Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento Júnior, Edinardo do
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Barros Neto, José de Paula
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57913
Resumo: Customer satisfaction analysis and Post Occupancy Evaluation (POE) of the enterprises is subject for uncountable papers in Brazil. However, the joint analysis of the main results, costumer’s profile, and importance’s levels is still little explored mainly when we talk about social interest habitation. The purpose of this study is to analyze Post Occupancy Evaluation and attainment indicators from users of the Residential Lease Program carried through in five Brazilians cities: Fortaleza, Pelotas, Londrina, Porto-Alegre and Feira de Santana. This paper is part of the REQUALI project (Management of the Requirements and Improvement of the Quality of Social Interest Habitation). The analysis focuses the costumer’s profile in each city and the costumer’s satisfaction with its habitation and the environment which it is inserted. Analyzes of comparison and perceived importance had been carried through. It can be concluded of this paper that some characteristics of the PAR’s customers are the same independently of the customer’s city, for example, the age of the family head, the familiar grouping and the main positive and negative points cited by the customers in the diverse studied enterprises. It was concluded too, that the satisfaction of the customers with the Residential Lease Program in the cities is very high and their habitations are satisfactory. It was observed too that the users of the different cities value and devaluate some items of different forms.
id UFC-7_f0205151f6640cab9913cfa8dfaa8cc6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/57913
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do parAvaliação pós-ocupaçãoSatisfação do consumidorHabitação de interesse socialHabitação popularCustomer satisfaction analysis and Post Occupancy Evaluation (POE) of the enterprises is subject for uncountable papers in Brazil. However, the joint analysis of the main results, costumer’s profile, and importance’s levels is still little explored mainly when we talk about social interest habitation. The purpose of this study is to analyze Post Occupancy Evaluation and attainment indicators from users of the Residential Lease Program carried through in five Brazilians cities: Fortaleza, Pelotas, Londrina, Porto-Alegre and Feira de Santana. This paper is part of the REQUALI project (Management of the Requirements and Improvement of the Quality of Social Interest Habitation). The analysis focuses the costumer’s profile in each city and the costumer’s satisfaction with its habitation and the environment which it is inserted. Analyzes of comparison and perceived importance had been carried through. It can be concluded of this paper that some characteristics of the PAR’s customers are the same independently of the customer’s city, for example, the age of the family head, the familiar grouping and the main positive and negative points cited by the customers in the diverse studied enterprises. It was concluded too, that the satisfaction of the customers with the Residential Lease Program in the cities is very high and their habitations are satisfactory. It was observed too that the users of the different cities value and devaluate some items of different forms.A análise de satisfação dos clientes e avaliações pós-ocupacionais de empreendimentos tem sido alvo de inúmeras pesquisas no Brasil. Entretanto, a análise conjunta dos principais resultados, do perfil dos clientes, e do nível de importância é ainda incipiente principalmente quando se fala em habitações de interesse social. O objetivo deste trabalho é analisar pesquisas de avaliação da satisfação dos clientes do Programa de Arrendamento Residencial (PAR) realizadas de forma conjunta em cinco cidades brasileiras: Fortaleza (CE), Pelotas (RS), Londrina (PR), Porto Alegre (RS) e Feira de Santana (BA). Esse estudo faz parte do projeto REQUALI (Gerenciamento dos Requisitos e Melhoria da Qualidade da Habitação de Interesse Social). A análise enfoca o perfil dos clientes em cada cidade e o nível de satisfação dos clientes com sua unidade habitacional e o ambiente na qual está inserida. Foram realizadas análises de comparação e importância percebida. Pode-se concluir dessa pesquisa que algumas características dos clientes do PAR são iguais independentemente da cidade do cliente, como por exemplo, a idade do chefe de família, o agrupamento familiar e os principais pontos positivos e negativos citados pelos clientes nos diversos empreendimentos estudados. Conclui-se ainda que a satisfação dos clientes com o Programa de Arrendamento Residencial nas diversas cidades é muito alta e que os clientes estão satisfeitos com suas unidades habitacionais. Foi observado ainda que os usuários das diferentes cidades valorizam e desvalorizam alguns itens do empreendimento de forma bem diferente.2021-04-22T15:10:11Z2021-04-22T15:10:11Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfNASCIMENTO JUNIOR, Edinardo do; BARROS NETO, José de Paula. Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, XIII., 7 a 10 out. 2008, Fortaleza, Ceará, Brasil. Anais[...] Fortaleza, Ceará, 2008.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57913Nascimento Júnior, Edinardo doBarros Neto, José de Paulaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-03-24T13:31:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/57913Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:58:24.645550Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
title Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
spellingShingle Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
Nascimento Júnior, Edinardo do
Avaliação pós-ocupação
Satisfação do consumidor
Habitação de interesse social
Habitação popular
title_short Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
title_full Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
title_fullStr Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
title_full_unstemmed Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
title_sort Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par
author Nascimento Júnior, Edinardo do
author_facet Nascimento Júnior, Edinardo do
Barros Neto, José de Paula
author_role author
author2 Barros Neto, José de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento Júnior, Edinardo do
Barros Neto, José de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação pós-ocupação
Satisfação do consumidor
Habitação de interesse social
Habitação popular
topic Avaliação pós-ocupação
Satisfação do consumidor
Habitação de interesse social
Habitação popular
description Customer satisfaction analysis and Post Occupancy Evaluation (POE) of the enterprises is subject for uncountable papers in Brazil. However, the joint analysis of the main results, costumer’s profile, and importance’s levels is still little explored mainly when we talk about social interest habitation. The purpose of this study is to analyze Post Occupancy Evaluation and attainment indicators from users of the Residential Lease Program carried through in five Brazilians cities: Fortaleza, Pelotas, Londrina, Porto-Alegre and Feira de Santana. This paper is part of the REQUALI project (Management of the Requirements and Improvement of the Quality of Social Interest Habitation). The analysis focuses the costumer’s profile in each city and the costumer’s satisfaction with its habitation and the environment which it is inserted. Analyzes of comparison and perceived importance had been carried through. It can be concluded of this paper that some characteristics of the PAR’s customers are the same independently of the customer’s city, for example, the age of the family head, the familiar grouping and the main positive and negative points cited by the customers in the diverse studied enterprises. It was concluded too, that the satisfaction of the customers with the Residential Lease Program in the cities is very high and their habitations are satisfactory. It was observed too that the users of the different cities value and devaluate some items of different forms.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2021-04-22T15:10:11Z
2021-04-22T15:10:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO JUNIOR, Edinardo do; BARROS NETO, José de Paula. Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, XIII., 7 a 10 out. 2008, Fortaleza, Ceará, Brasil. Anais[...] Fortaleza, Ceará, 2008.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57913
identifier_str_mv NASCIMENTO JUNIOR, Edinardo do; BARROS NETO, José de Paula. Análise dos requisitos dos clientes de habitações de interesse social: o caso do par. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, XIII., 7 a 10 out. 2008, Fortaleza, Ceará, Brasil. Anais[...] Fortaleza, Ceará, 2008.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029018208829440