Conhecimentos de estudantes de enfermagem sobre distanásia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Mariana Costa
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Rosa, Darci de Oliveira Santa, Anjos, Karla Ferraz dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14751
Resumo: Objective: to evaluate the knowledge of nursing students about the dysthanasia as a process of human intervention in terminally ill patients. Methods: a qualitative study with 28 nursing students from a public higher education institution. Data analysis of the interviews was through thematic content analysis. Results: it was found that most students do not understand the meaning of dysthanasia, though living with situations involving this practice in their training. Those who defined the term described it as the excessive prolongation of life or death suffered from much pain, aggressive treatment that only prolongs the process of dying. Conclusion: it was evidenced that nursing students have insufficient knowledge of the dysthanasia and it is necessary to broaden the discussion spaces during the graduate course and conduct studies on the subject relating it to the death and dying process, for the preparation of future health professionals.
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spelling Conhecimentos de estudantes de enfermagem sobre distanásiaKnowledge of nursing students on dysthanasiaEstudantes de EnfermagemFutilidade MédicaAssistência TerminalMorteObjective: to evaluate the knowledge of nursing students about the dysthanasia as a process of human intervention in terminally ill patients. Methods: a qualitative study with 28 nursing students from a public higher education institution. Data analysis of the interviews was through thematic content analysis. Results: it was found that most students do not understand the meaning of dysthanasia, though living with situations involving this practice in their training. Those who defined the term described it as the excessive prolongation of life or death suffered from much pain, aggressive treatment that only prolongs the process of dying. Conclusion: it was evidenced that nursing students have insufficient knowledge of the dysthanasia and it is necessary to broaden the discussion spaces during the graduate course and conduct studies on the subject relating it to the death and dying process, for the preparation of future health professionals.Objetivo: avaliar os conhecimentos de estudantes de enfermagem sobre a distanásia como processo de intervenção humana em pacientes terminais. Métodos: estudo qualitativo, realizado com 28 estudantes de enfermagem de uma Instituição de Ensino Superior pública. O tratamento dos dados das entrevistas foi efetuado por meio da análise de conteúdo temática categorial. Resultados: verificou-se que maioria dos estudantes não compreende o significado da distanásia, apesar de conviver com situações que envolvem esta prática em seus campos de estágio. Aqueles que definiram o termo descreveram como prolongamento excessivo da vida ou morte sofrida, com muita dor, tratamento agressivo que somente prolonga o processo de morrer. Conclusão: evidenciou-se que estudantes de enfermagem apresentam conhecimentos insuficientes sobre a distanásia e há necessidades de ampliar os espaços de discussão na graduação e a realização de estudos sobre a temática relacionando-o ao processo de morte e morrer, com o propósito de preparo dos futuros profissionais de saúde.Objetivo: evaluar conocimientos de estudiantes de enfermería sobre distanasia como proceso de intervención humana en pacientes terminales. Métodos: estudio cualitativo, con 28 estudiantes de enfermería de una institución de educación superior pública. Análisis de datos de las entrevistas se realizó a través del análisis de contenido temático. Resultados: la mayoría de los estudiantes no entienden el significado de la distanasia, aunque conviven con situaciones de esta práctica en sus campos de entrenamiento. Los que definieron el término, describieron como prolongación excesiva de la vida o muerte sufrida con mucho dolor, tratamiento agresivo que sólo prolonga el proceso de morir. Conclusión: los estudiantes de enfermería presentaron conocimientos insuficientes sobre la distanasia y es necesario ampliar los espacios de discusión en posgrado y realización de estudios sobre el tema, relacionándolo con la muerte y el morir, con finalidad de preparación de los futuros profesionales de la salud.Rev Rene2016-01-14T16:37:51Z2016-01-14T16:37:51Z2015-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMATOS, M. C. ; ROSA, D. O. S. ; ANJOS, K. F. dos. Conhecimentos de estudantes de enfermagem sobre distanásia. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 6, p. 817-25, nov./dez. 2015.2175-6783 On-linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14751Matos, Mariana CostaRosa, Darci de Oliveira SantaAnjos, Karla Ferraz dosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-06T14:42:32Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14751Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:23:55.041484Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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