Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430 |
Resumo: | Objective: to assess the automatic accessibility of assistive technology in online courses for the hearing impaired. Method: evaluation study guided by the Assessment and Maintenance step proposed in the Model of Development of Digital Educational Material. The software Assessor and Simulator for the Accessibility of Sites (ASES) was used to analyze the online course “Education on Sexual and Reproductive Health: the use of condoms” according to the accessibility standards of national and international websites. Results: an error report generated by the program identifi ed, in each didactic module, one error and two warnings related to two international principles and six warnings involved with six national recommendations. The warnings relevant to hearing-impaired people were corrected, and the course was considered accessible by automatic assessment. Conclusion: we concluded that the pages of the course were considered, by the software used, appropriate to the standards of web accessibility. |
id |
UFC-7_cc96379ff5bced4b65af80b818c52389 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/22430 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdosEvaluación de accesibilidad de dispositivos de autoayuda para sordosAccessibility assessment of assistive technology for the hearing impairedPessoas com Deficiência VisualEducação à DistânciaPeople with Hearing DisabilitiesObjective: to assess the automatic accessibility of assistive technology in online courses for the hearing impaired. Method: evaluation study guided by the Assessment and Maintenance step proposed in the Model of Development of Digital Educational Material. The software Assessor and Simulator for the Accessibility of Sites (ASES) was used to analyze the online course “Education on Sexual and Reproductive Health: the use of condoms” according to the accessibility standards of national and international websites. Results: an error report generated by the program identifi ed, in each didactic module, one error and two warnings related to two international principles and six warnings involved with six national recommendations. The warnings relevant to hearing-impaired people were corrected, and the course was considered accessible by automatic assessment. Conclusion: we concluded that the pages of the course were considered, by the software used, appropriate to the standards of web accessibility.Objetivo: avaliar acessibilidade automática de tecnologia assistiva, na modalidade de curso on-line, para surdos. Método: estudo avaliativo, orientado pela etapa de Avaliação e Manutenção proposta no Modelo de Desenvolvimento de Material Educativo Digital. Utilizou-se software Avaliador e Simulador de Acessibilidade de Sítios para análise do curso on-line “Educação em Saúde Sexual e Reprodutiva: uso dos preservativos”, conforme normas de acessibilidade de sítios eletrônicos nacionais e internacionais. Resultados: relatório de erros gerado pelo programa identifi cou, em cada módulo didático, um erro e dois avisos relacionados a dois princípios internacionais e, seis avisos envolvidos com seis recomendações nacionais. Realizou-se correção das advertências pertinentes para os surdos, sendo o curso considerado acessível pela avaliação automática. Conclusão: conclui- se que as páginas do curso foram consideradas, pelo software utilizado, adequadas aos padrões de acessibilidade na Web.Objetivo : evaluar accesibilidad automática de dispositivos de autoayuda para sordos, en modalidad de curso online . Método : estudio evaluativo, orientado por la etapa de Evaluación y Mantenimiento propuesta en el Modelo de Desarrollo de Material Educativo Digital. Se utilizó software Evaluador y Simulador de Accesibilidad de Sitios para análisis del curso online “Educación en Salud Sexual y Reproductiva: uso del preservativo”, conforme normas de accesibilidad de sitios web nacionales e internacionales. Resultados : el informe de errores generado por el programa identifi có en cada módulo didáctico un error y dos avisos relacionados a dos principios internacionales, y seis avisos relacionados con seis recomendaciones nacionales. Se realizó la corrección de las advertencias correspondientes para sordos, siendo el curso considerado accesible por la evaluación automática. Conclusión : se concluye en que las páginas del curso fueron consideradas por el software utilizado como adecuadas a los estándares de accesibilidad en la Web .Revista Brasileira de Enfermagem2017-03-30T15:50:47Z2017-03-30T15:50:47Z2016-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfÁFIO, A. C. E. et al. Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 5, p. 833-9, set./out., 2016.0034-7167 Print1984-0446 Onlinehttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430Áfio, Aline Cruz EsmeraldoCarvalho, Aline Tomaz deCarvalho, Luciana Vieira deSilva, Andréa Soares Rocha daPagliuca, Lorita Marlena Freitagporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-05T17:33:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22430Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:26:00.443466Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos Evaluación de accesibilidad de dispositivos de autoayuda para sordos Accessibility assessment of assistive technology for the hearing impaired |
title |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos |
spellingShingle |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos Áfio, Aline Cruz Esmeraldo Pessoas com Deficiência Visual Educação à Distância People with Hearing Disabilities |
title_short |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos |
title_full |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos |
title_fullStr |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos |
title_full_unstemmed |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos |
title_sort |
Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos |
author |
Áfio, Aline Cruz Esmeraldo |
author_facet |
Áfio, Aline Cruz Esmeraldo Carvalho, Aline Tomaz de Carvalho, Luciana Vieira de Silva, Andréa Soares Rocha da Pagliuca, Lorita Marlena Freitag |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Aline Tomaz de Carvalho, Luciana Vieira de Silva, Andréa Soares Rocha da Pagliuca, Lorita Marlena Freitag |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Áfio, Aline Cruz Esmeraldo Carvalho, Aline Tomaz de Carvalho, Luciana Vieira de Silva, Andréa Soares Rocha da Pagliuca, Lorita Marlena Freitag |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoas com Deficiência Visual Educação à Distância People with Hearing Disabilities |
topic |
Pessoas com Deficiência Visual Educação à Distância People with Hearing Disabilities |
description |
Objective: to assess the automatic accessibility of assistive technology in online courses for the hearing impaired. Method: evaluation study guided by the Assessment and Maintenance step proposed in the Model of Development of Digital Educational Material. The software Assessor and Simulator for the Accessibility of Sites (ASES) was used to analyze the online course “Education on Sexual and Reproductive Health: the use of condoms” according to the accessibility standards of national and international websites. Results: an error report generated by the program identifi ed, in each didactic module, one error and two warnings related to two international principles and six warnings involved with six national recommendations. The warnings relevant to hearing-impaired people were corrected, and the course was considered accessible by automatic assessment. Conclusion: we concluded that the pages of the course were considered, by the software used, appropriate to the standards of web accessibility. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09 2017-03-30T15:50:47Z 2017-03-30T15:50:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ÁFIO, A. C. E. et al. Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 5, p. 833-9, set./out., 2016. 0034-7167 Print 1984-0446 Online http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430 |
identifier_str_mv |
ÁFIO, A. C. E. et al. Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 5, p. 833-9, set./out., 2016. 0034-7167 Print 1984-0446 Online |
url |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0034-7167&lng=pt&nrm=iso http://diadorim.ibict.br/handle/1/261 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028801321369600 |