Folksonomia: Representação e recuperação da informação nas redes sociais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47177 |
Resumo: | In the social networking environment, which has been strengthened through the beginning of a new era on the internet, a Web 2.0, a folksonomy application is constant, a positive and negative feature on the Internet, among them an imprecision, due to an ambiguity and a problem, in order to identify the way in which the distribution of the tags provides the reflection of the users' needs and interests, and which shows itself in the collectivity and dynamics of the virtual environment, the research aims to understand how users allow identifying in its own documents how a hierarchy of terms of marking, and agreements for one's use of a non-consensual group. It is necessary to reflect on the production of information in social networks, which are increasingly a support of preference, and an increase according to an adherence of people with technologies. For this purpose, a qualitative and quantitative research was required, through the analysis and categorization of the data, it was possible to verify how the user of a social network perceives himself in the informational environment, and if through folksonomy is able to represent his documents, analyzing the advantages and limitations of this tool, and at what level of representation it is possible to provide the organization and retrieval of information. |
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Folksonomia: Representação e recuperação da informação nas redes sociaisFolksonomiaRepresentação da InformaçãoRedes SociaisIn the social networking environment, which has been strengthened through the beginning of a new era on the internet, a Web 2.0, a folksonomy application is constant, a positive and negative feature on the Internet, among them an imprecision, due to an ambiguity and a problem, in order to identify the way in which the distribution of the tags provides the reflection of the users' needs and interests, and which shows itself in the collectivity and dynamics of the virtual environment, the research aims to understand how users allow identifying in its own documents how a hierarchy of terms of marking, and agreements for one's use of a non-consensual group. It is necessary to reflect on the production of information in social networks, which are increasingly a support of preference, and an increase according to an adherence of people with technologies. For this purpose, a qualitative and quantitative research was required, through the analysis and categorization of the data, it was possible to verify how the user of a social network perceives himself in the informational environment, and if through folksonomy is able to represent his documents, analyzing the advantages and limitations of this tool, and at what level of representation it is possible to provide the organization and retrieval of information.No ambiente das redes sociais, que foram fortalecidas através do início de uma nova era na internet, a Web 2.0, nela o uso de folksonomia é constante, reflete características positivas e negativas na internet, entre elas a imprecisão, devido a ambiguidade e sinônimos que seus marcadores proporcionam, para identificar o modo em que a distribuição dos marcadores propicia o reflexo das necessidades e interesses dos usuários, e a importância que ela se mostra na coletividade e dinamicidade do ambiente virtual, a pesquisa tem como objetivo compreender como o usuário das redes sociais se identifica em relação aos seus documentos produzidos, como é feita a hierarquização dos termos de marcação, e os acordos para a sua utilização através de um consenso no grupo. É preciso uma reflexão sobre a produção de informação nas redes sociais, que estão se tornando cada vez mais um suporte de preferência, e a aumenta de acordo com a aderência das pessoas com as tecnologias. Para esse fim, uma pesquisa qualitativa e quantitativa foi necessária, e através da análise e categorização dos dados, foi possível verificar como o usuário de uma rede social percebe a si mesmo no ambiente informacional, e se através da folksonomia ele é capaz de representar seus documentos, analisando as vantagens e limitações dessa ferramenta, e em que nível da representação é possível fornecer a organização e recuperação das informações.Nunes, Jefferson VerasMota, Mariana Silva2019-10-29T17:49:42Z2019-10-29T17:49:42Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMOTA, Mariana Silva. Folksonomia: Representação e recuperação da informação nas redes sociais. 2016. 63f.- Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47177porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-01-24T18:55:18Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47177Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:24:12.181486Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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