 2011), imaginando que as condições para a sua subversão estão dadas nos próprios programas que sustentam tais dispositivos. Tais relações entre imagens e dispositivos são avaliadas sob seu viés ético (BUTLER, 2001, 2017; LEVINAS, 1988) e pensadas sob o domínio da rostidade (DELEUZE e GUATTARI, 2012).Costa, Pablo Assumpção BarrosZingano Netto, Leonardo2023-02-01T12:42:45Z2023-02-01T12:42:45Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfZINGANO NETTO, Leonardo. O devir-clandestino em marcados: Claudia Andujar e a subversão do dispositivo fotográfico. 2021. 151 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70395porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-01T12:42:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/70395Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:23.547201Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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