Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Emanuelly Mota Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Karla KristineDames da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422
Resumo: Introduction: The Multiprofessional Health Residency Programs are lato-sensupostgraduate programs, characterized by in-service teaching. It is part of the continuing education program, training new health professionals for SUS. Objective: This paper aims to expose an experience of reflection and construction of a proposal for training preceptors for residency programs, using the use of digital educational technologies and learning teaching methods, with the objective of initiating a continuous education process together. to these professionals. Method: Scientific articles and documents were listed to support the importance of working with the teacher education of these preceptors. Then, they were thought of important themes for the beginning of this formation, as well as its structuring. Result:the product of this kind of relationship is a formation of preceptors, generating subsidies for a further continuing education, as well as technological resources to evaluate this pedagogical process. Conclusion:Thus, it is concluded that a pedagogical training for preceptors of residence strengthens the programs and consequently a specialization of new professionals for SUS.
id UFC-7_fd06e09b50173770cd0a47c4162da5b3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54422
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUSDigital educational technologies in the formation of preceptors for multiprofessional residences in SUSPreceptoriaMultimídiaSistema Único de SaúdeIntroduction: The Multiprofessional Health Residency Programs are lato-sensupostgraduate programs, characterized by in-service teaching. It is part of the continuing education program, training new health professionals for SUS. Objective: This paper aims to expose an experience of reflection and construction of a proposal for training preceptors for residency programs, using the use of digital educational technologies and learning teaching methods, with the objective of initiating a continuous education process together. to these professionals. Method: Scientific articles and documents were listed to support the importance of working with the teacher education of these preceptors. Then, they were thought of important themes for the beginning of this formation, as well as its structuring. Result:the product of this kind of relationship is a formation of preceptors, generating subsidies for a further continuing education, as well as technological resources to evaluate this pedagogical process. Conclusion:Thus, it is concluded that a pedagogical training for preceptors of residence strengthens the programs and consequently a specialization of new professionals for SUS.Introdução: Os Programas de Residências Multiprofissionais em Saúde são pós-graduações lato-sensu, caracterizando-se como ensino em serviço. Fazem parte do programa de educação permanente, formando assim novos profissionais de saúde para o SUS. Objetivo: esse trabalho objetiva expor a experiência de reflexão e construção de uma proposta de formação de preceptores para os programas de residência, através do uso de tecnologias educacionais digitais e metodologias ativas de ensino-aprendizagem, com o objetivo de iniciar um processo de educação continuada junto a esses profissionais. Método:Foram elencados artigos científicos e documentais para embasar a importância de trabalhar a formação docente desses preceptores. Em seguida, foram pensadas temáticas importantes para a iniciação daformação, bem como para suaestruturação. Resultado:o produto desse relato é uma análise sobre aformação de preceptores, gerando subsídios para educação continuada, bem como dos recursos tecnológicos de avaliação desse processo pedagógico. Conclusão:Assim, concluímos que a formação pedagógica para preceptores de residências fortalece os programas econsequentementea especialização de novos profissionais para o SUS.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-01T17:56:09Z2020-10-01T17:56:09Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRODRIGUES, E. M. ; SILVA, K. K. D. da. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 112-123, jan./abr. 2020.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422Rodrigues, Emanuelly Mota SilvaSilva, Karla KristineDames daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-01T17:56:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54422Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:21.930525Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
Digital educational technologies in the formation of preceptors for multiprofessional residences in SUS
title Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
spellingShingle Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
Rodrigues, Emanuelly Mota Silva
Preceptoria
Multimídia
Sistema Único de Saúde
title_short Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
title_full Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
title_fullStr Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
title_full_unstemmed Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
title_sort Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS
author Rodrigues, Emanuelly Mota Silva
author_facet Rodrigues, Emanuelly Mota Silva
Silva, Karla KristineDames da
author_role author
author2 Silva, Karla KristineDames da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Emanuelly Mota Silva
Silva, Karla KristineDames da
dc.subject.por.fl_str_mv Preceptoria
Multimídia
Sistema Único de Saúde
topic Preceptoria
Multimídia
Sistema Único de Saúde
description Introduction: The Multiprofessional Health Residency Programs are lato-sensupostgraduate programs, characterized by in-service teaching. It is part of the continuing education program, training new health professionals for SUS. Objective: This paper aims to expose an experience of reflection and construction of a proposal for training preceptors for residency programs, using the use of digital educational technologies and learning teaching methods, with the objective of initiating a continuous education process together. to these professionals. Method: Scientific articles and documents were listed to support the importance of working with the teacher education of these preceptors. Then, they were thought of important themes for the beginning of this formation, as well as its structuring. Result:the product of this kind of relationship is a formation of preceptors, generating subsidies for a further continuing education, as well as technological resources to evaluate this pedagogical process. Conclusion:Thus, it is concluded that a pedagogical training for preceptors of residence strengthens the programs and consequently a specialization of new professionals for SUS.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01T17:56:09Z
2020-10-01T17:56:09Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RODRIGUES, E. M. ; SILVA, K. K. D. da. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 112-123, jan./abr. 2020.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422
identifier_str_mv RODRIGUES, E. M. ; SILVA, K. K. D. da. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 112-123, jan./abr. 2020.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028926922948608