Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Áfio, Aline Cruz Esmeraldo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Carvalho, Aline Tomaz de, Carvalho, Luciana Vieira de, Silva, Andréa Soares Rocha da, Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430
Resumo: Objective: to assess the automatic accessibility of assistive technology in online courses for the hearing impaired. Method: evaluation study guided by the Assessment and Maintenance step proposed in the Model of Development of Digital Educational Material. The software Assessor and Simulator for the Accessibility of Sites (ASES) was used to analyze the online course “Education on Sexual and Reproductive Health: the use of condoms” according to the accessibility standards of national and international websites. Results: an error report generated by the program identifi ed, in each didactic module, one error and two warnings related to two international principles and six warnings involved with six national recommendations. The warnings relevant to hearing-impaired people were corrected, and the course was considered accessible by automatic assessment. Conclusion: we concluded that the pages of the course were considered, by the software used, appropriate to the standards of web accessibility.
id UFC-7_cc96379ff5bced4b65af80b818c52389
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/22430
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdosEvaluación de accesibilidad de dispositivos de autoayuda para sordosAccessibility assessment of assistive technology for the hearing impairedPessoas com Deficiência VisualEducação à DistânciaPeople with Hearing DisabilitiesObjective: to assess the automatic accessibility of assistive technology in online courses for the hearing impaired. Method: evaluation study guided by the Assessment and Maintenance step proposed in the Model of Development of Digital Educational Material. The software Assessor and Simulator for the Accessibility of Sites (ASES) was used to analyze the online course “Education on Sexual and Reproductive Health: the use of condoms” according to the accessibility standards of national and international websites. Results: an error report generated by the program identifi ed, in each didactic module, one error and two warnings related to two international principles and six warnings involved with six national recommendations. The warnings relevant to hearing-impaired people were corrected, and the course was considered accessible by automatic assessment. Conclusion: we concluded that the pages of the course were considered, by the software used, appropriate to the standards of web accessibility.Objetivo: avaliar acessibilidade automática de tecnologia assistiva, na modalidade de curso on-line, para surdos. Método: estudo avaliativo, orientado pela etapa de Avaliação e Manutenção proposta no Modelo de Desenvolvimento de Material Educativo Digital. Utilizou-se software Avaliador e Simulador de Acessibilidade de Sítios para análise do curso on-line “Educação em Saúde Sexual e Reprodutiva: uso dos preservativos”, conforme normas de acessibilidade de sítios eletrônicos nacionais e internacionais. Resultados: relatório de erros gerado pelo programa identifi cou, em cada módulo didático, um erro e dois avisos relacionados a dois princípios internacionais e, seis avisos envolvidos com seis recomendações nacionais. Realizou-se correção das advertências pertinentes para os surdos, sendo o curso considerado acessível pela avaliação automática. Conclusão: conclui- se que as páginas do curso foram consideradas, pelo software utilizado, adequadas aos padrões de acessibilidade na Web.Objetivo : evaluar accesibilidad automática de dispositivos de autoayuda para sordos, en modalidad de curso online . Método : estudio evaluativo, orientado por la etapa de Evaluación y Mantenimiento propuesta en el Modelo de Desarrollo de Material Educativo Digital. Se utilizó software Evaluador y Simulador de Accesibilidad de Sitios para análisis del curso online “Educación en Salud Sexual y Reproductiva: uso del preservativo”, conforme normas de accesibilidad de sitios web nacionales e internacionales. Resultados : el informe de errores generado por el programa identifi có en cada módulo didáctico un error y dos avisos relacionados a dos principios internacionales, y seis avisos relacionados con seis recomendaciones nacionales. Se realizó la corrección de las advertencias correspondientes para sordos, siendo el curso considerado accesible por la evaluación automática. Conclusión : se concluye en que las páginas del curso fueron consideradas por el software utilizado como adecuadas a los estándares de accesibilidad en la Web .Revista Brasileira de Enfermagem2017-03-30T15:50:47Z2017-03-30T15:50:47Z2016-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfÁFIO, A. C. E. et al. Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 5, p. 833-9, set./out., 2016.0034-7167 Print1984-0446 Onlinehttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430Áfio, Aline Cruz EsmeraldoCarvalho, Aline Tomaz deCarvalho, Luciana Vieira deSilva, Andréa Soares Rocha daPagliuca, Lorita Marlena Freitagporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-05T17:33:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22430Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:26:00.443466Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
Evaluación de accesibilidad de dispositivos de autoayuda para sordos
Accessibility assessment of assistive technology for the hearing impaired
title Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
spellingShingle Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
Áfio, Aline Cruz Esmeraldo
Pessoas com Deficiência Visual
Educação à Distância
People with Hearing Disabilities
title_short Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
title_full Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
title_fullStr Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
title_full_unstemmed Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
title_sort Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
author Áfio, Aline Cruz Esmeraldo
author_facet Áfio, Aline Cruz Esmeraldo
Carvalho, Aline Tomaz de
Carvalho, Luciana Vieira de
Silva, Andréa Soares Rocha da
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
author_role author
author2 Carvalho, Aline Tomaz de
Carvalho, Luciana Vieira de
Silva, Andréa Soares Rocha da
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Áfio, Aline Cruz Esmeraldo
Carvalho, Aline Tomaz de
Carvalho, Luciana Vieira de
Silva, Andréa Soares Rocha da
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoas com Deficiência Visual
Educação à Distância
People with Hearing Disabilities
topic Pessoas com Deficiência Visual
Educação à Distância
People with Hearing Disabilities
description Objective: to assess the automatic accessibility of assistive technology in online courses for the hearing impaired. Method: evaluation study guided by the Assessment and Maintenance step proposed in the Model of Development of Digital Educational Material. The software Assessor and Simulator for the Accessibility of Sites (ASES) was used to analyze the online course “Education on Sexual and Reproductive Health: the use of condoms” according to the accessibility standards of national and international websites. Results: an error report generated by the program identifi ed, in each didactic module, one error and two warnings related to two international principles and six warnings involved with six national recommendations. The warnings relevant to hearing-impaired people were corrected, and the course was considered accessible by automatic assessment. Conclusion: we concluded that the pages of the course were considered, by the software used, appropriate to the standards of web accessibility.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09
2017-03-30T15:50:47Z
2017-03-30T15:50:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ÁFIO, A. C. E. et al. Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 5, p. 833-9, set./out., 2016.
0034-7167 Print
1984-0446 Online
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430
identifier_str_mv ÁFIO, A. C. E. et al. Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 5, p. 833-9, set./out., 2016.
0034-7167 Print
1984-0446 Online
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028801321369600