Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peixoto, Camila Maria Marques
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518
Resumo: The aim of this paper is to analyze, in an educators continuing formation, how a teacher reconfigures his/her action and the student action as a strategy of reflection and transformation of his/her teaching practice. To analyze the reconfiguration of the action, we used the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interacionism (BRONCKART 1999, 2004), and we adopted the notion of inner action figure (BULEA, 2009, 2010) and external (BULEA, LEURQUIN AND LAMB, 2011). For the constitution of the corpus, we collected data from a training course with forty Portuguese language teachers, coordinated by GEPLA group. In this paper, we considered specifically the teacher discourse and we analyzed only one of nine teacher training meetings. For the analysis of representations, we made an investigation of the discursive movement of the text, that is, we analyzed the enunciative network built by the teacher in the work of reconfiguration of his/her action.
id UFC-7_c1f30189e81e68d4288a01afa0a62b69
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52518
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professorLinguística AplicadaInteracionismo SociodiscursivoFormação de professoresTrabalho docenteDiscurso docenteThe aim of this paper is to analyze, in an educators continuing formation, how a teacher reconfigures his/her action and the student action as a strategy of reflection and transformation of his/her teaching practice. To analyze the reconfiguration of the action, we used the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interacionism (BRONCKART 1999, 2004), and we adopted the notion of inner action figure (BULEA, 2009, 2010) and external (BULEA, LEURQUIN AND LAMB, 2011). For the constitution of the corpus, we collected data from a training course with forty Portuguese language teachers, coordinated by GEPLA group. In this paper, we considered specifically the teacher discourse and we analyzed only one of nine teacher training meetings. For the analysis of representations, we made an investigation of the discursive movement of the text, that is, we analyzed the enunciative network built by the teacher in the work of reconfiguration of his/her action.O objetivo de nosso trabalho é analisar, em uma formação continuada de educadores, como o professor reconfigura o seu agir e o agir do aluno como estratégia de reflexão e de transformação da sua prática docente. Para análise da reconfiguração do agir, utilizamos o quadro teórico-metodológico do Interacionismo Sociodiscursivo (BRONCKART, 1999, 2004), privilegiamos a noção de figura de ação interna (BULEA, 2009, 2010) e externa (BULEA, LEURQUIN E CARNEIRO, 2011). Para a constituição do corpus, coletamos os dados provenientes de uma formação de quarenta professores de Língua Materna, coordenada pelo grupo GEPLA. Neste trabalho, consideramos, especificamente, o discurso de um professor e analisamos apenas um dos nove encontros de formação de educadores. Para análise das representações, fazemos uma investigação do movimento discursivo do texto, ou seja, analisamos a rede enunciativa construída pelo professor no trabalho de reconfiguração de seu agir.Revista Linguagem em Foco2020-06-23T10:02:03Z2020-06-23T10:02:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEIXOTO, Camila Maria Marques. Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 5, n. 2, p. 21-30, 2013.2674-8266http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518Peixoto, Camila Maria Marquesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:23:27Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52518Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:24:37.273469Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
title Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
spellingShingle Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
Peixoto, Camila Maria Marques
Linguística Aplicada
Interacionismo Sociodiscursivo
Formação de professores
Trabalho docente
Discurso docente
title_short Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
title_full Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
title_fullStr Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
title_full_unstemmed Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
title_sort Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor
author Peixoto, Camila Maria Marques
author_facet Peixoto, Camila Maria Marques
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peixoto, Camila Maria Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística Aplicada
Interacionismo Sociodiscursivo
Formação de professores
Trabalho docente
Discurso docente
topic Linguística Aplicada
Interacionismo Sociodiscursivo
Formação de professores
Trabalho docente
Discurso docente
description The aim of this paper is to analyze, in an educators continuing formation, how a teacher reconfigures his/her action and the student action as a strategy of reflection and transformation of his/her teaching practice. To analyze the reconfiguration of the action, we used the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interacionism (BRONCKART 1999, 2004), and we adopted the notion of inner action figure (BULEA, 2009, 2010) and external (BULEA, LEURQUIN AND LAMB, 2011). For the constitution of the corpus, we collected data from a training course with forty Portuguese language teachers, coordinated by GEPLA group. In this paper, we considered specifically the teacher discourse and we analyzed only one of nine teacher training meetings. For the analysis of representations, we made an investigation of the discursive movement of the text, that is, we analyzed the enunciative network built by the teacher in the work of reconfiguration of his/her action.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2020-06-23T10:02:03Z
2020-06-23T10:02:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEIXOTO, Camila Maria Marques. Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 5, n. 2, p. 21-30, 2013.
2674-8266
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518
identifier_str_mv PEIXOTO, Camila Maria Marques. Reconfigurações de práticas de sala de aula e desenvolvimento profissional do professor. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 5, n. 2, p. 21-30, 2013.
2674-8266
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52518
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028792086560768