Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Câmara, Raphael Amaral da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60531
Resumo: This paper presents the experience of using the podcast as a pedagogical tool for remote classes during the COVID-19 pandemic period. The pandemic occurrence had implications, many of them unprecedented, in all fields of our society: public health, politics, economics, social etc. In the field of education, it was no different and, abruptly, it was necessary to break the traditional methodology of transmitting knowledge in person to the remote one form. In this context, among countless options of tools for remote teaching, such as video lessons, live classes etc., the podcast appears as a feasible option, especially when applying as asynchronous remote teaching methodology and, mainly, that has a low consumption of data, facilitating the inclusion of students who have issues in accessing an unlimited broadband internet, relying only on access to mobile networks with limited capacity of available data. The experience of using podcast is being applied in subjects of the Electrical Engineering Undergraduate Program at the Federal University of Ceara – Brazil and, a partial result of the students’ perception regarding the use of this tool is also presented
id UFC-7_c248a2210bcc1a0d50d0cda3ba9809c2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60531
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19The podcast as a pedagogical tool for remote classes during the Covid-19 pandemic periodEnsino remotoPandemiaPodcastThis paper presents the experience of using the podcast as a pedagogical tool for remote classes during the COVID-19 pandemic period. The pandemic occurrence had implications, many of them unprecedented, in all fields of our society: public health, politics, economics, social etc. In the field of education, it was no different and, abruptly, it was necessary to break the traditional methodology of transmitting knowledge in person to the remote one form. In this context, among countless options of tools for remote teaching, such as video lessons, live classes etc., the podcast appears as a feasible option, especially when applying as asynchronous remote teaching methodology and, mainly, that has a low consumption of data, facilitating the inclusion of students who have issues in accessing an unlimited broadband internet, relying only on access to mobile networks with limited capacity of available data. The experience of using podcast is being applied in subjects of the Electrical Engineering Undergraduate Program at the Federal University of Ceara – Brazil and, a partial result of the students’ perception regarding the use of this tool is also presentedEste trabalho apresenta a experiência de usar o Podcast como ferramenta pedagógica para as aulas remotas durante o período de pandemia do COVID-19. A ocorrência da pandemia trouxe implicações, muitas delas inéditas, em todas as áreas da sociedade: saúde, política, econômica, social etc. Na área da educação não foi diferente e, de maneira abrupta, teve-se que romper a metodologia tradicional de transmissão do conhecimento de forma presencial para a forma remota. Neste contexto, dentre inúmeras opções de ferramentas para o ensino remoto, como vídeo aulas, aulas ao vivo etc., o Podcast aparece como uma opção viável, principalmente quando se aplica uma metodologia de ensino remoto assíncrona e, principalmente, que possua um baixo volume de consumo de dados, facilitando a inclusão de estudantes que tenham dificuldades no acesso a uma internet banda larga ilimitada, contando apenas com acesso a redes móveis com capacidade limitada de dados disponíveis. A experiência do uso de Podcast está sendo aplicada em disciplinas do curso de Engenharia Elétrica da Universidade Federal do Ceará e é apresentado um resultado parcial da percepção dos alunos com relação ao uso da ferramenta.www.abenge.org.br2021-09-17T19:32:42Z2021-09-17T19:32:42Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfCAMARA, Raphael Amaral da. Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVIII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, III, 01 a 03 dez. 2020, Evento online. Anais […], 2020. Tema: “Os Desafios de Formar Hoje o Engenheiro do Amanhã.”DOI: 10.37702/COBENGE.2020.3159http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60531Câmara, Raphael Amaral daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-17T19:32:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60531Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:56:19.294781Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
The podcast as a pedagogical tool for remote classes during the Covid-19 pandemic period
title Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
spellingShingle Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
Câmara, Raphael Amaral da
Ensino remoto
Pandemia
Podcast
title_short Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
title_full Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
title_fullStr Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
title_full_unstemmed Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
title_sort Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19
author Câmara, Raphael Amaral da
author_facet Câmara, Raphael Amaral da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Câmara, Raphael Amaral da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino remoto
Pandemia
Podcast
topic Ensino remoto
Pandemia
Podcast
description This paper presents the experience of using the podcast as a pedagogical tool for remote classes during the COVID-19 pandemic period. The pandemic occurrence had implications, many of them unprecedented, in all fields of our society: public health, politics, economics, social etc. In the field of education, it was no different and, abruptly, it was necessary to break the traditional methodology of transmitting knowledge in person to the remote one form. In this context, among countless options of tools for remote teaching, such as video lessons, live classes etc., the podcast appears as a feasible option, especially when applying as asynchronous remote teaching methodology and, mainly, that has a low consumption of data, facilitating the inclusion of students who have issues in accessing an unlimited broadband internet, relying only on access to mobile networks with limited capacity of available data. The experience of using podcast is being applied in subjects of the Electrical Engineering Undergraduate Program at the Federal University of Ceara – Brazil and, a partial result of the students’ perception regarding the use of this tool is also presented
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-09-17T19:32:42Z
2021-09-17T19:32:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAMARA, Raphael Amaral da. Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVIII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, III, 01 a 03 dez. 2020, Evento online. Anais […], 2020. Tema: “Os Desafios de Formar Hoje o Engenheiro do Amanhã.”
DOI: 10.37702/COBENGE.2020.3159
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60531
identifier_str_mv CAMARA, Raphael Amaral da. Uso de podcast como ferramenta pedagógica para aulas remotas durante o período de pandemia do Covid-19. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVIII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, III, 01 a 03 dez. 2020, Evento online. Anais […], 2020. Tema: “Os Desafios de Formar Hoje o Engenheiro do Amanhã.”
DOI: 10.37702/COBENGE.2020.3159
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60531
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029004511281152