Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21209 |
Resumo: | The realization of this work was motivated by a concern about the new structuration forms of feminine subjectivity produced by the Culture Industry and Publicity, which are considered as a privileged symbolic instance of the contemporaneous consumer society. The object of study consists in the investigation of psychosocial meanings in publicities directed to the feminine public that privilege the enterprise culture as a model of identity prescription. The Critical Theory from Frankfurt School was adopted as the theoreticalmethodological axis besides contemporaneous authors. The empirical research was developed from the collection of publicity ads directed to the feminine public in Você S/A magazines between 2011 and 2013. Publicity ads that express appeal to the professional success as a facilitator of high-level performances were selected .The discourse of entrepreneurship constituted the category of analysis. A qualitative analysis of theoretical-critical nature was chosen as methodological strategy of the cited discourse enabling reflection on the merchandising of human attributes. |
id |
UFC-7_ea6fa3af8cd48d27bafd80a474210110 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/21209 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-críticaEntrepreneurship and performance in publicity to women: a theoretical-critical analysisPublicidadeSubjetividade femininaConsumoEmpreendedorismoThe realization of this work was motivated by a concern about the new structuration forms of feminine subjectivity produced by the Culture Industry and Publicity, which are considered as a privileged symbolic instance of the contemporaneous consumer society. The object of study consists in the investigation of psychosocial meanings in publicities directed to the feminine public that privilege the enterprise culture as a model of identity prescription. The Critical Theory from Frankfurt School was adopted as the theoreticalmethodological axis besides contemporaneous authors. The empirical research was developed from the collection of publicity ads directed to the feminine public in Você S/A magazines between 2011 and 2013. Publicity ads that express appeal to the professional success as a facilitator of high-level performances were selected .The discourse of entrepreneurship constituted the category of analysis. A qualitative analysis of theoretical-critical nature was chosen as methodological strategy of the cited discourse enabling reflection on the merchandising of human attributes.A realização da presente pesquisa foi motivada por uma preocupação acerca das novas formas de estruturação da subjetividade feminina, produzida com base na Indústria Cultural e na Publicidade, esta considerada como uma instância simbólica, privilegiada, da sociedade de consumo contemporânea. Seu objeto de estudo consiste na investigação dos signifcados psicossociais de publicidades dirigidas ao público feminino que privilegiam o empreendedorismo como modelo de prescrição identitária. Adotou-se como eixo teórico-metodológico o referencial da Teoria Crítica, da Escola de Frankfurt, além de autores contemporâneos. A pesquisa empírica foi desenvolvida com suporte de uma coleta de peças publicitárias direcionadas ao público feminino nas revistas Você S/A entre os anos de 2011 e de 2013. Foram selecionadas peças publicitárias que expressam apelos ao sucesso profssional como facilitador de altas performances. Estes temas constituiu nossa categoria de análise, qual seja: o discurso do empreendedorismo. Uma análise qualitativa, de natureza teórico-crítica foi escolhida como estratégia metodológica de exame do referido discurso, permitindo uma reflexão sobre a mercantilização dos atributos humanos.Revista de Psicologia da UFC2016-12-05T16:35:44Z2016-12-05T16:35:44Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfQUEIROZ NETO, Valdemir Pereira de; SEVERIANO, Maria de Fátima Vieira. Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 7, n. 1, p. 94-114, jan./jun. 2016.2179-1740 (online)0102-1222 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21209Queiroz Neto, Valdemir Pereira deSeveriano, Maria de Fátima Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:17:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/21209Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:28.565869Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica Entrepreneurship and performance in publicity to women: a theoretical-critical analysis |
title |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica |
spellingShingle |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica Queiroz Neto, Valdemir Pereira de Publicidade Subjetividade feminina Consumo Empreendedorismo |
title_short |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica |
title_full |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica |
title_fullStr |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica |
title_full_unstemmed |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica |
title_sort |
Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica |
author |
Queiroz Neto, Valdemir Pereira de |
author_facet |
Queiroz Neto, Valdemir Pereira de Severiano, Maria de Fátima Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Severiano, Maria de Fátima Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz Neto, Valdemir Pereira de Severiano, Maria de Fátima Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Publicidade Subjetividade feminina Consumo Empreendedorismo |
topic |
Publicidade Subjetividade feminina Consumo Empreendedorismo |
description |
The realization of this work was motivated by a concern about the new structuration forms of feminine subjectivity produced by the Culture Industry and Publicity, which are considered as a privileged symbolic instance of the contemporaneous consumer society. The object of study consists in the investigation of psychosocial meanings in publicities directed to the feminine public that privilege the enterprise culture as a model of identity prescription. The Critical Theory from Frankfurt School was adopted as the theoreticalmethodological axis besides contemporaneous authors. The empirical research was developed from the collection of publicity ads directed to the feminine public in Você S/A magazines between 2011 and 2013. Publicity ads that express appeal to the professional success as a facilitator of high-level performances were selected .The discourse of entrepreneurship constituted the category of analysis. A qualitative analysis of theoretical-critical nature was chosen as methodological strategy of the cited discourse enabling reflection on the merchandising of human attributes. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-05T16:35:44Z 2016-12-05T16:35:44Z 2016 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
QUEIROZ NETO, Valdemir Pereira de; SEVERIANO, Maria de Fátima Vieira. Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 7, n. 1, p. 94-114, jan./jun. 2016. 2179-1740 (online) 0102-1222 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21209 |
identifier_str_mv |
QUEIROZ NETO, Valdemir Pereira de; SEVERIANO, Maria de Fátima Vieira. Empreendedorismo e performance na publicidade para mulheres: uma análise teórico-crítica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 7, n. 1, p. 94-114, jan./jun. 2016. 2179-1740 (online) 0102-1222 (impresso) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Psicologia da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Psicologia da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028941164707840 |