Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Colares Filho, Antônio Helder Lisboa
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31422
Resumo: Transdisciplinarity is used in ENEM, which is a parameter to evaluate high school students and as a means of entry into Brazilian federal public universities. In this work, we approach the origin of transdisciplinarity, starting from the definition of common sense to the definition of transdisciplinarity as a unification of knowledge. The main objective of this work is to analyze the conception of a group of high school teachers about transdisciplinarity, and on some issues of ENEM physics. The methodology used was the analysis of a qualitative questionnaire applied to 30 teachers from two schools of the state public network in the municipality of Maracanaú-CE, on their conceptions of transdisciplinarity. We also dealt with his training on what his views on transdisciplinarity were and had studied this subject in his undergraduate course. When analyzing the answers it was verified that many had no contact with transdisciplinarity in their courses. During the execution of this work, it was evident that for a higher performance of high school students in transdisciplinary issues like the ENEM, it becomes important the teacher training and the recycling of those who already act in the classroom with themes on transdisciplinarity.
id UFC-7_cfbbc8a97da33cddf2e4da516f560d22
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/31422
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médioDisciplinaridadePensamento complexoTransdisciplinaridadeExame Nacional do Ensino Médio (ENEM)Física (Ensino Médio)Transdisciplinarity is used in ENEM, which is a parameter to evaluate high school students and as a means of entry into Brazilian federal public universities. In this work, we approach the origin of transdisciplinarity, starting from the definition of common sense to the definition of transdisciplinarity as a unification of knowledge. The main objective of this work is to analyze the conception of a group of high school teachers about transdisciplinarity, and on some issues of ENEM physics. The methodology used was the analysis of a qualitative questionnaire applied to 30 teachers from two schools of the state public network in the municipality of Maracanaú-CE, on their conceptions of transdisciplinarity. We also dealt with his training on what his views on transdisciplinarity were and had studied this subject in his undergraduate course. When analyzing the answers it was verified that many had no contact with transdisciplinarity in their courses. During the execution of this work, it was evident that for a higher performance of high school students in transdisciplinary issues like the ENEM, it becomes important the teacher training and the recycling of those who already act in the classroom with themes on transdisciplinarity.A transdisciplinaridade é utilizada nas questões do ENEM, que é um parâmetro para avaliar os alunos do Ensino Médio e como meio de ingresso nas universidades públicas federais brasileiras. Neste trabalho, fazemos uma abordagem da origem da transdisciplinaridade, partindo desde a definição do senso comum até a definição de transdisciplinaridade como unificação do conhecimento. O objetivo principal deste trabalho é analisar a concepção de um grupo de professores do Ensino Médio sobre a transdisciplinaridade, e em algumas questões de física do ENEM. A metodologia usada foi a análise de um questionário qualitativo aplicado a 30 professores de duas escolas da rede pública estadual no município de Maracanaú-CE, sobre suas concepções de transdisciplinaridade. Tratamos também, sobre sua formação, qual sua visão sobre transdisciplinaridade e se haviam estudado este tema na sua graduação. Ao analisar as respostas foi constatado que muitos não tiveram contato com a transdisciplinaridade em seus cursos. Durante a execução deste trabalho, ficou evidente que para um maior desempenho dos alunos do ensino médio em questões transdisciplinares como o ENEM, torna-se importante a formação do professor e a reciclagem dos que já atuam em sala de aula com temas sobre a transdisciplinaridade.Silva, Marcos Antônio AraújoColares Filho, Antônio Helder Lisboa2018-04-24T22:42:06Z2018-04-24T22:42:06Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCOLARES FILHO, A. H. L. Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio. 2017. 70 f. Trabalho de conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31422porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-31T18:37:03Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/31422Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:07.940641Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
title Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
spellingShingle Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
Colares Filho, Antônio Helder Lisboa
Disciplinaridade
Pensamento complexo
Transdisciplinaridade
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
Física (Ensino Médio)
title_short Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
title_full Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
title_fullStr Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
title_full_unstemmed Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
title_sort Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio
author Colares Filho, Antônio Helder Lisboa
author_facet Colares Filho, Antônio Helder Lisboa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marcos Antônio Araújo
dc.contributor.author.fl_str_mv Colares Filho, Antônio Helder Lisboa
dc.subject.por.fl_str_mv Disciplinaridade
Pensamento complexo
Transdisciplinaridade
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
Física (Ensino Médio)
topic Disciplinaridade
Pensamento complexo
Transdisciplinaridade
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
Física (Ensino Médio)
description Transdisciplinarity is used in ENEM, which is a parameter to evaluate high school students and as a means of entry into Brazilian federal public universities. In this work, we approach the origin of transdisciplinarity, starting from the definition of common sense to the definition of transdisciplinarity as a unification of knowledge. The main objective of this work is to analyze the conception of a group of high school teachers about transdisciplinarity, and on some issues of ENEM physics. The methodology used was the analysis of a qualitative questionnaire applied to 30 teachers from two schools of the state public network in the municipality of Maracanaú-CE, on their conceptions of transdisciplinarity. We also dealt with his training on what his views on transdisciplinarity were and had studied this subject in his undergraduate course. When analyzing the answers it was verified that many had no contact with transdisciplinarity in their courses. During the execution of this work, it was evident that for a higher performance of high school students in transdisciplinary issues like the ENEM, it becomes important the teacher training and the recycling of those who already act in the classroom with themes on transdisciplinarity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-04-24T22:42:06Z
2018-04-24T22:42:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COLARES FILHO, A. H. L. Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio. 2017. 70 f. Trabalho de conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31422
identifier_str_mv COLARES FILHO, A. H. L. Transdisciplinaridade e ENEM: uma enquete com um grupo de professores do ensino médio. 2017. 70 f. Trabalho de conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028738372206592