Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Sofia Regina Paiva
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969
Resumo: Literary literacy has a relevant role in the school and social education of the student. In this context, the present study brings a reflection about the pedagogical practices that evolve the “Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” Project realized in CEJA Donaninha Arruda, in Baturité, Ceará, between the months of April and July of 2018. A objective investigation measures the Literary literacy pratical relevance in Teenagers and Adults Education (EJA), where the Ceará culture identity is addressed through the poetics of Patativa do Assaré, a northeastern poet and repettist. The study contemplates the theoretical-methodogical criteria of bibliographic exploratory research, whit findings in loco e participative observations. To base the discussion, was utilized as theoretical constations, contributions of Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, among others. The project interdisciplinary, established a relation between the knowledge of many fields, including: Portuguese/literature, history, philosophy and art. The literature function as a humanize tool in education favored the criticism, creativity and reading habit development
id UFC-7_ccf56e1baf901bcabb1696e7d22d8722
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39969
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismoEducação de Jovens e adultosPatativa do AssaréLetramento literárioLiterary literacy has a relevant role in the school and social education of the student. In this context, the present study brings a reflection about the pedagogical practices that evolve the “Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” Project realized in CEJA Donaninha Arruda, in Baturité, Ceará, between the months of April and July of 2018. A objective investigation measures the Literary literacy pratical relevance in Teenagers and Adults Education (EJA), where the Ceará culture identity is addressed through the poetics of Patativa do Assaré, a northeastern poet and repettist. The study contemplates the theoretical-methodogical criteria of bibliographic exploratory research, whit findings in loco e participative observations. To base the discussion, was utilized as theoretical constations, contributions of Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, among others. The project interdisciplinary, established a relation between the knowledge of many fields, including: Portuguese/literature, history, philosophy and art. The literature function as a humanize tool in education favored the criticism, creativity and reading habit developmentO letramento literário tem um papel relevante na formação escolar e social do educando. Nesse contexto, o presente estudo traz uma reflexão acerca das práticas pedagógicas que envolvem o “Projeto Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” realizado no CEJA Donaninha Arruda, em Baturité, Ceará, no ínterim de abril a junho, 2018. A investigação objetiva mensurar a relevância da prática do letramento literário na Educação de Jovens e Adultos (EJA), onde o identitário da cultura cearense é abordado através da poética de Patativa do Assaré, repentista e poeta nordestino. O estudo contempla os critérios teórico-metodológicos da pesquisa bibliográfica exploratória, com constatações in loco e observações participativas. Para embasar a discussão, utilizou-se como referencial teórico as contribuições de Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, dentre outros. O projeto interdisciplinar, estabeleceu relação entre os saberes de diversas áreas, dentre elas: Português/literatura, história, filosofia e artes. O papel da literatura enquanto instrumento humanizador na educação favoreceu o desenvolvimento do hábito da leitura, a criatividade e a criticidade.2019-02-26T12:05:49Z2019-02-26T12:05:49Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfRIBEIRO, Sofia Regina Paiva. Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 174-184.2179 4154http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969Ribeiro, Sofia Regina Paivainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:35:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39969Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:06.344476Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
title Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
spellingShingle Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
Ribeiro, Sofia Regina Paiva
Educação de Jovens e adultos
Patativa do Assaré
Letramento literário
title_short Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
title_full Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
title_fullStr Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
title_full_unstemmed Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
title_sort Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
author Ribeiro, Sofia Regina Paiva
author_facet Ribeiro, Sofia Regina Paiva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Sofia Regina Paiva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e adultos
Patativa do Assaré
Letramento literário
topic Educação de Jovens e adultos
Patativa do Assaré
Letramento literário
description Literary literacy has a relevant role in the school and social education of the student. In this context, the present study brings a reflection about the pedagogical practices that evolve the “Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” Project realized in CEJA Donaninha Arruda, in Baturité, Ceará, between the months of April and July of 2018. A objective investigation measures the Literary literacy pratical relevance in Teenagers and Adults Education (EJA), where the Ceará culture identity is addressed through the poetics of Patativa do Assaré, a northeastern poet and repettist. The study contemplates the theoretical-methodogical criteria of bibliographic exploratory research, whit findings in loco e participative observations. To base the discussion, was utilized as theoretical constations, contributions of Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, among others. The project interdisciplinary, established a relation between the knowledge of many fields, including: Portuguese/literature, history, philosophy and art. The literature function as a humanize tool in education favored the criticism, creativity and reading habit development
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-26T12:05:49Z
2019-02-26T12:05:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, Sofia Regina Paiva. Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 174-184.
2179 4154
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969
identifier_str_mv RIBEIRO, Sofia Regina Paiva. Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 174-184.
2179 4154
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029009444831232