A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Claudécio Gonçalves
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10638
Resumo: Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes.
id UFC-7_ca16809435c76637a905fc895cbb76cd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/10638
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental IThe historical construction of numbering schemes as a teaching resource for elementary schoolMatemática - Estudo e EnsinoEnsino Fundamental ISistemas de numeraçãoUsing the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes.Utilizar a história dos sistemas de numeração é criar momentos diferenciados para que o aluno vivencie experiências na construção dos números e que esses venham a entender que o sistema usado hoje pelas diversas culturas é uma criação de toda a humanidade. O trabalho dissertará sobre a temática sistemas de numeração, utilizando as publicações já existentes sobre o referido assunto, fazendo, assim, uma ampla consulta bibliográfica em livros didáticos, livros técnicos sobre o assunto e, também, resultados das avaliações externas disponibilizadas pelos órgãos oficias. Os objetivos do trabalho voltam-se para um resgate da história da matemática, como uma fonte de entendimento do sistema de numeração decimal, usando a linha histórica da construção de outros sistemas numéricos a fim de que os alunos possam comparar esses sistemas numéricos com o sistema decimal e assim compreender melhor os nossos números. Acreditamos que uma visão da matemática como uma ciência pronta, que deve ser apenas “servida” em sala de aula, já não tem mais espaço nas aulas de uma sociedade que passa por rápidas e profundas transformações.Braga, Francisco ValdemiroLeite, Claudécio Gonçalves2015-02-19T11:23:20Z2015-02-19T11:23:20Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLEITE, Claudécio Gonçalves. A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I. 2014. 52 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Juazeiro do Norte, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10638porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T13:27:22Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/10638Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:43.796611Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
The historical construction of numbering schemes as a teaching resource for elementary school
title A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
spellingShingle A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
Leite, Claudécio Gonçalves
Matemática - Estudo e Ensino
Ensino Fundamental I
Sistemas de numeração
title_short A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
title_full A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
title_fullStr A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
title_full_unstemmed A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
title_sort A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I
author Leite, Claudécio Gonçalves
author_facet Leite, Claudécio Gonçalves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Braga, Francisco Valdemiro
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Claudécio Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e Ensino
Ensino Fundamental I
Sistemas de numeração
topic Matemática - Estudo e Ensino
Ensino Fundamental I
Sistemas de numeração
description Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-19T11:23:20Z
2015-02-19T11:23:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEITE, Claudécio Gonçalves. A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I. 2014. 52 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Juazeiro do Norte, 2014.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10638
identifier_str_mv LEITE, Claudécio Gonçalves. A construção histórica dos sistemas de numeração como recurso didático para o Ensino Fundamental I. 2014. 52 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Juazeiro do Norte, 2014.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028955768225792