#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Roberto Fernandes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sousa Junior, Justino de
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983
Resumo: This article aims to analyze the context and determinants of teaching work in remote teaching in the Municipal Public Network of Fortaleza during the period in which schools remained closed (between March 2020 and September 2021) due to the Covid-19 pandemic. Reflections are also presented regarding the national political context and the performance of the institutions responsible for Brazilian educational legislation in conjunction with municipal institutions for directing municipal public education during this period. With the theoretical contribution of Gramsci (2016) and Sousa Júnior (2021) for the analysis, this bibliographic methodological research used as a basis for the reflections carried out the article by Soares, Fonseca and Merichelli (2022) on the work of two teachers in the elementary school in Fortaleza and their perspectives on non-face-to-face activities. It was possible to conclude that the lack of a coordinated action by the Ministry of Education to articulate public institutions and managers responsible for the provision of municipal public education produced the precariousness of teaching work, since school institutions took upon themselves the responsibility of finding alone the means and the resources needed to continue their work during the period of social isolation.
id UFC-7_c3588796ac813d97c33890fab6c740ec
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/69983
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia#VaiDarCerto: teaching work and public education in the municipality of Fortaleza in pandemic timesEducação públicaTrabalho docenteCovid-19Teaching workPublic educationThis article aims to analyze the context and determinants of teaching work in remote teaching in the Municipal Public Network of Fortaleza during the period in which schools remained closed (between March 2020 and September 2021) due to the Covid-19 pandemic. Reflections are also presented regarding the national political context and the performance of the institutions responsible for Brazilian educational legislation in conjunction with municipal institutions for directing municipal public education during this period. With the theoretical contribution of Gramsci (2016) and Sousa Júnior (2021) for the analysis, this bibliographic methodological research used as a basis for the reflections carried out the article by Soares, Fonseca and Merichelli (2022) on the work of two teachers in the elementary school in Fortaleza and their perspectives on non-face-to-face activities. It was possible to conclude that the lack of a coordinated action by the Ministry of Education to articulate public institutions and managers responsible for the provision of municipal public education produced the precariousness of teaching work, since school institutions took upon themselves the responsibility of finding alone the means and the resources needed to continue their work during the period of social isolation.Este artigo tem como proposito analisar o contexto e os determinantes do trabalho docente o ensino remoto na Rede Pública Municipal de Fortaleza durante o período em que as escolas permaneceram fechadas (entre março de 2020 e agosto de 2021) em virtude da pandemia da Covid-19. Também são apresentadas reflexões a respeito do contexto político nacional e a atuação dos órgãos responsáveis pela legislação educacional brasileira em articulação com as instâncias municipais para o direcionamento da educação pública municipal durante esse período. Com o aporte teórico de Gramsci (2016) e Sousa Júnior (2021), esta pesquisa de cunho metodológico bibliográfico utilizou como base para as reflexões realizadas o artigo de Soares, Fonseca e Merichelli (2022) sobre o trabalho de duas professoras dos anos iniciais do ensino fundamental de Fortaleza e suas perspectivas sobre as atividades não presenciais. Foi possível concluir que a falta de uma ação coordenada pelo Ministério da Educação para articular órgãos e gestores públicos responsáveis pela oferta da educação pública municipal produziu a precarização do trabalho docente, uma vez que as instituições escolares tomaram para si a responsabilidade de encontrar sozinhas os meios e os recursos necessários para dar continuidade ao seu trabalho durante o período de isolamento social.2023-01-04T16:07:24Z2023-01-04T16:07:24Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOARES, Roberto Fernandes; SOUSA JUNIOR, Justino de. #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia. 2022. 25 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983Soares, Roberto FernandesSousa Junior, Justino deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-04T16:07:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/69983Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-01-04T16:07:25Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
#VaiDarCerto: teaching work and public education in the municipality of Fortaleza in pandemic times
title #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
spellingShingle #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
Soares, Roberto Fernandes
Educação pública
Trabalho docente
Covid-19
Teaching work
Public education
title_short #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
title_full #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
title_fullStr #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
title_full_unstemmed #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
title_sort #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
author Soares, Roberto Fernandes
author_facet Soares, Roberto Fernandes
Sousa Junior, Justino de
author_role author
author2 Sousa Junior, Justino de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Roberto Fernandes
Sousa Junior, Justino de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação pública
Trabalho docente
Covid-19
Teaching work
Public education
topic Educação pública
Trabalho docente
Covid-19
Teaching work
Public education
description This article aims to analyze the context and determinants of teaching work in remote teaching in the Municipal Public Network of Fortaleza during the period in which schools remained closed (between March 2020 and September 2021) due to the Covid-19 pandemic. Reflections are also presented regarding the national political context and the performance of the institutions responsible for Brazilian educational legislation in conjunction with municipal institutions for directing municipal public education during this period. With the theoretical contribution of Gramsci (2016) and Sousa Júnior (2021) for the analysis, this bibliographic methodological research used as a basis for the reflections carried out the article by Soares, Fonseca and Merichelli (2022) on the work of two teachers in the elementary school in Fortaleza and their perspectives on non-face-to-face activities. It was possible to conclude that the lack of a coordinated action by the Ministry of Education to articulate public institutions and managers responsible for the provision of municipal public education produced the precariousness of teaching work, since school institutions took upon themselves the responsibility of finding alone the means and the resources needed to continue their work during the period of social isolation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2023-01-04T16:07:24Z
2023-01-04T16:07:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOARES, Roberto Fernandes; SOUSA JUNIOR, Justino de. #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia. 2022. 25 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983
identifier_str_mv SOARES, Roberto Fernandes; SOUSA JUNIOR, Justino de. #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia. 2022. 25 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935778564800512