Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Clesley Maria Tavares do
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16466
Resumo: The basic reflection of this work isn’t restricted to waste selective recollection itself, but it is mainly linked to the educational aspect of it, putting it into context at the scholar environment and in the present day industrial capitalist society. Thus, a case study was carried out at Clóvis Beviláqua state school aiming to analyze a selective recollection project developed there, identifying the chief challenges and solutions found by its collaborators and whether that experience contributes to build a new paradigm before the problem of solid waste. We aimed to identify, during discussions about waste selective recollection, the way how we can build an environmental educational process concerned to solid waste at the core of scholar institutions. We chose the dialectical method to guide the inquiring look of the study, build a reflexive bridge between the capitalist productive system and the solid waste productive chain, revealing the dialectical nature of the considered social relations. The field work showed that the waste selective recollection trespasses the condition of simple recycling step, having a conscious and effective educational potential. If that recollection is developed under dialectical perspective, it contributes to develop a new position in relation to waste problems, not only attitudinal but social. Thus, it should be developed in all educational institutions.
id UFC-7_c23c68065f8e09f97d035984516edd7f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/16466
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixoEnvironmetal education: práxis educative in the consciousness of the problematic duringEducação ambientalColeta seletivaResíduos sólidosEnvironmental educationSelective recollectionSolid wasteThe basic reflection of this work isn’t restricted to waste selective recollection itself, but it is mainly linked to the educational aspect of it, putting it into context at the scholar environment and in the present day industrial capitalist society. Thus, a case study was carried out at Clóvis Beviláqua state school aiming to analyze a selective recollection project developed there, identifying the chief challenges and solutions found by its collaborators and whether that experience contributes to build a new paradigm before the problem of solid waste. We aimed to identify, during discussions about waste selective recollection, the way how we can build an environmental educational process concerned to solid waste at the core of scholar institutions. We chose the dialectical method to guide the inquiring look of the study, build a reflexive bridge between the capitalist productive system and the solid waste productive chain, revealing the dialectical nature of the considered social relations. The field work showed that the waste selective recollection trespasses the condition of simple recycling step, having a conscious and effective educational potential. If that recollection is developed under dialectical perspective, it contributes to develop a new position in relation to waste problems, not only attitudinal but social. Thus, it should be developed in all educational institutions.A reflexão básica deste trabalho não se restringe à prática da coleta seletiva de lixo em si, mas se faz vinculada, principalmente, ao aspecto educacional da mesma, contextualizando-o no espaço escolar e na sociedade capitalista industrial contemporânea. Assim sendo, foi realizado um estudo de caso na escola pública estadual Clóvis Beviláqua com o intuito de analisar um projeto de coleta seletiva, ali desenvolvido, identificando os principais desafios e soluções encontradas por seus participantes na sua implementação, e se esta experiência contribui para a construção de uma nova postura diante da problemática dos resíduos sólidos. Buscou-se identificar, nas discussões levantadas a partir da coleta seletiva de lixo, como se constrói um processo educativo ambiental da problemática dos resíduos sólidos no interior das instituições escolares. Optou-se pelo método dialético para nortear o olhar investigativo do estudo, construindo uma ponte reflexiva entre o sistema produtivo capitalista e a cadeia produtiva dos resíduos sólidos, desvelando a dialética das relações sociais envolvidas. A pesquisa de campo mostrou que a coleta seletiva de lixo ultrapassa a condição de simples etapa da reciclagem e possui um significativo potencial educativo conscientizador. Se realizada sob a perspectiva dialética, contribui para o desenvolvimento de uma nova postura em relação à problemática do lixo; não apenas atitudinal, mas também societária; e deve, portanto, ser desenvolvida em todas as instituições educacionais.Oliveira, Vládia Pinto Vidal deNascimento, Clesley Maria Tavares do2016-04-28T14:42:01Z2016-04-28T14:42:01Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNASCIMENTO, Clesley Maria Tavares do.Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo. 2006. 116 f. : Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA, Fortaleza-CE, 2006.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16466porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-24T17:01:03Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/16466Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:56.795132Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
Environmetal education: práxis educative in the consciousness of the problematic during
title Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
spellingShingle Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
Nascimento, Clesley Maria Tavares do
Educação ambiental
Coleta seletiva
Resíduos sólidos
Environmental education
Selective recollection
Solid waste
title_short Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
title_full Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
title_fullStr Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
title_full_unstemmed Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
title_sort Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo
author Nascimento, Clesley Maria Tavares do
author_facet Nascimento, Clesley Maria Tavares do
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Vládia Pinto Vidal de
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Clesley Maria Tavares do
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Coleta seletiva
Resíduos sólidos
Environmental education
Selective recollection
Solid waste
topic Educação ambiental
Coleta seletiva
Resíduos sólidos
Environmental education
Selective recollection
Solid waste
description The basic reflection of this work isn’t restricted to waste selective recollection itself, but it is mainly linked to the educational aspect of it, putting it into context at the scholar environment and in the present day industrial capitalist society. Thus, a case study was carried out at Clóvis Beviláqua state school aiming to analyze a selective recollection project developed there, identifying the chief challenges and solutions found by its collaborators and whether that experience contributes to build a new paradigm before the problem of solid waste. We aimed to identify, during discussions about waste selective recollection, the way how we can build an environmental educational process concerned to solid waste at the core of scholar institutions. We chose the dialectical method to guide the inquiring look of the study, build a reflexive bridge between the capitalist productive system and the solid waste productive chain, revealing the dialectical nature of the considered social relations. The field work showed that the waste selective recollection trespasses the condition of simple recycling step, having a conscious and effective educational potential. If that recollection is developed under dialectical perspective, it contributes to develop a new position in relation to waste problems, not only attitudinal but social. Thus, it should be developed in all educational institutions.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2016-04-28T14:42:01Z
2016-04-28T14:42:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO, Clesley Maria Tavares do.Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo. 2006. 116 f. : Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA, Fortaleza-CE, 2006.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16466
identifier_str_mv NASCIMENTO, Clesley Maria Tavares do.Educação Ambiental:Práxis educativa na conscientização da problemática do lixo. 2006. 116 f. : Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA, Fortaleza-CE, 2006.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028800783450112