A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nobre, Tatiane Guedes
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31915
Resumo: This work relates to a proposed insertion of the History of Physics in Physics Education, so you can provide the student motivation to discipline. The teaching of physics has gone through several phases in the history of education in Brazil, since then, started to have more sensitivity on the part of researchers, teachers and today is the notorious variety of learning strategies. So with these changes since the proposal of National Curriculum Parameters civic education is a critical student can also understand the scientific culture and show that major scientists suffered many conflicts because of their ideas. Hence the History of Physics in Physics Education, provides the student motivation to discipline. Besides working discipline contextualized and interdisciplinary points that are related to the National High School Exam form. The survey was conducted in a class of 1st year of high school in the Elementary School and Middle Hilza D. Diogo de Oliveira, in which a video was used as an educational resource on the lives of four scientists who marked the history of physics, Galileo Galilei, Isaac Newton, Albert Einstein and Stephen Hawking, where through the results we may conclude that few students knew the life story that prompted these scientists to better understand the world view through the history of physics, thus passing, in order to achieve satisfactory results obtained in the research.
id UFC-7_e268cce11cbf55c353d52e003e852599
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/31915
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizadoFísica - Estudo e ensinoFísica (Ensino médio)Física - HistóriaAprendizagemContextualização do conteúdoMotivação na educaçãoThis work relates to a proposed insertion of the History of Physics in Physics Education, so you can provide the student motivation to discipline. The teaching of physics has gone through several phases in the history of education in Brazil, since then, started to have more sensitivity on the part of researchers, teachers and today is the notorious variety of learning strategies. So with these changes since the proposal of National Curriculum Parameters civic education is a critical student can also understand the scientific culture and show that major scientists suffered many conflicts because of their ideas. Hence the History of Physics in Physics Education, provides the student motivation to discipline. Besides working discipline contextualized and interdisciplinary points that are related to the National High School Exam form. The survey was conducted in a class of 1st year of high school in the Elementary School and Middle Hilza D. Diogo de Oliveira, in which a video was used as an educational resource on the lives of four scientists who marked the history of physics, Galileo Galilei, Isaac Newton, Albert Einstein and Stephen Hawking, where through the results we may conclude that few students knew the life story that prompted these scientists to better understand the world view through the history of physics, thus passing, in order to achieve satisfactory results obtained in the research.Este trabalho trata-se de uma proposta da inserção da História da Física no Ensino de Física, para que possa proporcionar ao aluno, motivação para a disciplina. O ensino de Física atravessou diversas fases na história da educação no Brasil, o que possibilitou maior sensibilidade por parte de pesquisadores e professores, além de uma variedade de estratégias de aprendizagem. Com as mudanças no ensino, os Parâmetros Curriculares Nacionais trouxeram uma proposta de formação cidadã, de um aluno crítico, que possa conhecer a cultura científica e entender que os grandes cientistas sofreram muitos conflitos por causa de suas ideias. Dessa forma, a História da Física no Ensino de Física, proporciona ao aluno motivação para a disciplina, além de trabalhar a disciplina de forma contextualizada e interdisciplinar que são pontos referentes ao Exame Nacional do Ensino Médio. A pesquisa foi realizada em uma turma de 1º ano do Ensino Médio na Escola de Ensino Fundamental e Médio D. Hilza Diogo de Oliveira. Para a prática em sala de aula, foi utilizado um vídeo como recurso educacional sobre a vida de quatro cientistas que marcaram a História da Física, Galileu Galilei, Isaac Newton, Albert Einstein e Stephen Hawking. Como resultado observou-se que poucos alunos conheciam a história da vida dos cientistas supracitados, o que os motivou a compreender melhor a visão de mundo através da história da física, passando assim, a atingir de forma satisfatória a pesquisa.Lima, Alan Elkinson Lopes de LimaNobre, Tatiane Guedes2018-05-15T16:46:34Z2018-05-15T16:46:34Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfNOBRE, T. G. A História da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado. 2014. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Instituto Universidade Virtual, Universidade Federal do Ceará, Caucaia, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31915porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-13T18:07:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/31915Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-06-13T18:07:04Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
title A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
spellingShingle A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
Nobre, Tatiane Guedes
Física - Estudo e ensino
Física (Ensino médio)
Física - História
Aprendizagem
Contextualização do conteúdo
Motivação na educação
title_short A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
title_full A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
title_fullStr A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
title_full_unstemmed A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
title_sort A história da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado
author Nobre, Tatiane Guedes
author_facet Nobre, Tatiane Guedes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Alan Elkinson Lopes de Lima
dc.contributor.author.fl_str_mv Nobre, Tatiane Guedes
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Física (Ensino médio)
Física - História
Aprendizagem
Contextualização do conteúdo
Motivação na educação
topic Física - Estudo e ensino
Física (Ensino médio)
Física - História
Aprendizagem
Contextualização do conteúdo
Motivação na educação
description This work relates to a proposed insertion of the History of Physics in Physics Education, so you can provide the student motivation to discipline. The teaching of physics has gone through several phases in the history of education in Brazil, since then, started to have more sensitivity on the part of researchers, teachers and today is the notorious variety of learning strategies. So with these changes since the proposal of National Curriculum Parameters civic education is a critical student can also understand the scientific culture and show that major scientists suffered many conflicts because of their ideas. Hence the History of Physics in Physics Education, provides the student motivation to discipline. Besides working discipline contextualized and interdisciplinary points that are related to the National High School Exam form. The survey was conducted in a class of 1st year of high school in the Elementary School and Middle Hilza D. Diogo de Oliveira, in which a video was used as an educational resource on the lives of four scientists who marked the history of physics, Galileo Galilei, Isaac Newton, Albert Einstein and Stephen Hawking, where through the results we may conclude that few students knew the life story that prompted these scientists to better understand the world view through the history of physics, thus passing, in order to achieve satisfactory results obtained in the research.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2018-05-15T16:46:34Z
2018-05-15T16:46:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NOBRE, T. G. A História da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado. 2014. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Instituto Universidade Virtual, Universidade Federal do Ceará, Caucaia, 2014.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31915
identifier_str_mv NOBRE, T. G. A História da Física e o ensino de Física: uma proposta de ensino contextualizado. 2014. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Instituto Universidade Virtual, Universidade Federal do Ceará, Caucaia, 2014.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31915
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935794756911104