#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983 |
Resumo: | This article aims to analyze the context and determinants of teaching work in remote teaching in the Municipal Public Network of Fortaleza during the period in which schools remained closed (between March 2020 and September 2021) due to the Covid-19 pandemic. Reflections are also presented regarding the national political context and the performance of the institutions responsible for Brazilian educational legislation in conjunction with municipal institutions for directing municipal public education during this period. With the theoretical contribution of Gramsci (2016) and Sousa Júnior (2021) for the analysis, this bibliographic methodological research used as a basis for the reflections carried out the article by Soares, Fonseca and Merichelli (2022) on the work of two teachers in the elementary school in Fortaleza and their perspectives on non-face-to-face activities. It was possible to conclude that the lack of a coordinated action by the Ministry of Education to articulate public institutions and managers responsible for the provision of municipal public education produced the precariousness of teaching work, since school institutions took upon themselves the responsibility of finding alone the means and the resources needed to continue their work during the period of social isolation. |
id |
UFC-7_c3588796ac813d97c33890fab6c740ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/69983 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia#VaiDarCerto: teaching work and public education in the municipality of Fortaleza in pandemic timesEducação públicaTrabalho docenteCovid-19Teaching workPublic educationThis article aims to analyze the context and determinants of teaching work in remote teaching in the Municipal Public Network of Fortaleza during the period in which schools remained closed (between March 2020 and September 2021) due to the Covid-19 pandemic. Reflections are also presented regarding the national political context and the performance of the institutions responsible for Brazilian educational legislation in conjunction with municipal institutions for directing municipal public education during this period. With the theoretical contribution of Gramsci (2016) and Sousa Júnior (2021) for the analysis, this bibliographic methodological research used as a basis for the reflections carried out the article by Soares, Fonseca and Merichelli (2022) on the work of two teachers in the elementary school in Fortaleza and their perspectives on non-face-to-face activities. It was possible to conclude that the lack of a coordinated action by the Ministry of Education to articulate public institutions and managers responsible for the provision of municipal public education produced the precariousness of teaching work, since school institutions took upon themselves the responsibility of finding alone the means and the resources needed to continue their work during the period of social isolation.Este artigo tem como proposito analisar o contexto e os determinantes do trabalho docente o ensino remoto na Rede Pública Municipal de Fortaleza durante o período em que as escolas permaneceram fechadas (entre março de 2020 e agosto de 2021) em virtude da pandemia da Covid-19. Também são apresentadas reflexões a respeito do contexto político nacional e a atuação dos órgãos responsáveis pela legislação educacional brasileira em articulação com as instâncias municipais para o direcionamento da educação pública municipal durante esse período. Com o aporte teórico de Gramsci (2016) e Sousa Júnior (2021), esta pesquisa de cunho metodológico bibliográfico utilizou como base para as reflexões realizadas o artigo de Soares, Fonseca e Merichelli (2022) sobre o trabalho de duas professoras dos anos iniciais do ensino fundamental de Fortaleza e suas perspectivas sobre as atividades não presenciais. Foi possível concluir que a falta de uma ação coordenada pelo Ministério da Educação para articular órgãos e gestores públicos responsáveis pela oferta da educação pública municipal produziu a precarização do trabalho docente, uma vez que as instituições escolares tomaram para si a responsabilidade de encontrar sozinhas os meios e os recursos necessários para dar continuidade ao seu trabalho durante o período de isolamento social.2023-01-04T16:07:24Z2023-01-04T16:07:24Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOARES, Roberto Fernandes; SOUSA JUNIOR, Justino de. #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia. 2022. 25 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983Soares, Roberto FernandesSousa Junior, Justino deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-04T16:07:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/69983Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-01-04T16:07:25Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia #VaiDarCerto: teaching work and public education in the municipality of Fortaleza in pandemic times |
title |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia |
spellingShingle |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia Soares, Roberto Fernandes Educação pública Trabalho docente Covid-19 Teaching work Public education |
title_short |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia |
title_full |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia |
title_fullStr |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia |
title_sort |
#VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia |
author |
Soares, Roberto Fernandes |
author_facet |
Soares, Roberto Fernandes Sousa Junior, Justino de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa Junior, Justino de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Roberto Fernandes Sousa Junior, Justino de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação pública Trabalho docente Covid-19 Teaching work Public education |
topic |
Educação pública Trabalho docente Covid-19 Teaching work Public education |
description |
This article aims to analyze the context and determinants of teaching work in remote teaching in the Municipal Public Network of Fortaleza during the period in which schools remained closed (between March 2020 and September 2021) due to the Covid-19 pandemic. Reflections are also presented regarding the national political context and the performance of the institutions responsible for Brazilian educational legislation in conjunction with municipal institutions for directing municipal public education during this period. With the theoretical contribution of Gramsci (2016) and Sousa Júnior (2021) for the analysis, this bibliographic methodological research used as a basis for the reflections carried out the article by Soares, Fonseca and Merichelli (2022) on the work of two teachers in the elementary school in Fortaleza and their perspectives on non-face-to-face activities. It was possible to conclude that the lack of a coordinated action by the Ministry of Education to articulate public institutions and managers responsible for the provision of municipal public education produced the precariousness of teaching work, since school institutions took upon themselves the responsibility of finding alone the means and the resources needed to continue their work during the period of social isolation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2023-01-04T16:07:24Z 2023-01-04T16:07:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOARES, Roberto Fernandes; SOUSA JUNIOR, Justino de. #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia. 2022. 25 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983 |
identifier_str_mv |
SOARES, Roberto Fernandes; SOUSA JUNIOR, Justino de. #VaiDarCerto: trabalho docente e educação pública no município Fortaleza em tempos de pandemia. 2022. 25 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69983 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935778564800512 |