Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Cibele Almeida
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4157
Resumo: The present study aims to refl ect on a nursing student’s experience in the elective practical training in a public hospital in Fortaleza, Ceará. It is a descriptive and exploratory study, developed from February to March 2007, using the participant observation and fi eldwork diary. This study makes connections between students’ experience and pertinent literature. It was structured in two parts: considerations about the hospital environment and the insertion of the student in this environment. It refl ected on the Nursing assistance, health-disease process, humanization, health promotion, interdisciplinarity and integrality. It shows positive points on the perspective of the improvement of theoretical-practical abilities. The points to be improved are related to the knowledge defi cit as well as the diffi culty to accomplish an interdisciplinary and humanized practice. Therefore, it is understood to be indispensable for the university to appropriate constructive criticism. It can lead the student to an educational improvement, from the standpoint of college students, teachers and professionals.
id UFC-7_fdbca546c752f23a3433c9e91af3c8ef
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/4157
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexõesElective practical training in the nursing student formation : some reflexionsEducação em EnfermagemAssistência à SaúdeThe present study aims to refl ect on a nursing student’s experience in the elective practical training in a public hospital in Fortaleza, Ceará. It is a descriptive and exploratory study, developed from February to March 2007, using the participant observation and fi eldwork diary. This study makes connections between students’ experience and pertinent literature. It was structured in two parts: considerations about the hospital environment and the insertion of the student in this environment. It refl ected on the Nursing assistance, health-disease process, humanization, health promotion, interdisciplinarity and integrality. It shows positive points on the perspective of the improvement of theoretical-practical abilities. The points to be improved are related to the knowledge defi cit as well as the diffi culty to accomplish an interdisciplinary and humanized practice. Therefore, it is understood to be indispensable for the university to appropriate constructive criticism. It can lead the student to an educational improvement, from the standpoint of college students, teachers and professionals.Com este artigo objetiva-se refl etir acerca da experiência do acadêmico de enfermagem no estágio eletivo em um hospital público de Fortaleza, Ceará. Trata-se de um estudo descritivo e exploratório, desenvolvido em fevereiro e março de 2007, utilizando a observação participante e o diário de campo. Fez-se relação entre a experiência do estudante e a literatura pertinente, sendo estruturado em duas partes: considerações acerca do ambiente hospitalar e acerca da inserção do estudante neste. Refl etiu-se acerca da assistência de Enfermagem, do processo de saúde-doença, humanização, promoção da saúde, interdisciplinaridade e integralidade. Teceram-se pontos positivos, na perspectiva do aprimoramento das habilidades teórico-práticas, e pontos a serem melhorados, relacionados ao défi cit de conhecimento e à difi culdade de efetuar uma prática interdisciplinar humanizada. Percebe-se, portanto, ser imprescindível que a própria universidade se aproprie das críticas construtivas, levando o aluno a um engrandecimento educativo, a partir da óptica dos acadêmicos, professores e profi ssionais do serviço.Con este artículo se pretende refl exionar sobre la experiencia del académico de enfermería en la práctica electiva, en un hospital público de Fortaleza/CE. Se trata de un estudio descriptivo y exploratorio, desarrollado entre febrero y marzo de 2007, utilizando la observación participante y el diario de campo. Se hizo una relación entre la experiencia del estudiante y la literatura pertinente, estructurada en dos partes: consideraciones acerca del ambiente hospitalario y de la inserción del estudiante en el mismo. Se refl exionó sobre la asistencia de Enfermería, del proceso de salud-enfermedad, humanización, promoción de la salud, relación interdisciplinar e integralidad. Se entrelazaron puntos positivos a fi n de mejorar habilidades teóricas y prácticas y puntos que precisan mejorar, relacionados al défi cit de conocimiento y a la difi cultad de efectuar una práctica interdisciplinar humanizada. Se nota, por lo tanto, que es imprescindible que la propia universidad se apropie de las críticas constructivas, conduciendo al alumno a un crecimiento educativo, a partir de la óptica de los académicos, profesores y profesionales del servicio.Revista Rene2012-12-12T14:02:37Z2012-12-12T14:02:37Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTORRES, Cibele Almeida. Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões. Rev. Rene, Fortaleza, v. 9, n. 3, p. 108-115, jul./set. 2008.1517-3852 Impressa2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4157Torres, Cibele Almeidaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-19T10:33:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/4157Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:12.941548Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
Elective practical training in the nursing student formation : some reflexions
title Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
spellingShingle Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
Torres, Cibele Almeida
Educação em Enfermagem
Assistência à Saúde
title_short Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
title_full Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
title_fullStr Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
title_full_unstemmed Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
title_sort Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões
author Torres, Cibele Almeida
author_facet Torres, Cibele Almeida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Cibele Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Enfermagem
Assistência à Saúde
topic Educação em Enfermagem
Assistência à Saúde
description The present study aims to refl ect on a nursing student’s experience in the elective practical training in a public hospital in Fortaleza, Ceará. It is a descriptive and exploratory study, developed from February to March 2007, using the participant observation and fi eldwork diary. This study makes connections between students’ experience and pertinent literature. It was structured in two parts: considerations about the hospital environment and the insertion of the student in this environment. It refl ected on the Nursing assistance, health-disease process, humanization, health promotion, interdisciplinarity and integrality. It shows positive points on the perspective of the improvement of theoretical-practical abilities. The points to be improved are related to the knowledge defi cit as well as the diffi culty to accomplish an interdisciplinary and humanized practice. Therefore, it is understood to be indispensable for the university to appropriate constructive criticism. It can lead the student to an educational improvement, from the standpoint of college students, teachers and professionals.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2012-12-12T14:02:37Z
2012-12-12T14:02:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TORRES, Cibele Almeida. Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões. Rev. Rene, Fortaleza, v. 9, n. 3, p. 108-115, jul./set. 2008.
1517-3852 Impressa
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4157
identifier_str_mv TORRES, Cibele Almeida. Estágio eletivo na formação do acadêmico de enfermagem : algumas reflexões. Rev. Rene, Fortaleza, v. 9, n. 3, p. 108-115, jul./set. 2008.
1517-3852 Impressa
2175-6783 On line
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Rene
publisher.none.fl_str_mv Revista Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029010177785856