Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Antônio Célio Ferreira dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Tabosa, Francisco José Silva, Reis, José Newton Pires, Castelar, Pablo Urano de Carvalho, Trompieri Neto, Nicolino, Amorim, Domingos Isaias Maia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64162
Resumo: This work aims to detect effects on the quantiles of the distribution of the educational development index (IDE - Educational Development Index) for the case of the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro Brasileira (UNILAB), allowing to identify and verify whether a given factor has greater effect on students with high, medium or low academic performance. For this purpose, the Quantile Regression methodology was used, with data from UNILAB students for the 2018.1 semester. Among the main results, it was found that the in person classes. modality has a positive effect on the IDE, such that the best performances are from students with the highest IDE; in addition, better performance was also observed in the case of women. On the other hand, the fact of living in the municipality of Redenção, where the University is located, had the opposite of what was expected, that is, living in the city seems to have a negative impact on the student's income.
id UFC-7_cb64b614fd6ab54cffeaa8d1a5b02a2e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/64162
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicasDiferenciales de desempeño académico de estudiantes de UNILAB: un análisis sobre regresiones cuantilesUNILAB students’ academic performance differentials: an analysis on quantil regressionsRegressão quatílicaDesempenho acadêmicoUNILABQuantile regressionAcademic achievementThis work aims to detect effects on the quantiles of the distribution of the educational development index (IDE - Educational Development Index) for the case of the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro Brasileira (UNILAB), allowing to identify and verify whether a given factor has greater effect on students with high, medium or low academic performance. For this purpose, the Quantile Regression methodology was used, with data from UNILAB students for the 2018.1 semester. Among the main results, it was found that the in person classes. modality has a positive effect on the IDE, such that the best performances are from students with the highest IDE; in addition, better performance was also observed in the case of women. On the other hand, the fact of living in the municipality of Redenção, where the University is located, had the opposite of what was expected, that is, living in the city seems to have a negative impact on the student's income.Este trabalho tem como objetivo detectar efeitos nos quantis da distribuição do índice de desenvolvimento educacional (IDE – Índice de Desenvolvimento Educacional) para o caso da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), permitindo identificar e verificar se determinado fator tem maior efeito em estudantes de alto, médio ou baixo desempenho acadêmico. Utilizou-se, para esse propósito, a metodologia de Regressões Quantílicas, com dados dos alunos da UNILAB para o semestre 2018.1. Dentre os principais resultados, constatou-se que a modalidade presencial tem um efeito positivo no IDE, tal que os melhores desempenhos são dos alunos com maior IDE; além disso, melhor desempenho também foi observado no caso das mulheres. Por outro lado, o fato de residir no município de Redenção, onde fica a Universidade, teve como resultado o inverso do esperado, ou seja, morar na cidade parecer ter impacto negativo no rendimento do discente.Este trabajo tiene como objetivo detectar efectos sobre los cuantiles de la distribución del índice de desarrollo educativo (IDE - Educational Development Index) para el caso de la Universidad de Integración Internacional de la. Lusofonia Afrobrasileña (UNILAB), permitiendo identificar y verificar si un determinado factor tiene mayor efecto en estudiantes con rendimiento académico alto, medio o bajo. Para ello se utilizó la metodología de Regresión Cuantil, con datos de estudiantes de UNILAB para el semestre 2018.1. Entre los principales resultados, se encontró que la modalidad presencia tiene un efecto positivo en la IED, de manera que los mejores desempeños son de los estudiantes con mayor IED; además, también se observó un mejor desempeño en el caso de las mujeres. Por otro lado, el hecho de vivir en el municipio de Redenção, donde se ubica la Universidad, tuvo lo contrario de lo esperado, es decir, vivir en la ciudad parece tener un impacto negativo en los ingresos de los estudiantes.Research, Society and Development2022-02-24T13:25:23Z2022-02-24T13:25:23Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Antônio Célio Ferreira dos; TABOSA, Francisco José Silva; REIS, José Newton Pires; CASTELAR, Pablo Urano de Carvalho; TROMPIERI NETO, Nicolino; AMORIM, Domingos Isaias Maia. Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n, 1, p. 1-15, 2022. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64162. Acesso em: 08 set. 2022.2525-3409http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64162Santos, Antônio Célio Ferreira dosTabosa, Francisco José SilvaReis, José Newton PiresCastelar, Pablo Urano de CarvalhoTrompieri Neto, NicolinoAmorim, Domingos Isaias Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-09-18T19:28:22Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/64162Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:45.400708Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
Diferenciales de desempeño académico de estudiantes de UNILAB: un análisis sobre regresiones cuantiles
UNILAB students’ academic performance differentials: an analysis on quantil regressions
title Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
spellingShingle Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
Santos, Antônio Célio Ferreira dos
Regressão quatílica
Desempenho acadêmico
UNILAB
Quantile regression
Academic achievement
title_short Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
title_full Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
title_fullStr Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
title_full_unstemmed Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
title_sort Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas
author Santos, Antônio Célio Ferreira dos
author_facet Santos, Antônio Célio Ferreira dos
Tabosa, Francisco José Silva
Reis, José Newton Pires
Castelar, Pablo Urano de Carvalho
Trompieri Neto, Nicolino
Amorim, Domingos Isaias Maia
author_role author
author2 Tabosa, Francisco José Silva
Reis, José Newton Pires
Castelar, Pablo Urano de Carvalho
Trompieri Neto, Nicolino
Amorim, Domingos Isaias Maia
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Antônio Célio Ferreira dos
Tabosa, Francisco José Silva
Reis, José Newton Pires
Castelar, Pablo Urano de Carvalho
Trompieri Neto, Nicolino
Amorim, Domingos Isaias Maia
dc.subject.por.fl_str_mv Regressão quatílica
Desempenho acadêmico
UNILAB
Quantile regression
Academic achievement
topic Regressão quatílica
Desempenho acadêmico
UNILAB
Quantile regression
Academic achievement
description This work aims to detect effects on the quantiles of the distribution of the educational development index (IDE - Educational Development Index) for the case of the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro Brasileira (UNILAB), allowing to identify and verify whether a given factor has greater effect on students with high, medium or low academic performance. For this purpose, the Quantile Regression methodology was used, with data from UNILAB students for the 2018.1 semester. Among the main results, it was found that the in person classes. modality has a positive effect on the IDE, such that the best performances are from students with the highest IDE; in addition, better performance was also observed in the case of women. On the other hand, the fact of living in the municipality of Redenção, where the University is located, had the opposite of what was expected, that is, living in the city seems to have a negative impact on the student's income.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-24T13:25:23Z
2022-02-24T13:25:23Z
2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Antônio Célio Ferreira dos; TABOSA, Francisco José Silva; REIS, José Newton Pires; CASTELAR, Pablo Urano de Carvalho; TROMPIERI NETO, Nicolino; AMORIM, Domingos Isaias Maia. Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n, 1, p. 1-15, 2022. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64162. Acesso em: 08 set. 2022.
2525-3409
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64162
identifier_str_mv SANTOS, Antônio Célio Ferreira dos; TABOSA, Francisco José Silva; REIS, José Newton Pires; CASTELAR, Pablo Urano de Carvalho; TROMPIERI NETO, Nicolino; AMORIM, Domingos Isaias Maia. Diferenciais de desempenho acadêmico dos alunos da UNILAB: uma análise sobre regressões quantílicas. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n, 1, p. 1-15, 2022. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64162. Acesso em: 08 set. 2022.
2525-3409
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028994144010240