Ser–mãe: compreensão dos significados e atitudes de cuidado com o recém-nascido no aleitamento materno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gurgel, Almerinda Holanda
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Oliveira, Jocélia Maria de, Sherlock, Maria do Socorro Mendonça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13895
Resumo: This descriptive, qualitative study aims to understand meanings, attitudes, facilities and diffi culties of being a mother” when it comes to care with newborns, during breastfeeding. Fifteen breastfeeding women were interviewed in a city of Ceará about breastfeeding, in 2006. The data were organized in four categories following Bardin’s principles of content analysis. The results of the categories “meanings” and “attitudes” of “being a mother” who experiences the newborn in breastfeeding, in summary, express “everything, giving food…”, “it’s so much donation “concerning the categories “easiness” and “diffi culties”: “it means not having to prepare porridge at night”. “The most diffi cult thing is that my breast got full of milk and I had mammary ingurgitation”. Out of the discourses of being a mother and breastfeeding the newborn, we may conclude that it is essential education and health during prenatal and puerperal periods.
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spelling Ser–mãe: compreensão dos significados e atitudes de cuidado com o recém-nascido no aleitamento maternoBeing a mother: understanding the meanings and attitudes of care with the newborn during breasfeedingAleitamento MaternoRecém-NascidoCuidados de EnfermagemRelações Mãe-FilhoThis descriptive, qualitative study aims to understand meanings, attitudes, facilities and diffi culties of being a mother” when it comes to care with newborns, during breastfeeding. Fifteen breastfeeding women were interviewed in a city of Ceará about breastfeeding, in 2006. The data were organized in four categories following Bardin’s principles of content analysis. The results of the categories “meanings” and “attitudes” of “being a mother” who experiences the newborn in breastfeeding, in summary, express “everything, giving food…”, “it’s so much donation “concerning the categories “easiness” and “diffi culties”: “it means not having to prepare porridge at night”. “The most diffi cult thing is that my breast got full of milk and I had mammary ingurgitation”. Out of the discourses of being a mother and breastfeeding the newborn, we may conclude that it is essential education and health during prenatal and puerperal periods.Este estudo descritivo, qualitativo, objetiva compreender signifi cados, atitudes, facilidades e difi culdades de “ser-mãe” no cuidado com o recém-nascido, no aleitamento materno. Entrevistaram-se quinze nutrizes em município cearense, sobre amamentação, em 2006. Os dados foram organizados em quatro categorias seguindo os princípios de análise de conteúdo de Bardin. Os resultados das categorias “signifi cados” e “atitudes” de “ser-mãe” que vivencia o cuidado com o recém-nascido na amamentação, em síntese, expressam: “tudo, dar alimento...”, “é muita doação”. Quanto às “facilidades” e “difi culdades”: “é de não ter que fazer mingau à noite”, “o mais difícil é que meu peito encheu de leite e pedrou”. Conclui-se diante dos discursos do “ser–mãe” sobre amamentação junto ao recém-nascido que a educação e saúde no pré-natal e puerpério são essenciais.Estudio descriptivo y cualitativo realizado con el propósito de comprender signifi cados, actitudes, facilidades y difi cultades de “ser madre” y cuidar al recién nacido durante la lactancia materna. Se entrevistaron quince madres amamantando, en una ciudad de Ceará, sobre lactancia materna, en 2006. Los datos fueron organizados en cuatro categorías siguiendo los principios de análisis de contenido de Bardin. Los resultados de las categorías” signifi cados” y “actitudes” de “ser madre” que vivencia el cuidado con el recién nacido en la lactancia materna, en resumen, expresan: “es todo, dar alimento...”, “es donarse…”. Sobre las categorías “facilidades y difi cultades”: “es no tener que hacer la papa por la noche”, “lo más difícil es que mi pecho se llenó de leche y endureció”. A partir de los comentarios de las madres sobre amamantar al recién nacido se concluye que la educación y salud en el prenatal y en el puerperio son esenciales.Rev Rene2015-11-04T13:59:07Z2015-11-04T13:59:07Z2009-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGURGEL, A. H.; OLIVEIRA, J. M.; SHERLOCK, M. S. M. Ser–mãe: compreensão dos significados e atitudes de cuidado com o recém-nascido no aleitamento materno. Rev. Rene, Fortaleza, v.10, n.1, p. 131-138, jan./mar. 2009.2175-6783http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13895Gurgel, Almerinda HolandaOliveira, Jocélia Maria deSherlock, Maria do Socorro Mendonçaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T11:14:22Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13895Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:24:06.143719Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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