Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Filho, Wellington Ferreira da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2885
Resumo: The aim of this research is to determine a relationship structure of variables that describe the operating conditions of the Graduate Course of Geology (Universidade Federal do Ceará), using the student’s perceptions. In order to achieve this, it was designed an evaluation trough 22 closed ended questions, answered in a four grade perception scale, from negative to positive. The questions were organized in five evaluative dimensions. The answers of 76 questionnaires allowed the characterization of course dimensions regarded as strengths: Professor Staff, Technical-Administrative Personal Staff, and Curriculum general characteristics. The dimensions regarded as weaknesses were: Infrastructure and aspects included in Curriculum as class schedules, scholarship and traineeship opportunities. An exploratory factorial analysis was conducted and resulted in four perception constructs involving 15 variables: Coordination Course, Students Progression, Infrastructure of Instruction and Acquaintance, and Professional Formation. Students Progression revealed itself a central construct in the relationship structure, linking with all the others constructs and some of the factorial analysis excluded variables. These relationships allowed the identification and suggestion of indicators that could provide measures to process monitoring and course improvement.
id UFC-7_f7d241db03ec9d957fe38758d63e9222
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/2885
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discenteOperating conditions of the Undergraduate Course in Geology of the Federal University of Ceara: constructs from the perception of studentsCurso de GeologiaAvaliação EducacionalAnálise FatorialGeology CourseEducational EvaluationFactorial AnalysisUniversidade Federal do Ceará - Currículos - AvaliaçãoUniversidade Federal do Ceará - EstudantesEstudantes universitários - Avaliação - Fortaleza(CE)Estudantes universitários - Fortaleza(CE) - AtitudesGeologia - Estudo e ensino(Superior) - Fortaleza(CE)The aim of this research is to determine a relationship structure of variables that describe the operating conditions of the Graduate Course of Geology (Universidade Federal do Ceará), using the student’s perceptions. In order to achieve this, it was designed an evaluation trough 22 closed ended questions, answered in a four grade perception scale, from negative to positive. The questions were organized in five evaluative dimensions. The answers of 76 questionnaires allowed the characterization of course dimensions regarded as strengths: Professor Staff, Technical-Administrative Personal Staff, and Curriculum general characteristics. The dimensions regarded as weaknesses were: Infrastructure and aspects included in Curriculum as class schedules, scholarship and traineeship opportunities. An exploratory factorial analysis was conducted and resulted in four perception constructs involving 15 variables: Coordination Course, Students Progression, Infrastructure of Instruction and Acquaintance, and Professional Formation. Students Progression revealed itself a central construct in the relationship structure, linking with all the others constructs and some of the factorial analysis excluded variables. These relationships allowed the identification and suggestion of indicators that could provide measures to process monitoring and course improvement.O objetivo fundamental deste trabalho é determinar uma estrutura de relacionamentos de variáveis que descrevem as condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da UFC, dentro de um arcabouço de percepções sob a ótica de discentes. Para tanto, foi concebida uma avaliação através de 22 perguntas fechadas, respondidas através de uma escala com quatro graus percepção, de negativa a positiva. As perguntas foram organizadas em cinco dimensões de avaliação. As respostas de 76 questionários permitiram a caracterização das dimensões Corpo Docente, Corpo Técnico-Administrativo e parte da Estrutura Curricular (características gerais) como pontos fortes, enquanto que a dimensão Infraestrutura e aspectos como horário das disciplinas e oportunidades de bolsas e estágios incluídos na dimensão Estrutura Curricular foram considerados como pontos fracos. Uma análise fatorial exploratória identificou quatro construtos relacionados a essas percepções, envolvendo 15 variáveis: Coordenação; Progressão Discente; Infraestrutura de Ensino e Convivência, e; Formação Profissional. Dentre estes, o fator Progressão Discente revelou-se central na estrutura de relações, articulando-se com todos os outros construtos e algumas variáveis excluídas da análise fatorial. Esses relacionamentos permitiram a identificação e sugestão de parâmetros-chave ou indicadores que forneçam medidas para o monitoramento dos processos e aperfeiçoamento do curso.http://www.teses.ufc.brRodrigues, Maxweel VerasSilva Filho, Wellington Ferreira da2012-06-26T15:28:17Z2012-06-26T15:28:17Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA FILHO, Wellington Ferreira da. Condições de funcionamento do curso de graduação em geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente. 2011. 100 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza-CE, 2011.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2885porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-21T18:49:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/2885Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:41.044080Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
