Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, João Paulo Pereira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37161
Resumo: Bullying, as a subject pertinent to the problematization of politics of difference and alterity relationships, has been constituted as one of the most prominent kind of violence to children and young people in school and education contexts since the last decades of 20th century. This article aims to discuss discursive practices about bullying that function in everyday school life. It is an ufolding of an intervention-research with school workers, students ages 11-15 and their families that happened in a public school of brazilian Northeast. This research was grounded on authors of Phylo- polophy of Difference, such as Foucault, Deleuze and Guatarri, as well as psychological and educational writings that are theorically grounded oh these authors. The intervention-research used participant observation and field diary, semi-structured interviews with school managers, workshops with teachers and students, besides rounds of conversation with student's families. The results highlight discursive practices that ratify processes of natualisation, trivialisation and depoliticisation of school violence,once it takes bullying as a self-evident phenomenon.
id UFC-7_cbd7722ed1b58d57ee3dc945962b9bec
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/37161
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitosInfantojuvenil violence in the school context: discussion practices about bullying and their effectsViolênciaBullyingEscolaDiscursosCartografiaViolenceSchoolDiscoursesCartographyBullying, as a subject pertinent to the problematization of politics of difference and alterity relationships, has been constituted as one of the most prominent kind of violence to children and young people in school and education contexts since the last decades of 20th century. This article aims to discuss discursive practices about bullying that function in everyday school life. It is an ufolding of an intervention-research with school workers, students ages 11-15 and their families that happened in a public school of brazilian Northeast. This research was grounded on authors of Phylo- polophy of Difference, such as Foucault, Deleuze and Guatarri, as well as psychological and educational writings that are theorically grounded oh these authors. The intervention-research used participant observation and field diary, semi-structured interviews with school managers, workshops with teachers and students, besides rounds of conversation with student's families. The results highlight discursive practices that ratify processes of natualisation, trivialisation and depoliticisation of school violence,once it takes bullying as a self-evident phenomenon.Tema pertinente à problematização das políticas de diferença e das relações alteritárias, o bullying tem se constituído como uma das modulações de violência infantojuvenil que mais tem sido destacada em contextos escolares e educacionais desde as últimas décadas do século XX. A partir de interlocuções com autores do campo da Filosofia da Diferença, como Foucault, Deleuze e Guattari, bem como com produções da Psicologia e da Educação que se utilizam de suas ferramenta teóricas, este artigo visa problematizar práticas discursivas sobre bullying que operam no cotidiano escolar, como desdobramento de uma pesquisa intervenção que se operacionalizou em uma escola pública no Nordeste brasileiro, da qual participaram profissionais da escola, estudantes de 11 a 15 anos e familiares desses estudantes. A pesquisa-intervenção utilizou-se de observação participante e produção de diário de campo, entrevistas semiestruturadas com a direção da escola, oficinas com docentes e estudantes, além de rodas de conversas com familiares dos discentes. A seção dos resultados deste texto destaca como sobressaem, no cotidiano escolar pesquisado, práticas discursivas que ratificam processos de naturalização, banalização e despolitização da violência escolar, à medida que posicionam o bullying como um fenômeno auto-evidente.Revista de Psicologia2018-11-09T19:47:18Z2018-11-09T19:47:18Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARROS, João Paulo Pereira. Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 9, n.2, p. 60-69, 2018.2179-1740 (online)0102-1222 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37161Barros, João Paulo Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T12:31:33Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/37161Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:00.358106Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
Infantojuvenil violence in the school context: discussion practices about bullying and their effects
title Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
spellingShingle Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
Barros, João Paulo Pereira
Violência
Bullying
Escola
Discursos
Cartografia
Violence
School
Discourses
Cartography
title_short Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
title_full Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
title_fullStr Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
title_full_unstemmed Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
title_sort Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos
author Barros, João Paulo Pereira
author_facet Barros, João Paulo Pereira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, João Paulo Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Violência
Bullying
Escola
Discursos
Cartografia
Violence
School
Discourses
Cartography
topic Violência
Bullying
Escola
Discursos
Cartografia
Violence
School
Discourses
Cartography
description Bullying, as a subject pertinent to the problematization of politics of difference and alterity relationships, has been constituted as one of the most prominent kind of violence to children and young people in school and education contexts since the last decades of 20th century. This article aims to discuss discursive practices about bullying that function in everyday school life. It is an ufolding of an intervention-research with school workers, students ages 11-15 and their families that happened in a public school of brazilian Northeast. This research was grounded on authors of Phylo- polophy of Difference, such as Foucault, Deleuze and Guatarri, as well as psychological and educational writings that are theorically grounded oh these authors. The intervention-research used participant observation and field diary, semi-structured interviews with school managers, workshops with teachers and students, besides rounds of conversation with student's families. The results highlight discursive practices that ratify processes of natualisation, trivialisation and depoliticisation of school violence,once it takes bullying as a self-evident phenomenon.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-09T19:47:18Z
2018-11-09T19:47:18Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARROS, João Paulo Pereira. Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 9, n.2, p. 60-69, 2018.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37161
identifier_str_mv BARROS, João Paulo Pereira. Violência infantojuvenil no contexto escolar: práticas discursivas sobre bullying e seus efeitos. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 9, n.2, p. 60-69, 2018.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028844142067712