O poeta entre duas culturas: João Cabral de Melo Neto entre o Sertão e Sevilha
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Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41295 |
Resumo: | João Cabral de Melo Neto (1920-1999), divided between brazillian northeast country side and Spain, spaces that the poet named and this way unveiled to the poetical language, he chosed Sevilha to think and create again a social, political-philosophical reality, the quotidian in Andando Sevilha (1987-1989) and Sevilha Andando (1987-1993). The poetry, metaphore of Sevilha’s woman, allows to the poet to see the word, by the dissemination of images, through lines, volumes, gestures, loads, movements, to live a beautiful confluence of differences, of identifications of the man between two cultural fields, as a poetical experience in XX century. |
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O poeta entre duas culturas: João Cabral de Melo Neto entre o Sertão e SevilhaPoesiaImagensEspaço culturalJoão Cabral de Melo Neto (1920-1999), divided between brazillian northeast country side and Spain, spaces that the poet named and this way unveiled to the poetical language, he chosed Sevilha to think and create again a social, political-philosophical reality, the quotidian in Andando Sevilha (1987-1989) and Sevilha Andando (1987-1993). The poetry, metaphore of Sevilha’s woman, allows to the poet to see the word, by the dissemination of images, through lines, volumes, gestures, loads, movements, to live a beautiful confluence of differences, of identifications of the man between two cultural fields, as a poetical experience in XX century.João Cabral de Melo Neto (1920-1999), dividido entre o sertão do nordeste brasileiro e a Espanha, espaços que o poeta nomeou e assim desvelou para a linguagem poética, escolheu Sevilha para pensar e recriar uma realidade social, político-filosófica, o cotidiano em Andando Sevilha (1987-1989) e Sevilha Andando (1987-1993). A poesia, metáfora da mulher sevilhana, permite ao poeta ver o mundo, pela disseminação de imagens, através de linhas, volumes, gestos, pesos, movimentos, para viver uma bela confluência de diferenças, de identificações do homem entre dois campos culturais, como experiência poética no século XX.Revista do GELNE2019-05-02T15:24:00Z2019-05-02T15:24:00Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Odalice de Castro. O poeta entre duas culturas: João Cabral de Melo Neto entre o Sertão e Sevilha. Revista do Gelne, Natal (RN), v. 4, n. 2, 2002.2236-0883 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41295Silva, Odalice de Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:22:57Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41295Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:34.072362Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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