Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969 |
Resumo: | Literary literacy has a relevant role in the school and social education of the student. In this context, the present study brings a reflection about the pedagogical practices that evolve the “Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” Project realized in CEJA Donaninha Arruda, in Baturité, Ceará, between the months of April and July of 2018. A objective investigation measures the Literary literacy pratical relevance in Teenagers and Adults Education (EJA), where the Ceará culture identity is addressed through the poetics of Patativa do Assaré, a northeastern poet and repettist. The study contemplates the theoretical-methodogical criteria of bibliographic exploratory research, whit findings in loco e participative observations. To base the discussion, was utilized as theoretical constations, contributions of Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, among others. The project interdisciplinary, established a relation between the knowledge of many fields, including: Portuguese/literature, history, philosophy and art. The literature function as a humanize tool in education favored the criticism, creativity and reading habit development |
id |
UFC-7_ccf56e1baf901bcabb1696e7d22d8722 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/39969 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismoEducação de Jovens e adultosPatativa do AssaréLetramento literárioLiterary literacy has a relevant role in the school and social education of the student. In this context, the present study brings a reflection about the pedagogical practices that evolve the “Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” Project realized in CEJA Donaninha Arruda, in Baturité, Ceará, between the months of April and July of 2018. A objective investigation measures the Literary literacy pratical relevance in Teenagers and Adults Education (EJA), where the Ceará culture identity is addressed through the poetics of Patativa do Assaré, a northeastern poet and repettist. The study contemplates the theoretical-methodogical criteria of bibliographic exploratory research, whit findings in loco e participative observations. To base the discussion, was utilized as theoretical constations, contributions of Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, among others. The project interdisciplinary, established a relation between the knowledge of many fields, including: Portuguese/literature, history, philosophy and art. The literature function as a humanize tool in education favored the criticism, creativity and reading habit developmentO letramento literário tem um papel relevante na formação escolar e social do educando. Nesse contexto, o presente estudo traz uma reflexão acerca das práticas pedagógicas que envolvem o “Projeto Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” realizado no CEJA Donaninha Arruda, em Baturité, Ceará, no ínterim de abril a junho, 2018. A investigação objetiva mensurar a relevância da prática do letramento literário na Educação de Jovens e Adultos (EJA), onde o identitário da cultura cearense é abordado através da poética de Patativa do Assaré, repentista e poeta nordestino. O estudo contempla os critérios teórico-metodológicos da pesquisa bibliográfica exploratória, com constatações in loco e observações participativas. Para embasar a discussão, utilizou-se como referencial teórico as contribuições de Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, dentre outros. O projeto interdisciplinar, estabeleceu relação entre os saberes de diversas áreas, dentre elas: Português/literatura, história, filosofia e artes. O papel da literatura enquanto instrumento humanizador na educação favoreceu o desenvolvimento do hábito da leitura, a criatividade e a criticidade.2019-02-26T12:05:49Z2019-02-26T12:05:49Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfRIBEIRO, Sofia Regina Paiva. Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 174-184.2179 4154http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969Ribeiro, Sofia Regina Paivainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:35:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39969Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:06.344476Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo |
title |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo |
spellingShingle |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo Ribeiro, Sofia Regina Paiva Educação de Jovens e adultos Patativa do Assaré Letramento literário |
title_short |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo |
title_full |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo |
title_fullStr |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo |
title_full_unstemmed |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo |
title_sort |
Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo |
author |
Ribeiro, Sofia Regina Paiva |
author_facet |
Ribeiro, Sofia Regina Paiva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Sofia Regina Paiva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens e adultos Patativa do Assaré Letramento literário |
topic |
Educação de Jovens e adultos Patativa do Assaré Letramento literário |
description |
Literary literacy has a relevant role in the school and social education of the student. In this context, the present study brings a reflection about the pedagogical practices that evolve the “Múltiplos Saberes: Letramento Literário e regionalismo” Project realized in CEJA Donaninha Arruda, in Baturité, Ceará, between the months of April and July of 2018. A objective investigation measures the Literary literacy pratical relevance in Teenagers and Adults Education (EJA), where the Ceará culture identity is addressed through the poetics of Patativa do Assaré, a northeastern poet and repettist. The study contemplates the theoretical-methodogical criteria of bibliographic exploratory research, whit findings in loco e participative observations. To base the discussion, was utilized as theoretical constations, contributions of Kleiman, Paulino, Soares, Cosson, Fernandes, Freire, Street, among others. The project interdisciplinary, established a relation between the knowledge of many fields, including: Portuguese/literature, history, philosophy and art. The literature function as a humanize tool in education favored the criticism, creativity and reading habit development |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-02-26T12:05:49Z 2019-02-26T12:05:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RIBEIRO, Sofia Regina Paiva. Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 174-184. 2179 4154 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Sofia Regina Paiva. Múltiplos saberes na EJA: Patativa do Assaré letramento literário e regionalismo. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 174-184. 2179 4154 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39969 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029009444831232 |