Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Viviani Antunes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pitombo, Cira Souza, Rocha, Samille Santos, Salgueiro, Ana Rita Gonçalves Neves Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64384
Resumo: This paper aims to analyse and compare the results of two techniques of kriging (Ordinary Kriging and Indicator Kriging) that were applied to estimate the private motorized travel mode choice (car or motorcycle) in known and unknown geographic coordinates. The data used was from the Origin/Destination and Public Transportation Opinion Survey, carried out in 2007/2008 at São Carlos (SP, Brazil).The techniques were applied in the region with 110 sample points. Initially, Decision Tree was applied to estimate the probability of mode choice in surveyed households, thus determining the numeric variable to be used in Ordinary Kriging. For application of Indicator Kriging it was used the variable “main travel mode” in a discrete manner, where “1” represents the use of motorized particular travel mode and “0” characterizes others travel modes. The results obtained by the two spatial interpolation techniques were similar (Kriging maps and cross-validation procedure). However, the Indicator Kriging (IK) obtained the highest number of hit rates. In addition, with the IK it is possible to use the variable in its original form, avoiding error propagation.
id UFC-7_e254f64b99561c8b3b937565f1cbe05f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/64384
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizadoComparative study of kriging application to estimate the private motorized travel modeGeoestatísticaKrigagemEscolha ModaInterpolação EspacialThis paper aims to analyse and compare the results of two techniques of kriging (Ordinary Kriging and Indicator Kriging) that were applied to estimate the private motorized travel mode choice (car or motorcycle) in known and unknown geographic coordinates. The data used was from the Origin/Destination and Public Transportation Opinion Survey, carried out in 2007/2008 at São Carlos (SP, Brazil).The techniques were applied in the region with 110 sample points. Initially, Decision Tree was applied to estimate the probability of mode choice in surveyed households, thus determining the numeric variable to be used in Ordinary Kriging. For application of Indicator Kriging it was used the variable “main travel mode” in a discrete manner, where “1” represents the use of motorized particular travel mode and “0” characterizes others travel modes. The results obtained by the two spatial interpolation techniques were similar (Kriging maps and cross-validation procedure). However, the Indicator Kriging (IK) obtained the highest number of hit rates. In addition, with the IK it is possible to use the variable in its original form, avoiding error propagation.Esse trabalho tem como objetivo analisar e comparar os resultados de duas técnicas de Krigagem (Ordinária e Indicativa) que foram aplicadas para estimar a escolha do modo de transporte particular motorizado (automóvel ou motocicleta) em coordenadas de valores conhecidos e desconhecidos. Os dados utilizados foram da Pesquisa Origem/Destino e da Pesquisa de Opinião sobre avaliação do transporte público, realizadas em 2007/2008 em São Carlos (SP). As técnicas foram aplicadas em uma região da cidade com 110 pontos amostrados. Inicialmente, aplicou-se a técnica da Árvore de Decisão para estimar a probabilidade de escolha do modo particular motorizado em domicílios pesquisados, determinando assim a variável numérica a ser interpolada posteriormente através da Krigagem Ordinária. Para a aplicação da Krigagem Indicativa utilizou-se a variável “modo principal” em sua forma discreta, onde “1” signifi cava o uso do modo particular motorizado e “0” signifi cava o não uso desses modos. Os resultados obtidos pelas duas técnicas de interpolação espacial foram similares (mapas interpolados e validação cruzada). A Krigagem Indicativa (KI), no entanto, obteve maior número de acertos. Além disso, com a KI foi utilizada a variável objeto de estudo em sua forma original, evitando possível propagação de erros.Revista Brasileira de Cartografia2022-03-11T13:06:21Z2022-03-11T13:06:21Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOMES, Viviani Antunes et al. Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, v. 68, n. 4, p. 733-743, abr. 2016.1808-0936http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64384Gomes, Viviani AntunesPitombo, Cira SouzaRocha, Samille SantosSalgueiro, Ana Rita Gonçalves Neves Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-10T17:29:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/64384Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:23.256656Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
Comparative study of kriging application to estimate the private motorized travel mode
title Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
spellingShingle Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
Gomes, Viviani Antunes
Geoestatística
Krigagem
Escolha Moda
Interpolação Espacial
title_short Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
title_full Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
title_fullStr Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
title_full_unstemmed Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
title_sort Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado
author Gomes, Viviani Antunes
author_facet Gomes, Viviani Antunes
Pitombo, Cira Souza
Rocha, Samille Santos
Salgueiro, Ana Rita Gonçalves Neves Lopes
author_role author
author2 Pitombo, Cira Souza
Rocha, Samille Santos
Salgueiro, Ana Rita Gonçalves Neves Lopes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Viviani Antunes
Pitombo, Cira Souza
Rocha, Samille Santos
Salgueiro, Ana Rita Gonçalves Neves Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Geoestatística
Krigagem
Escolha Moda
Interpolação Espacial
topic Geoestatística
Krigagem
Escolha Moda
Interpolação Espacial
description This paper aims to analyse and compare the results of two techniques of kriging (Ordinary Kriging and Indicator Kriging) that were applied to estimate the private motorized travel mode choice (car or motorcycle) in known and unknown geographic coordinates. The data used was from the Origin/Destination and Public Transportation Opinion Survey, carried out in 2007/2008 at São Carlos (SP, Brazil).The techniques were applied in the region with 110 sample points. Initially, Decision Tree was applied to estimate the probability of mode choice in surveyed households, thus determining the numeric variable to be used in Ordinary Kriging. For application of Indicator Kriging it was used the variable “main travel mode” in a discrete manner, where “1” represents the use of motorized particular travel mode and “0” characterizes others travel modes. The results obtained by the two spatial interpolation techniques were similar (Kriging maps and cross-validation procedure). However, the Indicator Kriging (IK) obtained the highest number of hit rates. In addition, with the IK it is possible to use the variable in its original form, avoiding error propagation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2022-03-11T13:06:21Z
2022-03-11T13:06:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOMES, Viviani Antunes et al. Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, v. 68, n. 4, p. 733-743, abr. 2016.
1808-0936
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64384
identifier_str_mv GOMES, Viviani Antunes et al. Estudo comparativo do uso de krigagem para estimação da escolha do modo particular motorizado. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, v. 68, n. 4, p. 733-743, abr. 2016.
1808-0936
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64384
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Cartografia
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Cartografia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028887255318528