Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518 |
Resumo: | The aim of this paper is to analyze, in an educators continuing formation, how a teacher reconfigures his/her action and the student action as a strategy of reflection and transformation of his/her teaching practice. To analyze the reconfiguration of the action, we used the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interacionism (BRONCKART 1999, 2004), and we adopted the notion of inner action figure (BULEA, 2009, 2010) and external (BULEA, LEURQUIN AND LAMB, 2011). For the constitution of the corpus, we collected data from a training course with forty Portuguese language teachers, coordinated by GEPLA group. In this paper, we considered specifically the teacher discourse and we analyzed only one of nine teacher training meetings. For the analysis of representations, we made an investigation of the discursive movement of the text, that is, we analyzed the enunciative network built by the teacher in the work of reconfiguration of his/her action. |
id |
UFC-7_c1f30189e81e68d4288a01afa0a62b69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52518 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professorLinguística AplicadaInteracionismo SociodiscursivoFormação de professoresTrabalho docenteDiscurso docenteThe aim of this paper is to analyze, in an educators continuing formation, how a teacher reconfigures his/her action and the student action as a strategy of reflection and transformation of his/her teaching practice. To analyze the reconfiguration of the action, we used the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interacionism (BRONCKART 1999, 2004), and we adopted the notion of inner action figure (BULEA, 2009, 2010) and external (BULEA, LEURQUIN AND LAMB, 2011). For the constitution of the corpus, we collected data from a training course with forty Portuguese language teachers, coordinated by GEPLA group. In this paper, we considered specifically the teacher discourse and we analyzed only one of nine teacher training meetings. For the analysis of representations, we made an investigation of the discursive movement of the text, that is, we analyzed the enunciative network built by the teacher in the work of reconfiguration of his/her action.O objetivo de nosso trabalho é analisar, em uma formação continuada de educadores, como o professor reconfigura o seu agir e o agir do aluno como estratégia de reflexão e de transformação da sua prática docente. Para análise da reconfiguração do agir, utilizamos o quadro teórico-metodológico do Interacionismo Sociodiscursivo (BRONCKART, 1999, 2004), privilegiamos a noção de figura de ação interna (BULEA, 2009, 2010) e externa (BULEA, LEURQUIN E CARNEIRO, 2011). Para a constituição do corpus, coletamos os dados provenientes de uma formação de quarenta professores de Língua Materna, coordenada pelo grupo GEPLA. Neste trabalho, consideramos, especificamente, o discurso de um professor e analisamos apenas um dos nove encontros de formação de educadores. Para análise das representações, fazemos uma investigação do movimento discursivo do texto, ou seja, analisamos a rede enunciativa construída pelo professor no trabalho de reconfiguração de seu agir.Revista Linguagem em Foco2020-06-23T10:02:03Z2020-06-23T10:02:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEIXOTO, Camila Maria Marques. Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 5, n. 2, p. 21-30, 2013.2674-8266http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518Peixoto, Camila Maria Marquesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:23:27Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52518Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:24:37.273469Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor |
title |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor |
spellingShingle |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor Peixoto, Camila Maria Marques Linguística Aplicada Interacionismo Sociodiscursivo Formação de professores Trabalho docente Discurso docente |
title_short |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor |
title_full |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor |
title_fullStr |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor |
title_full_unstemmed |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor |
title_sort |
Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor |
author |
Peixoto, Camila Maria Marques |
author_facet |
Peixoto, Camila Maria Marques |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peixoto, Camila Maria Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguística Aplicada Interacionismo Sociodiscursivo Formação de professores Trabalho docente Discurso docente |
topic |
Linguística Aplicada Interacionismo Sociodiscursivo Formação de professores Trabalho docente Discurso docente |
description |
The aim of this paper is to analyze, in an educators continuing formation, how a teacher reconfigures his/her action and the student action as a strategy of reflection and transformation of his/her teaching practice. To analyze the reconfiguration of the action, we used the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interacionism (BRONCKART 1999, 2004), and we adopted the notion of inner action figure (BULEA, 2009, 2010) and external (BULEA, LEURQUIN AND LAMB, 2011). For the constitution of the corpus, we collected data from a training course with forty Portuguese language teachers, coordinated by GEPLA group. In this paper, we considered specifically the teacher discourse and we analyzed only one of nine teacher training meetings. For the analysis of representations, we made an investigation of the discursive movement of the text, that is, we analyzed the enunciative network built by the teacher in the work of reconfiguration of his/her action. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2020-06-23T10:02:03Z 2020-06-23T10:02:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEIXOTO, Camila Maria Marques. Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 5, n. 2, p. 21-30, 2013. 2674-8266 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518 |
identifier_str_mv |
PEIXOTO, Camila Maria Marques. Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 5, n. 2, p. 21-30, 2013. 2674-8266 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028792086560768 |