Grupo para familiares/cuidadores de idosos com Alzheimer: vivência de docentes à luz da complexidade
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/001300001b8cz |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14473 |
Resumo: | Objective: to understand the relationships experienced by a group of health care teachers directed to family members/ caregivers of older people with Alzheimer’s disease. Methods: qualitative research, conducted with five teachers participating in a support group developed in a university. Data collected by the technique of focus group submitted to Focal Strategic Analysis. Results: six categories were identified: Difficulty in raising awareness of the participants about Alzheimer’s disease; The interdisciplinary in the guidelines; Exchange of knowledge; Acquire/search for more knowledge; Expansion/socialization of knowledge about Alzheimer’s disease: an even existing challenge; Absence attendance: a threat to the existence of the group. Conclusion: the disorder is a reality experienced by teachers in the group, which is (re) organize constantly seeking the best way to guide and foster care. |
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Grupo para familiares/cuidadores de idosos com Alzheimer: vivência de docentes à luz da complexidadeGroup for family/caregivers of elderly with Alzheimer’s: experience of teachers based on the complexityDoença de AlzheimerApoio SocialDinâmica não LinearPessoal de SaúdeDocentes de EnfermagemObjective: to understand the relationships experienced by a group of health care teachers directed to family members/ caregivers of older people with Alzheimer’s disease. Methods: qualitative research, conducted with five teachers participating in a support group developed in a university. Data collected by the technique of focus group submitted to Focal Strategic Analysis. Results: six categories were identified: Difficulty in raising awareness of the participants about Alzheimer’s disease; The interdisciplinary in the guidelines; Exchange of knowledge; Acquire/search for more knowledge; Expansion/socialization of knowledge about Alzheimer’s disease: an even existing challenge; Absence attendance: a threat to the existence of the group. Conclusion: the disorder is a reality experienced by teachers in the group, which is (re) organize constantly seeking the best way to guide and foster care.Objetivo: compreender as relações vivenciadas por um grupo de docentes da área da saúde direcionadas aos familiares/ cuidadores de pessoas idosas com doença de Alzheimer. Métodos: pesquisa qualitativa, realizada com cinco docentes participantes de um grupo de apoio desenvolvido em uma instituição universitária. Dados coletados pela técnica de Grupo Focal, submetidos à Análise Focal Estratégica. Resultados: identificaram-se seis categorias: Dificuldade na sensibilização dos participantes acerca da doença de Alzheimer; A interdisciplinaridade nas orientações; Troca de conhecimento; Adquirir/ buscar mais conhecimento; Expansão/socialização do conhecimento sobre a doença de Alzheimer: um desafio ainda existente; Ausência de assiduidade: uma ameaça à existência do grupo. Conclusão: a desordem é uma realidade vivenciada pelos docentes no grupo, que se (re)organizam constantemente em busca da melhor forma de orientar e promover cuidados. Descritores: Doença de Alzheimer; Apoio Social; Dinâmica não Linear; Pessoal de Saúde; Docentes de Enfermagem.Objetivo: comprender las relaciones experimentadas por un grupo de profesores del área de atención a la salud dirigidas a familiares/cuidadores de ancianos con enfermedad de Alzheimer. Métodos: investigación cualitativa, con cinco profesores participantes de un grupo de apoyo desarrollado en una universidad. Datos recolectados mediante la técnica de grupo focal sometidos a Análisis Estratégico focal. Resultados: se identificaron seis categorías: Dificultad en la sensibilización de los participantes acerca de la enfermedad de Alzheimer; Interdisciplinariedad en las directrices; Intercambio de conocimientos; Adquirir/buscar más conocimiento; Expansión/socialización del conocimiento sobre la enfermedad de Alzheimer: un reto aún existente; Ausencia de asiduidad: una amenaza para la existencia del grupo. Conclusión: el trastorno es una realidad experimentada por profesores en el grupo, que se (re)organizar constantemente en búsqueda de la mejor manera de orientar y promover atención.Rev Rene2015-12-14T13:42:47Z2015-12-14T13:42:47Z2015-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfILHA, S. et al. Grupo para familiares/cuidadores de idosos com Alzheimer: vivência de docentes à luz da complexidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 4, p. 603-12, jul./ago. 20152175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14473ark:/83112/001300001b8czIlha, SilomarBackes, Dirce SteinSantos, Silvana Sidney CostaGautério-Abreu, Daiane PortoZamberlan, ClaudiaBlasi, Tereza Cristinaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-06T18:38:34Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14473Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:42:51.628912Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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