Operating conditions of the Undergraduate Course in Geology of the Federal University of Ceara: constructs from the perception of students
title Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
spellingShingle Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
Silva Filho, Wellington Ferreira da
Curso de Geologia
Avaliação Educacional
Análise Fatorial
Geology Course
Educational Evaluation
Factorial Analysis
Universidade Federal do Ceará - Currículos - Avaliação
Universidade Federal do Ceará - Estudantes
Estudantes universitários - Avaliação - Fortaleza(CE)
Estudantes universitários - Fortaleza(CE) - Atitudes
Geologia - Estudo e ensino(Superior) - Fortaleza(CE)
title_short Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
title_full Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
title_fullStr Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
title_full_unstemmed Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
title_sort Condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente
author Silva Filho, Wellington Ferreira da
author_facet Silva Filho, Wellington Ferreira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Maxweel Veras
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Filho, Wellington Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Curso de Geologia
Avaliação Educacional
Análise Fatorial
Geology Course
Educational Evaluation
Factorial Analysis
Universidade Federal do Ceará - Currículos - Avaliação
Universidade Federal do Ceará - Estudantes
Estudantes universitários - Avaliação - Fortaleza(CE)
Estudantes universitários - Fortaleza(CE) - Atitudes
Geologia - Estudo e ensino(Superior) - Fortaleza(CE)
topic Curso de Geologia
Avaliação Educacional
Análise Fatorial
Geology Course
Educational Evaluation
Factorial Analysis
Universidade Federal do Ceará - Currículos - Avaliação
Universidade Federal do Ceará - Estudantes
Estudantes universitários - Avaliação - Fortaleza(CE)
Estudantes universitários - Fortaleza(CE) - Atitudes
Geologia - Estudo e ensino(Superior) - Fortaleza(CE)
description The aim of this research is to determine a relationship structure of variables that describe the operating conditions of the Graduate Course of Geology (Universidade Federal do Ceará), using the student’s perceptions. In order to achieve this, it was designed an evaluation trough 22 closed ended questions, answered in a four grade perception scale, from negative to positive. The questions were organized in five evaluative dimensions. The answers of 76 questionnaires allowed the characterization of course dimensions regarded as strengths: Professor Staff, Technical-Administrative Personal Staff, and Curriculum general characteristics. The dimensions regarded as weaknesses were: Infrastructure and aspects included in Curriculum as class schedules, scholarship and traineeship opportunities. An exploratory factorial analysis was conducted and resulted in four perception constructs involving 15 variables: Coordination Course, Students Progression, Infrastructure of Instruction and Acquaintance, and Professional Formation. Students Progression revealed itself a central construct in the relationship structure, linking with all the others constructs and some of the factorial analysis excluded variables. These relationships allowed the identification and suggestion of indicators that could provide measures to process monitoring and course improvement.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2012-06-26T15:28:17Z
2012-06-26T15:28:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA FILHO, Wellington Ferreira da. Condições de funcionamento do curso de graduação em geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente. 2011. 100 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza-CE, 2011.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2885
identifier_str_mv SILVA FILHO, Wellington Ferreira da. Condições de funcionamento do curso de graduação em geologia da Universidade Federal do Ceará: construtos a partir da percepção discente. 2011. 100 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza-CE, 2011.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2885
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br
publisher.none.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029026137112576