Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422 |
Resumo: | Introduction: The Multiprofessional Health Residency Programs are lato-sensupostgraduate programs, characterized by in-service teaching. It is part of the continuing education program, training new health professionals for SUS. Objective: This paper aims to expose an experience of reflection and construction of a proposal for training preceptors for residency programs, using the use of digital educational technologies and learning teaching methods, with the objective of initiating a continuous education process together. to these professionals. Method: Scientific articles and documents were listed to support the importance of working with the teacher education of these preceptors. Then, they were thought of important themes for the beginning of this formation, as well as its structuring. Result:the product of this kind of relationship is a formation of preceptors, generating subsidies for a further continuing education, as well as technological resources to evaluate this pedagogical process. Conclusion:Thus, it is concluded that a pedagogical training for preceptors of residence strengthens the programs and consequently a specialization of new professionals for SUS. |
id |
UFC-7_fd06e09b50173770cd0a47c4162da5b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/54422 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUSDigital educational technologies in the formation of preceptors for multiprofessional residences in SUSPreceptoriaMultimídiaSistema Único de SaúdeIntroduction: The Multiprofessional Health Residency Programs are lato-sensupostgraduate programs, characterized by in-service teaching. It is part of the continuing education program, training new health professionals for SUS. Objective: This paper aims to expose an experience of reflection and construction of a proposal for training preceptors for residency programs, using the use of digital educational technologies and learning teaching methods, with the objective of initiating a continuous education process together. to these professionals. Method: Scientific articles and documents were listed to support the importance of working with the teacher education of these preceptors. Then, they were thought of important themes for the beginning of this formation, as well as its structuring. Result:the product of this kind of relationship is a formation of preceptors, generating subsidies for a further continuing education, as well as technological resources to evaluate this pedagogical process. Conclusion:Thus, it is concluded that a pedagogical training for preceptors of residence strengthens the programs and consequently a specialization of new professionals for SUS.Introdução: Os Programas de Residências Multiprofissionais em Saúde são pós-graduações lato-sensu, caracterizando-se como ensino em serviço. Fazem parte do programa de educação permanente, formando assim novos profissionais de saúde para o SUS. Objetivo: esse trabalho objetiva expor a experiência de reflexão e construção de uma proposta de formação de preceptores para os programas de residência, através do uso de tecnologias educacionais digitais e metodologias ativas de ensino-aprendizagem, com o objetivo de iniciar um processo de educação continuada junto a esses profissionais. Método:Foram elencados artigos científicos e documentais para embasar a importância de trabalhar a formação docente desses preceptores. Em seguida, foram pensadas temáticas importantes para a iniciação daformação, bem como para suaestruturação. Resultado:o produto desse relato é uma análise sobre aformação de preceptores, gerando subsídios para educação continuada, bem como dos recursos tecnológicos de avaliação desse processo pedagógico. Conclusão:Assim, concluímos que a formação pedagógica para preceptores de residências fortalece os programas econsequentementea especialização de novos profissionais para o SUS.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-01T17:56:09Z2020-10-01T17:56:09Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRODRIGUES, E. M. ; SILVA, K. K. D. da. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 112-123, jan./abr. 2020.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422Rodrigues, Emanuelly Mota SilvaSilva, Karla KristineDames daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-01T17:56:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54422Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:21.930525Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS Digital educational technologies in the formation of preceptors for multiprofessional residences in SUS |
title |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS |
spellingShingle |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS Rodrigues, Emanuelly Mota Silva Preceptoria Multimídia Sistema Único de Saúde |
title_short |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS |
title_full |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS |
title_fullStr |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS |
title_full_unstemmed |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS |
title_sort |
Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS |
author |
Rodrigues, Emanuelly Mota Silva |
author_facet |
Rodrigues, Emanuelly Mota Silva Silva, Karla KristineDames da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Karla KristineDames da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Emanuelly Mota Silva Silva, Karla KristineDames da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Preceptoria Multimídia Sistema Único de Saúde |
topic |
Preceptoria Multimídia Sistema Único de Saúde |
description |
Introduction: The Multiprofessional Health Residency Programs are lato-sensupostgraduate programs, characterized by in-service teaching. It is part of the continuing education program, training new health professionals for SUS. Objective: This paper aims to expose an experience of reflection and construction of a proposal for training preceptors for residency programs, using the use of digital educational technologies and learning teaching methods, with the objective of initiating a continuous education process together. to these professionals. Method: Scientific articles and documents were listed to support the importance of working with the teacher education of these preceptors. Then, they were thought of important themes for the beginning of this formation, as well as its structuring. Result:the product of this kind of relationship is a formation of preceptors, generating subsidies for a further continuing education, as well as technological resources to evaluate this pedagogical process. Conclusion:Thus, it is concluded that a pedagogical training for preceptors of residence strengthens the programs and consequently a specialization of new professionals for SUS. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-01T17:56:09Z 2020-10-01T17:56:09Z 2020-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RODRIGUES, E. M. ; SILVA, K. K. D. da. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 112-123, jan./abr. 2020. 2525-9563 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422 |
identifier_str_mv |
RODRIGUES, E. M. ; SILVA, K. K. D. da. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 112-123, jan./abr. 2020. 2525-9563 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028926922948608 |