Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Ana Ruth Macêdo
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Barroso, Maria Grasiela Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13558
Resumo: The child can, in his/her school context, reproduce a family conflict situation and be typified as a problem child. From the experiences lived by the families of children typified as problem children by the school, I tried to understand those children’s family types, on the grounds of Sociological Phenomenology. Seventeen families were interviewed and at least two meetings were held with each of them. In the search for the meaning of the subjective action of the families, I perceived how they confront multiple social-economic problems and that, inside those conflicts, they try to offer to their members support to face the challenges, and they also find alternatives to deal with such reality with longings and aspirations. Working with families is a great challenge in Nursing, mainly when the focus is on the promotion of mental health, because it involves the care to the individual in the several stages of his vital cycle. I observed, in this study, that the problem child at school is part of a problem family and that all professionals, not only those at the school domain, but also health professionals need to intervene, reaching beyond the child and attempting to work with the family.
id UFC-7_d3c1b57f1db7df0866a91675b762791c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/13558
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológicaFamily, problem child and mental health : a study in the light of sociological phenomenologyFamíliaCriançaSaúde MentalEnfermagemRelações Pais-FilhoThe child can, in his/her school context, reproduce a family conflict situation and be typified as a problem child. From the experiences lived by the families of children typified as problem children by the school, I tried to understand those children’s family types, on the grounds of Sociological Phenomenology. Seventeen families were interviewed and at least two meetings were held with each of them. In the search for the meaning of the subjective action of the families, I perceived how they confront multiple social-economic problems and that, inside those conflicts, they try to offer to their members support to face the challenges, and they also find alternatives to deal with such reality with longings and aspirations. Working with families is a great challenge in Nursing, mainly when the focus is on the promotion of mental health, because it involves the care to the individual in the several stages of his vital cycle. I observed, in this study, that the problem child at school is part of a problem family and that all professionals, not only those at the school domain, but also health professionals need to intervene, reaching beyond the child and attempting to work with the family.A criança pode, em seu contexto escolar, reproduzir uma situação de conflito familiar e ser tipificada como uma criança-problema. A partir das experiências vivenciadas pelas famílias das crianças tipificadas pela escola como problema, procurei compreender o tipo vivido familiar dessas crianças, tendo como fundamento a Fenomenologia Sociológica. Foram entrevistadas dezessete famílias, com no mínimo dois encontros com cada uma. Na procura do sentido da ação subjetiva das famílias, percebi como enfrentam problemas socioeconômicos múltiplos e que, dentro desses conflitos, procuram oferecer aos seus membros, suporte para enfrentar os desafios, e, encontram, também, alternativas para suportar tal realidade com anseios e aspirações. Verifiquei, neste estudo, que a criança-problema na escola é parte de uma família-problema e que, todos os profissionais, não só da área escolar, especificamente, mas da área da saúde, precisam intervir, indo além da criança e buscando atuar junto ao grupo familiar.El niño puede, en su contexto escolar, reproducir una situación de conflicto familiar y ser tipificado como un niño problemático. A partir de las experiencias vividas por las familias de estos niños catalogados en la escuela como problemáticos por la escuela como el problema, intenté entender el tipo de viva familiar de esos niños teniendo por fundamento la Fenomenología Sociológica. Se entrevistaron diecisiete familias, con las cuales se realizaron por lo menos dos reuniones con cada una de ellas. En la búsqueda del sentido de la acción subjetiva de las familias, percibí de qué manera confrontan los problemas sociales y económicos múltiples y que, dentro de esos conflictos, ellos intentan ofrecer apoyo a sus miembros, para enfrentar los desafíos y encuentran, también las alternativas para soportar tal realidad con anhelos y aspiraciones. Verifiqué, en este estudio, que el niño considerado en la escuela como problemático, hace parte de una familia también problemática y que todos los profesionales, ya sea del área educacional como del área de la salud, necesitan intervenir de forma más actuante, yendo más allá del niño en si, de forma que logren llegar más cerca del grupo familiar.Rev Rene2015-10-15T12:21:05Z2015-10-15T12:21:05Z2005-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMONTEIRO, A. R. M.; BARROSO, M. G. T. Família, criança-problema e saúde mental – estudo à luz da fenomenologia sociológica. Rev. RENE., Fortaleza, v.6, n.3, p. 15-22, set./dez. 2005.2175-6783 (Online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13558Monteiro, Ana Ruth MacêdoBarroso, Maria Grasiela Teixeiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-23T16:42:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13558Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:23:27.820012Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
Family, problem child and mental health : a study in the light of sociological phenomenology
title Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
spellingShingle Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
Monteiro, Ana Ruth Macêdo
Família
Criança
Saúde Mental
Enfermagem
Relações Pais-Filho
title_short Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
title_full Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
title_fullStr Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
title_full_unstemmed Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
title_sort Família, criança-problema e saúde mental : estudo à luz da fenomenologia sociológica
author Monteiro, Ana Ruth Macêdo
author_facet Monteiro, Ana Ruth Macêdo
Barroso, Maria Grasiela Teixeira
author_role author
author2 Barroso, Maria Grasiela Teixeira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Ana Ruth Macêdo
Barroso, Maria Grasiela Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Família
Criança
Saúde Mental
Enfermagem
Relações Pais-Filho
topic Família
Criança
Saúde Mental
Enfermagem
Relações Pais-Filho
description The child can, in his/her school context, reproduce a family conflict situation and be typified as a problem child. From the experiences lived by the families of children typified as problem children by the school, I tried to understand those children’s family types, on the grounds of Sociological Phenomenology. Seventeen families were interviewed and at least two meetings were held with each of them. In the search for the meaning of the subjective action of the families, I perceived how they confront multiple social-economic problems and that, inside those conflicts, they try to offer to their members support to face the challenges, and they also find alternatives to deal with such reality with longings and aspirations. Working with families is a great challenge in Nursing, mainly when the focus is on the promotion of mental health, because it involves the care to the individual in the several stages of his vital cycle. I observed, in this study, that the problem child at school is part of a problem family and that all professionals, not only those at the school domain, but also health professionals need to intervene, reaching beyond the child and attempting to work with the family.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-09
2015-10-15T12:21:05Z
2015-10-15T12:21:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MONTEIRO, A. R. M.; BARROSO, M. G. T. Família, criança-problema e saúde mental – estudo à luz da fenomenologia sociológica. Rev. RENE., Fortaleza, v.6, n.3, p. 15-22, set./dez. 2005.
2175-6783 (Online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13558
identifier_str_mv MONTEIRO, A. R. M.; BARROSO, M. G. T. Família, criança-problema e saúde mental – estudo à luz da fenomenologia sociológica. Rev. RENE., Fortaleza, v.6, n.3, p. 15-22, set./dez. 2005.
2175-6783 (Online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028783645523968