Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64384 |
Resumo: | This paper aims to analyse and compare the results of two techniques of kriging (Ordinary Kriging and Indicator Kriging) that were applied to estimate the private motorized travel mode choice (car or motorcycle) in known and unknown geographic coordinates. The data used was from the Origin/Destination and Public Transportation Opinion Survey, carried out in 2007/2008 at São Carlos (SP, Brazil).The techniques were applied in the region with 110 sample points. Initially, Decision Tree was applied to estimate the probability of mode choice in surveyed households, thus determining the numeric variable to be used in Ordinary Kriging. For application of Indicator Kriging it was used the variable “main travel mode” in a discrete manner, where “1” represents the use of motorized particular travel mode and “0” characterizes others travel modes. The results obtained by the two spatial interpolation techniques were similar (Kriging maps and cross-validation procedure). However, the Indicator Kriging (IK) obtained the highest number of hit rates. In addition, with the IK it is possible to use the variable in its original form, avoiding error propagation. |
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Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizadoComparative study of kriging application to estimate the private motorized travel modeGeoestatísticaKrigagemEscolha ModaInterpolação EspacialThis paper aims to analyse and compare the results of two techniques of kriging (Ordinary Kriging and Indicator Kriging) that were applied to estimate the private motorized travel mode choice (car or motorcycle) in known and unknown geographic coordinates. The data used was from the Origin/Destination and Public Transportation Opinion Survey, carried out in 2007/2008 at São Carlos (SP, Brazil).The techniques were applied in the region with 110 sample points. Initially, Decision Tree was applied to estimate the probability of mode choice in surveyed households, thus determining the numeric variable to be used in Ordinary Kriging. For application of Indicator Kriging it was used the variable “main travel mode” in a discrete manner, where “1” represents the use of motorized particular travel mode and “0” characterizes others travel modes. The results obtained by the two spatial interpolation techniques were similar (Kriging maps and cross-validation procedure). However, the Indicator Kriging (IK) obtained the highest number of hit rates. In addition, with the IK it is possible to use the variable in its original form, avoiding error propagation.Esse trabalho tem como objetivo analisar e comparar os resultados de duas técnicas de Krigagem (Ordinária e Indicativa) que foram aplicadas para estimar a escolha do modo de transporte particular motorizado (automóvel ou motocicleta) em coordenadas de valores conhecidos e desconhecidos. Os dados utilizados foram da Pesquisa Origem/Destino e da Pesquisa de Opinião sobre avaliação do transporte público, realizadas em 2007/2008 em São Carlos (SP). As técnicas foram aplicadas em uma região da cidade com 110 pontos amostrados. Inicialmente, aplicou-se a técnica da Árvore de Decisão para estimar a probabilidade de escolha do modo particular motorizado em domicílios pesquisados, determinando assim a variável numérica a ser interpolada posteriormente através da Krigagem Ordinária. Para a aplicação da Krigagem Indicativa utilizou-se a variável “modo principal” em sua forma discreta, onde “1” signifi cava o uso do modo particular motorizado e “0” signifi cava o não uso desses modos. Os resultados obtidos pelas duas técnicas de interpolação espacial foram similares (mapas interpolados e validação cruzada). A Krigagem Indicativa (KI), no entanto, obteve maior número de acertos. Além disso, com a KI foi utilizada a variável objeto de estudo em sua forma original, evitando possível propagação de erros.Revista Brasileira de Cartografia2022-03-11T13:06:21Z2022-03-11T13:06:21Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOMES, Viviani Antunes et al. Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, v. 68, n. 4, p. 733-743, abr. 2016.1808-0936http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64384Gomes, Viviani AntunesPitombo, Cira SouzaRocha, Samille SantosSalgueiro, Ana Rita Gonçalves Neves Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-10T17:29:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/64384Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:23.256656Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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