Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fechine, Álvaro Diógenes Leite
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Oliveira, Jessica da Costa de, Machado, Márcia Maria Tavares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4298
Resumo: This study aimed to identify the knowledge and perception of medical school lecturers in relation to acupuncture. Qualitative methodology was employed, involving individual interviews with 15 teachers from various departments of the Ceará Federal University School of Medicine, held in Fortaleza, Ceará, between June and December 2010. The average teaching experience of the lecturers was 22 years and average age,55. It was found that most respondents did not spontaneously seek information about acupuncture; few knew any contraindications and those who recommended acupuncture, did so for the purposes of pain relief; almost all the respondents were in favor of acupuncture being offered to SUS patients, and of including acupuncture in the curriculum as an optional subject or supporting topic in related disciplines. However, few respondents admit addressing this topic in the classroom as form of treatment equivalent to allopathic options. We found that teachers demonstrate interest in unconventional practices and they acknowledge the importance of integrating this theme into the medical curriculum.
id UFC-7_d0742d448b7cf94b597390c2f88ec62d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/4298
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitáriosAcupuncture : knowledge and perception of university professorsAcupunturaTerapias ComplementaresMedicina Tradicional ChinesaThis study aimed to identify the knowledge and perception of medical school lecturers in relation to acupuncture. Qualitative methodology was employed, involving individual interviews with 15 teachers from various departments of the Ceará Federal University School of Medicine, held in Fortaleza, Ceará, between June and December 2010. The average teaching experience of the lecturers was 22 years and average age,55. It was found that most respondents did not spontaneously seek information about acupuncture; few knew any contraindications and those who recommended acupuncture, did so for the purposes of pain relief; almost all the respondents were in favor of acupuncture being offered to SUS patients, and of including acupuncture in the curriculum as an optional subject or supporting topic in related disciplines. However, few respondents admit addressing this topic in the classroom as form of treatment equivalent to allopathic options. We found that teachers demonstrate interest in unconventional practices and they acknowledge the importance of integrating this theme into the medical curriculum.Esta pesquisa teve por objetivo identificar o conhecimento e percepção de professores universitários, médicos, sobre a acupuntura. Utilizou-se a abordagem qualitativa, realizando-se 15 entrevistas individuais com professores da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Ceará (UFC), em Fortaleza, Ceará, de junho a dezembro de 2010. O tempo médio de ensino desses professores na UFC foi de 22 anos, e a idade média de 55 anos.Observou-se que a maior parte dos entrevistados não buscava espontaneamente informações sobre acupuntura; poucos conheciam alguma contraindicação;e os que indicavam a acupuntura o faziam para alívio de dores; a quase totalidade apresentou opinião favorável ao oferecimento da acupunturaa usuários do SUS, bem como à sua inclusão na grade curricular como disciplina optativa ou como assunto coadjuvante em disciplinas afins. No entanto, poucos entrevistados admitem abordar este tema em sala de aula como terapêutica equivalente às opções alopáticas. Constatou-se que os professores demonstram interesse em práticas não convencionais e reconhecem a importância da inserção dessa temática nos currículos dos cursos de Medicina.Revista Brasileira de Educação Médica2013-01-23T11:43:23Z2013-01-23T11:43:23Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFECHINE, A. D. L. ; OLIVEIRA, J. C. ; MACHADO, M. M. T. Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, p.41-49, jan./mar. 2012.0100-5502http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4298Fechine, Álvaro Diógenes LeiteOliveira, Jessica da Costa deMachado, Márcia Maria Tavaresporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-09T18:08:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/4298Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:14.644612Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
Acupuncture : knowledge and perception of university professors
title Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
spellingShingle Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
Fechine, Álvaro Diógenes Leite
Acupuntura
Terapias Complementares
Medicina Tradicional Chinesa
title_short Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
title_full Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
title_fullStr Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
title_full_unstemmed Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
title_sort Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários
author Fechine, Álvaro Diógenes Leite
author_facet Fechine, Álvaro Diógenes Leite
Oliveira, Jessica da Costa de
Machado, Márcia Maria Tavares
author_role author
author2 Oliveira, Jessica da Costa de
Machado, Márcia Maria Tavares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fechine, Álvaro Diógenes Leite
Oliveira, Jessica da Costa de
Machado, Márcia Maria Tavares
dc.subject.por.fl_str_mv Acupuntura
Terapias Complementares
Medicina Tradicional Chinesa
topic Acupuntura
Terapias Complementares
Medicina Tradicional Chinesa
description This study aimed to identify the knowledge and perception of medical school lecturers in relation to acupuncture. Qualitative methodology was employed, involving individual interviews with 15 teachers from various departments of the Ceará Federal University School of Medicine, held in Fortaleza, Ceará, between June and December 2010. The average teaching experience of the lecturers was 22 years and average age,55. It was found that most respondents did not spontaneously seek information about acupuncture; few knew any contraindications and those who recommended acupuncture, did so for the purposes of pain relief; almost all the respondents were in favor of acupuncture being offered to SUS patients, and of including acupuncture in the curriculum as an optional subject or supporting topic in related disciplines. However, few respondents admit addressing this topic in the classroom as form of treatment equivalent to allopathic options. We found that teachers demonstrate interest in unconventional practices and they acknowledge the importance of integrating this theme into the medical curriculum.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2013-01-23T11:43:23Z
2013-01-23T11:43:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FECHINE, A. D. L. ; OLIVEIRA, J. C. ; MACHADO, M. M. T. Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, p.41-49, jan./mar. 2012.
0100-5502
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4298
identifier_str_mv FECHINE, A. D. L. ; OLIVEIRA, J. C. ; MACHADO, M. M. T. Acupuntura : conhecimento e percepção de professores universitários. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, p.41-49, jan./mar. 2012.
0100-5502
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028939499569152