Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Filipe Diógenes Bezerra
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49927
Resumo: There is a demand for optimization of inefficient processes that generate additional costs. The present work presents a proposition and implementation of a code, through a charge controller, based on genetic algorithm. The selection of this evolutionary algorithm is due to the need of resolving a multiobjective optimization problem, in order to maximize economy and comfort through relocation of charges in a house. The approach used focus on the analysis of time of code execution and the solutions’ resulting hypervolume indicators. This hypervolume is generated through Pareto’s Front, obtained by the distances between the solutions and what is considered a great point. A scenery of charges in which the times can be modified was used to compose the code, the first generation being made of previously selected scenarios to facilitate the convergence. These scenarios have their skills tested by the goal functions for economy and comfort. The Pareto Envelope-based Selection Algorithm II (PESA II) is utilized to generate Pareto’s Front. The code is executed in various generations settings, and several times, with the intent to find the best answers between those scenarios. The simulations results show great evolution on the increasing of generations, granting more stability and better results. What sets the methodology apart is the better understanding of the impact of the algorithm’s inputs and outputs and its performance, since it’s a code in search of solutions, with many randomness elements and dependent of the variety of its solutions.
id UFC-7_e26111b4a370ab6c338e58792c01159b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/49927
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticosAlgoritmo GenéticoOtimizaçãoFrente de ParetoHipervolumeThere is a demand for optimization of inefficient processes that generate additional costs. The present work presents a proposition and implementation of a code, through a charge controller, based on genetic algorithm. The selection of this evolutionary algorithm is due to the need of resolving a multiobjective optimization problem, in order to maximize economy and comfort through relocation of charges in a house. The approach used focus on the analysis of time of code execution and the solutions’ resulting hypervolume indicators. This hypervolume is generated through Pareto’s Front, obtained by the distances between the solutions and what is considered a great point. A scenery of charges in which the times can be modified was used to compose the code, the first generation being made of previously selected scenarios to facilitate the convergence. These scenarios have their skills tested by the goal functions for economy and comfort. The Pareto Envelope-based Selection Algorithm II (PESA II) is utilized to generate Pareto’s Front. The code is executed in various generations settings, and several times, with the intent to find the best answers between those scenarios. The simulations results show great evolution on the increasing of generations, granting more stability and better results. What sets the methodology apart is the better understanding of the impact of the algorithm’s inputs and outputs and its performance, since it’s a code in search of solutions, with many randomness elements and dependent of the variety of its solutions.Existe uma demanda para a otimização de processos ineficientes que geram custo adicional. Este trabalho apresenta a proposição e implementação de um código, através de um controlador de cargas, baseado em algoritmo genético. A escolha desse algoritmo evolucionário é dada pela necessidade de resolver um problema de otimização multiobjetivo, para a maximização da economia e a maximização do conforto através do remanejamento das cargas de uma residência. A abordagem é focada na análise dos indicadores de tempo de execução do código e do hipervolume resultante das soluções. Este hipervolume é gerado através da proximidade da Frente de Pareto, obtida pelas distâncias entre as soluções e o ponto considerado ótimo. Para a composição do código foi utilizado um cenário de cargas em que os horários podem ser modificados, sendo a primeira geração composta por cenários previamente selecionados para facilitar a convergência. Estes cenários têm suas aptidões testadas através das funções objetivo para economia e conforto. É utilizado o Pareto Envelope-based Selection Algorithm II (PESA II) para gerar a Frente de Pareto. O código é executado em diversas configurações de geração e repetidas vezes com o intuito de encontrar melhores respostas entre esses cenários. Os resultados das simulações mostram grande evolução no acréscimo de gerações, conferindo maior estabilidade e melhores resultados. O diferencial da metodologia utilizada está em entender melhor o impacto das entradas e saídas do algoritmo e seu desempenho, visto que se trata de um código de busca de soluções com vários elementos de aleatoriedade e dependente da variedade de suas soluções.Antunes, Fernando Luiz MarceloCosta, Filipe Diógenes Bezerra2020-02-10T17:39:37Z2020-02-10T17:39:37Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCOSTA, Filipe Diógenes Bezerra. Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos. 2019. 64 f. Monografia (Graduação em Engenharia Elétrica) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49927porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-10T17:40:19Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/49927Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:15:37.628282Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
title Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
spellingShingle Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
Costa, Filipe Diógenes Bezerra
Algoritmo Genético
Otimização
Frente de Pareto
Hipervolume
title_short Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
title_full Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
title_fullStr Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
title_full_unstemmed Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
title_sort Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos
author Costa, Filipe Diógenes Bezerra
author_facet Costa, Filipe Diógenes Bezerra
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Antunes, Fernando Luiz Marcelo
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Filipe Diógenes Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv Algoritmo Genético
Otimização
Frente de Pareto
Hipervolume
topic Algoritmo Genético
Otimização
Frente de Pareto
Hipervolume
description There is a demand for optimization of inefficient processes that generate additional costs. The present work presents a proposition and implementation of a code, through a charge controller, based on genetic algorithm. The selection of this evolutionary algorithm is due to the need of resolving a multiobjective optimization problem, in order to maximize economy and comfort through relocation of charges in a house. The approach used focus on the analysis of time of code execution and the solutions’ resulting hypervolume indicators. This hypervolume is generated through Pareto’s Front, obtained by the distances between the solutions and what is considered a great point. A scenery of charges in which the times can be modified was used to compose the code, the first generation being made of previously selected scenarios to facilitate the convergence. These scenarios have their skills tested by the goal functions for economy and comfort. The Pareto Envelope-based Selection Algorithm II (PESA II) is utilized to generate Pareto’s Front. The code is executed in various generations settings, and several times, with the intent to find the best answers between those scenarios. The simulations results show great evolution on the increasing of generations, granting more stability and better results. What sets the methodology apart is the better understanding of the impact of the algorithm’s inputs and outputs and its performance, since it’s a code in search of solutions, with many randomness elements and dependent of the variety of its solutions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-02-10T17:39:37Z
2020-02-10T17:39:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Filipe Diógenes Bezerra. Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos. 2019. 64 f. Monografia (Graduação em Engenharia Elétrica) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49927
identifier_str_mv COSTA, Filipe Diógenes Bezerra. Proposição e implementação de um controlador de cargas inteligente considerando custo energético e conforto baseado em algoritmos genéticos. 2019. 64 f. Monografia (Graduação em Engenharia Elétrica) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49927
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028726437314560