Verificação e comprovação das modelagens hidrodinâmica e de transporte de sedimentos na área costeira do Porto do Pecém
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10717 |
Resumo: | In order to understand and predict geomorphologic evolutions in coastal seas and estuaries a model is needed which describes the motion water dynamics, sediment movement and the boundaries erodible evolution (like the bottom). The latter two modules require quantitative information about erosion, deposition and sediment transport. The structures are built long the coast for some purposes and cause modifications in the natural environment with change of the circumstantial shoreline. The conception of the port of Pecém required the government to study and to hinder the possible alterations of the coast line next to the constructed structures. Then, through numerical simulation, using modern software, MIKE21 and LITPACK, it was studied and foreseen the behavior of the shoreline in the ten following years from the beginning of the construction, 1996. This work verifies the reality of that forecast. The results of the shoreline dynamics in the port of Pecém region had been gotten through comparisons of its evolution since the beginning of its construction, revealing the transformations caused by the sediment transport in two periods of study, before and after the construction of the provisory docking, in comparison with the results determined by the numerical simulations. |
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Verificação e comprovação das modelagens hidrodinâmica e de transporte de sedimentos na área costeira do Porto do PecémOndasCostaZona costeiraIn order to understand and predict geomorphologic evolutions in coastal seas and estuaries a model is needed which describes the motion water dynamics, sediment movement and the boundaries erodible evolution (like the bottom). The latter two modules require quantitative information about erosion, deposition and sediment transport. The structures are built long the coast for some purposes and cause modifications in the natural environment with change of the circumstantial shoreline. The conception of the port of Pecém required the government to study and to hinder the possible alterations of the coast line next to the constructed structures. Then, through numerical simulation, using modern software, MIKE21 and LITPACK, it was studied and foreseen the behavior of the shoreline in the ten following years from the beginning of the construction, 1996. This work verifies the reality of that forecast. The results of the shoreline dynamics in the port of Pecém region had been gotten through comparisons of its evolution since the beginning of its construction, revealing the transformations caused by the sediment transport in two periods of study, before and after the construction of the provisory docking, in comparison with the results determined by the numerical simulations.A fim de compreender e predizer evoluções geomorfologicas em mares e em estuários litorais necessita-se de um modelo que descreva a dinâmica do movimento da água, o movimento do sedimento e a evolução de limites erodiveis (como o fundo). Os últimos dois módulos requerem a informação quantitativa sobre a erosão, a deposição e o transporte do sedimento. As estruturas são construídas ao longo da costa para várias finalidades e causam modificações no ambiente natural com mudança circunstanciais da linha de costa. A concepção do porto de Pecém requereu do governo estudar e impedir as possíveis alterações da linha de costa próxima às estruturas construídas. Então, através de simulação numérica, utilizando-se moderno software, MIKE21 e LITPACK, estudou-se e previu-se o comportamento da linha de costa nos dez anos seguintes ao início da construção, 1996. Este trabalho verifica a realidade daquela previsão. Os resultados para a dinâmica da linha de costa da região do porto de Pecém foram obtidos através de comparações da sua evolução desde o inicio da sua construção, mostrando-se as transformações causadas pelo transporte do sedimento em dois períodos de estudo, antes e depois da construção do embarcadouro provisório, em comparação com os resultados determinados pelas simulações numéricas mencionadas.Simpósio Brasileiro de Recursos Hídricos2015-02-20T20:15:02Z2015-02-20T20:15:02Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfVIEIRA, L. A. A.; PITOMBEIRA, E. S.; SOUZA, R. O. Verificação e comprovação das modelagens hidrodinâmica e de transporte de sedimentos na área costeira do Porto do Pecém. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE RECURSOS HÍDRICOS, 17., São Paulo. Anais... São Paulo: ABRH, 2007.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10717Vieira, Luiz Alberto de AlmeidaPitombeira, Erasmo da SilvaSouza, Raimundo Oliveira deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-31T23:51:50Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/10717Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:23:24.979524Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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