Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bertoncini, Bruno Vieira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rodrigues, Yangla Kelly Oliveira, Holanda, André Bezerra de, Holanda, Carlos Almir Monteiro de
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60751
Resumo: This document presents an experience report on professor education and training implemented at the Technology Center of the Federal University of Ceará. In view of the process of reformulation of the Pedagogical Projects of the Courses, together with an old demand brought by the teachers and the last results the evaluations carried out at the end of each academic semester with the students, it was concluded that it would be important to develop and invest in a program of teacher education. However, such a process would represent a paradigm shift within the Center, so we opted for a leaner initial version, even using a more expository character. After consultation with the professor, actions were elaborated within the topics they pointed out, for each action a specialized facilitator of the theme was sought. Altogether, more than 30% of the teaching staff of the Center were reached, and the vast majority declared that they did not have knowledge or a little knowledge of the techniques employed, already in an evaluation made in the semester 2018.1, first after the training actions, 85% reported using the techniques.
id UFC-7_fa3522c691036d83945039857c4fc34f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60751
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do CearáAnalysis of the process of professor training in the Technology Center of the Federal University of CearáFormação docenteMetodologias ativasPPCPBLEaDThis document presents an experience report on professor education and training implemented at the Technology Center of the Federal University of Ceará. In view of the process of reformulation of the Pedagogical Projects of the Courses, together with an old demand brought by the teachers and the last results the evaluations carried out at the end of each academic semester with the students, it was concluded that it would be important to develop and invest in a program of teacher education. However, such a process would represent a paradigm shift within the Center, so we opted for a leaner initial version, even using a more expository character. After consultation with the professor, actions were elaborated within the topics they pointed out, for each action a specialized facilitator of the theme was sought. Altogether, more than 30% of the teaching staff of the Center were reached, and the vast majority declared that they did not have knowledge or a little knowledge of the techniques employed, already in an evaluation made in the semester 2018.1, first after the training actions, 85% reported using the techniques.Este documento apresenta relato de experiência voltada a formação e capacitação docente implantada no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará. Face ao processo de reformulação dos Projetos Pedagógicos dos Cursos, aliado a uma antiga demanda trazida pelos docentes e os últimos resultados as avaliações realizadas ao final de cada semestre letivo junto aos discentes, chegou-se a conclusão que seria importante desenvolver e investir em um programa de formação docente. Contudo, tal processo representaria mudança de paradigma dentro do Centro, então optou-se por uma versão inicial mais enxuta, inclusive valendo-se de caráter mais expositivo. Após consulta aos docentes foram elaboradas ações dentro de temáticas por eles apontadas, para cada ação buscou-se um facilitador especialista do tema. Ao todo, atingiu-se mais de 30% do corpo docente do Centro, sendo que a grande maioria declarou não ter conhecimento, ou então pouco conhecimento das técnicas empregadas, já em uma avaliação feita no semestre letivo 2018.1, primeiro após as ações de formação, 85% declararam estar utilizando as técnicas.www.abenge.org.br2021-09-30T13:37:08Z2021-09-30T13:37:08Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfBERTONCINI, Bruno Vieira; RODRIGUES, Yangla Kelly Oliveira; HOLANDA, André Bezerra de; HOLANDA, Carlos Almir Monteiro de. Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I, 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.”http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60751Bertoncini, Bruno VieiraRodrigues, Yangla Kelly OliveiraHolanda, André Bezerra deHolanda, Carlos Almir Monteiro deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-30T13:37:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60751Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:23.173546Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
Analysis of the process of professor training in the Technology Center of the Federal University of Ceará
title Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
spellingShingle Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
Bertoncini, Bruno Vieira
Formação docente
Metodologias ativas
PPC
PBL
EaD
title_short Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
title_full Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
title_fullStr Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
title_full_unstemmed Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
title_sort Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará
author Bertoncini, Bruno Vieira
author_facet Bertoncini, Bruno Vieira
Rodrigues, Yangla Kelly Oliveira
Holanda, André Bezerra de
Holanda, Carlos Almir Monteiro de
author_role author
author2 Rodrigues, Yangla Kelly Oliveira
Holanda, André Bezerra de
Holanda, Carlos Almir Monteiro de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bertoncini, Bruno Vieira
Rodrigues, Yangla Kelly Oliveira
Holanda, André Bezerra de
Holanda, Carlos Almir Monteiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Metodologias ativas
PPC
PBL
EaD
topic Formação docente
Metodologias ativas
PPC
PBL
EaD
description This document presents an experience report on professor education and training implemented at the Technology Center of the Federal University of Ceará. In view of the process of reformulation of the Pedagogical Projects of the Courses, together with an old demand brought by the teachers and the last results the evaluations carried out at the end of each academic semester with the students, it was concluded that it would be important to develop and invest in a program of teacher education. However, such a process would represent a paradigm shift within the Center, so we opted for a leaner initial version, even using a more expository character. After consultation with the professor, actions were elaborated within the topics they pointed out, for each action a specialized facilitator of the theme was sought. Altogether, more than 30% of the teaching staff of the Center were reached, and the vast majority declared that they did not have knowledge or a little knowledge of the techniques employed, already in an evaluation made in the semester 2018.1, first after the training actions, 85% reported using the techniques.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-09-30T13:37:08Z
2021-09-30T13:37:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BERTONCINI, Bruno Vieira; RODRIGUES, Yangla Kelly Oliveira; HOLANDA, André Bezerra de; HOLANDA, Carlos Almir Monteiro de. Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I, 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.”
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60751
identifier_str_mv BERTONCINI, Bruno Vieira; RODRIGUES, Yangla Kelly Oliveira; HOLANDA, André Bezerra de; HOLANDA, Carlos Almir Monteiro de. Análise do processo de formação docente no Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I, 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.”
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028926984814592