Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Helenira Fonseca de
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Magalhães, Tiago Oliveira, Miranda, Luciana Lobo, Pontes, Alexandre Kerr, Amaral, Carlos Eduardo Menezes, Castro, Inerê Nobre, Andrade, Rebeca Veras
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17507
Resumo: The article discusses the results of a research done in a public school in Fortaleza (Brazil) as part of a School Psychology course. The research investigated the relationship between the function of school and pupils’ drop-out based upon the opinions of the pupils and teachers. It was used a Foucauldian theoretical reference in order to analyze the collected data. It could be found that there is a difference between the school function perceived by the pupils and the function that teachers try to develop through institutional rules, resulting on the massive student drop-out reported in the researched school. When public schools fail to assure a better place for its pupils in the job market, through university access or technical formation, the idea of school as ‘education for work’ becomes contradictory. When this function is undermined, the school cannot avoid student drop-out despite the use of different disciplinary control mechanisms.
id UFC-7_cafcc77e34e99f9f7241a68086518832
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/17507
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalhoFunção da escolaEvasão escolarEducação para o trabalhoSchool functionSchool drop-outEducation for workThe article discusses the results of a research done in a public school in Fortaleza (Brazil) as part of a School Psychology course. The research investigated the relationship between the function of school and pupils’ drop-out based upon the opinions of the pupils and teachers. It was used a Foucauldian theoretical reference in order to analyze the collected data. It could be found that there is a difference between the school function perceived by the pupils and the function that teachers try to develop through institutional rules, resulting on the massive student drop-out reported in the researched school. When public schools fail to assure a better place for its pupils in the job market, through university access or technical formation, the idea of school as ‘education for work’ becomes contradictory. When this function is undermined, the school cannot avoid student drop-out despite the use of different disciplinary control mechanisms.O artigo apresenta a discussão de uma pesquisa realizada numa escola da rede pública de Fortaleza-CE, como parte de uma disciplina de Psicologia Escolar. A pesquisa investigou as relações entre a função da escola e evasão escolar, pelo ponto de vista de educadores e alunos. Foi utilizado o referencial teórico foucaultiano para a análise dos dados. Como resultados, podemos apontar que há um desencontro entre a função que a escola deveria assumir na ótica dos alunos e a função que os educadores a fazem assumir ao se comprometerem com determinadas obrigações institucionais, resultando disso a massiva evasão encontrada no estabelecimento em questão. Compreendemos que o fato de a escola pública não assegurar uma vaga no mercado de trabalho especializado para seus alunos, via vestibular ou ensino técnico, contrapõe-se à função escolar de educação para o trabalho. Estando enfraquecida nessa função, a escola não consegue manter seus alunos, mesmo apelando para os mais diversos mecanismos de controle disciplinares.Revista de Psicologia2016-06-08T12:04:03Z2016-06-08T12:04:03Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALENCAR, Helenira Fonseca; MAGALHÃES, Tiago Oliveira; MIRANDA, Luciana Lobo; PONTES, Alexandre Kerr; AMARAL, Carlos Eduardo Menezes; CASTRO Inerê Nobre; ANDRADE, Rebeca Veras. Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 151-162, jul./dez. 2010.(on line) 2179 - 1740(impresso) 0102 - 1222http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17507Alencar, Helenira Fonseca deMagalhães, Tiago OliveiraMiranda, Luciana LoboPontes, Alexandre KerrAmaral, Carlos Eduardo MenezesCastro, Inerê NobreAndrade, Rebeca Verasinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:20:36Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/17507Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:47:58.466738Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
title Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
spellingShingle Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
Alencar, Helenira Fonseca de
Função da escola
Evasão escolar
Educação para o trabalho
School function
School drop-out
Education for work
title_short Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
title_full Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
title_fullStr Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
title_full_unstemmed Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
title_sort Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho
author Alencar, Helenira Fonseca de
author_facet Alencar, Helenira Fonseca de
Magalhães, Tiago Oliveira
Miranda, Luciana Lobo
Pontes, Alexandre Kerr
Amaral, Carlos Eduardo Menezes
Castro, Inerê Nobre
Andrade, Rebeca Veras
author_role author
author2 Magalhães, Tiago Oliveira
Miranda, Luciana Lobo
Pontes, Alexandre Kerr
Amaral, Carlos Eduardo Menezes
Castro, Inerê Nobre
Andrade, Rebeca Veras
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Helenira Fonseca de
Magalhães, Tiago Oliveira
Miranda, Luciana Lobo
Pontes, Alexandre Kerr
Amaral, Carlos Eduardo Menezes
Castro, Inerê Nobre
Andrade, Rebeca Veras
dc.subject.por.fl_str_mv Função da escola
Evasão escolar
Educação para o trabalho
School function
School drop-out
Education for work
topic Função da escola
Evasão escolar
Educação para o trabalho
School function
School drop-out
Education for work
description The article discusses the results of a research done in a public school in Fortaleza (Brazil) as part of a School Psychology course. The research investigated the relationship between the function of school and pupils’ drop-out based upon the opinions of the pupils and teachers. It was used a Foucauldian theoretical reference in order to analyze the collected data. It could be found that there is a difference between the school function perceived by the pupils and the function that teachers try to develop through institutional rules, resulting on the massive student drop-out reported in the researched school. When public schools fail to assure a better place for its pupils in the job market, through university access or technical formation, the idea of school as ‘education for work’ becomes contradictory. When this function is undermined, the school cannot avoid student drop-out despite the use of different disciplinary control mechanisms.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-06-08T12:04:03Z
2016-06-08T12:04:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALENCAR, Helenira Fonseca; MAGALHÃES, Tiago Oliveira; MIRANDA, Luciana Lobo; PONTES, Alexandre Kerr; AMARAL, Carlos Eduardo Menezes; CASTRO Inerê Nobre; ANDRADE, Rebeca Veras. Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 151-162, jul./dez. 2010.
(on line) 2179 - 1740
(impresso) 0102 - 1222
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17507
identifier_str_mv ALENCAR, Helenira Fonseca; MAGALHÃES, Tiago Oliveira; MIRANDA, Luciana Lobo; PONTES, Alexandre Kerr; AMARAL, Carlos Eduardo Menezes; CASTRO Inerê Nobre; ANDRADE, Rebeca Veras. Função escolar x evasão: a falência da educação para o trabalho. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 151-162, jul./dez. 2010.
(on line) 2179 - 1740
(impresso) 0102 - 1222
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028950862987264