Curso de “Judicialização da Saúde na Atenção Domiciliar”: análise de acessibilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lisboa, Rita de Cássia dos Santos Nunes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rendeiro, Márcia Maria Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44180
Resumo: Introduction : The digital inclusion of people with visual impairment depends on actions that make virtual learning environments accessible to teaching and learning. Objective : Thus, the objective of this research was to evaluate the degree of accessibility, using the software Website Accessibility Simulator and Simulator (ASES), simulating the parameter of accessibility in the insertion of the URL of the page of the course "Judicialization of Health in Home Care", produced and offered by the Open University of SUS, of the University of the State of Rio de Janeiro (UNA - SUS / UERJ), in the distance learning modality. Method : The method used was of the exploratory type, and of a qualitative and quantitative nature; with sampling regarding the percentage of accessibility, checking the following sections: (i) Marking, (ii) Behaviour, (iii) Content/Information, (iv) Presentation/Design, (v) Multimedia and (vi) Forms. The result showed that the page is considered to be 80.61% accessible, requiring twelve (12) adjustments of "E rrors" and twenty (20) "Warnings", which represent actions to be implemented through recommendations of good practices according to eMAG. Results : From the results obtained it was evidenced the need for some adjustments. Conclusion : Thus, we consider that the use of the software contributed positively to the course accessibility analysis.
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spelling Curso de “Judicialização da Saúde na Atenção Domiciliar”: análise de acessibilidade“Judicialization of Health in Home Care" Course: Analysis of AccessibilityEducação a DistânciaTranstornos da VisãoRedes de Comunicação de ComputadoresIntroduction : The digital inclusion of people with visual impairment depends on actions that make virtual learning environments accessible to teaching and learning. Objective : Thus, the objective of this research was to evaluate the degree of accessibility, using the software Website Accessibility Simulator and Simulator (ASES), simulating the parameter of accessibility in the insertion of the URL of the page of the course "Judicialization of Health in Home Care", produced and offered by the Open University of SUS, of the University of the State of Rio de Janeiro (UNA - SUS / UERJ), in the distance learning modality. Method : The method used was of the exploratory type, and of a qualitative and quantitative nature; with sampling regarding the percentage of accessibility, checking the following sections: (i) Marking, (ii) Behaviour, (iii) Content/Information, (iv) Presentation/Design, (v) Multimedia and (vi) Forms. The result showed that the page is considered to be 80.61% accessible, requiring twelve (12) adjustments of "E rrors" and twenty (20) "Warnings", which represent actions to be implemented through recommendations of good practices according to eMAG. Results : From the results obtained it was evidenced the need for some adjustments. Conclusion : Thus, we consider that the use of the software contributed positively to the course accessibility analysis.Introdução : A inclusão digital de pessoas com deficiência visual depende de ações que tornem ambientes virtuais de aprendizagem acessíveis ao ensino e aprendizagem. Objetivo : esta pesquisa tem como objetivo avaliar o grau de acessibilidade, utilizando o software Avaliador e Simulador de Acessibilidade em Sítios (ASES), simulando o parâmetro de acessibilidade na inserção da URL da página do curso “Judicialização da Saúde na At enção Domiciliar”, produzido e ofertado pela Universidade Aberta do SUS, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UNA - SUS/UERJ), na modalidade a distância. Método : o método utilizado foi do tipo exploratório, de natureza quali - quantitativa; com amostra gem referente ao percentual de acessibilidade, verificando as seguintes seções: (i) Marcação, (ii) Comportamento, (iii) Conteúdo/Informação, (iv) Apresentação/ Design, (v) Multimídia e (vi) Formulários. O resultado apresentou que a página está conceituada como 80,61% acessível, sendo necessários doze (12) ajustes de “Erros” e vinte (20) “Avisos”, que representam ações a serem implementadas através das recomendações de boas práticas segundo o eMAG. Resultados : a partir dos resultados obtidos ficou evidencia do a necessidade de alguns ajustes. Conclusão : assim, consideramos que a utilização do software contribuiu positivamente para análise de acessibilidade do curso.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais.2019-07-29T12:13:00Z2019-07-29T12:13:00Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLISBOA, Rita de Cássia dos Santos Nunes ; RENDEIRO, Márcia Maria Pereira. Curso de “Judicialização da Saúde na Atenção Domiciliar”: análise de acessibilidade . R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. especial II, p.79-90, jan./jul. 2019.2525 -9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44180Lisboa, Rita de Cássia dos Santos NunesRendeiro, Márcia Maria Pereiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-29T12:13:00Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44180Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:56:42.521944Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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