THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meira, Suedio Alves
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Echeverría Arnedo, María Teresa, Nascimento, Marcos Antonio Leite do, Silva, Edson Vicente da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Geosaberes
Texto Completo: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/870
Resumo: The field of geodiversity is stablished as a paradigm in Geosciences. Its studies of environmental studies aim to translate the geological knowledge to a daily language. In this context, the present study discuss the didactic potential role for the geological heritage in fulfilling this purpose by the means of the study of the Sitio do Bosco Geosite, Tianguá, Brazil. The methodology starts from the theoretical discussion about the main concepts that compose the Geodiversity and Geoconservation theme. The analysis emphasize that the Sítio do Bosco Geosite present high educational potential and may be used in educational practices of different levels. We conclude that understanding the geological heritage by its educational potential consists in one of the main and more viable geoconservation strategies.
id UFC-8_f4a7e34859008385f6176db20c23d114
oai_identifier_str oai:geosaberes.www.geosaberes.ufc.br:article/870
network_acronym_str UFC-8
network_name_str Geosaberes
repository_id_str
spelling THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE POTENCIAL EDUCATIVO DEL PATRIMONIO GEOLÓGICO: ESTUDIO SOBRE EL GEOSITIO SÍTIO DO BOSCO O POTENCIAL EDUCATIVO DO PATRIMÔNIO GEOLÓGICO: ESTUDO SOBRE O GEOSSÍTIO SÍTIO DO BOSCOThe field of geodiversity is stablished as a paradigm in Geosciences. Its studies of environmental studies aim to translate the geological knowledge to a daily language. In this context, the present study discuss the didactic potential role for the geological heritage in fulfilling this purpose by the means of the study of the Sitio do Bosco Geosite, Tianguá, Brazil. The methodology starts from the theoretical discussion about the main concepts that compose the Geodiversity and Geoconservation theme. The analysis emphasize that the Sítio do Bosco Geosite present high educational potential and may be used in educational practices of different levels. We conclude that understanding the geological heritage by its educational potential consists in one of the main and more viable geoconservation strategies.El campo de la geodiversidad se ha convertido en un nuevo paradigma de las geociencias. Sus estudios de caracter ambiental tienen como objetivo traducir el conocimiento geológico-geomorfológico a un lenguaje cotidiano. El presente estudio discute el papel del potencial didáctico del patrimonio geológico para la realización de este propósito a través del estudio del Geositio Sitio do Bosco, Tianguá, Ceará, Brasil. La metodología parte de la discusión teórica sobre los conceptos principales que integran el tema de Geodiversidad y puesta en marcha de una estrategia de geoconservación. Los análisis señalan que el Geositio Sítio do Bosco tiene un alto potencial educativo, pudiendo ser utilizado en prácticas educativas de diferentes niveles de enseñanza. Se concluye que comprender el patrimonio geológico por su potencial educativo constituye una de las principales y más viables estrategias de geoconservación.O campo da Geodiversidade tem se estabelecido como um paradigma das Geociências. Seus estudos de caráter ambiental visam traduzir o conhecimento geológico para uma linguagem do cotidiano. O presente estudo discute o papel do potencial didático do patrimônio geológico na concretização desse propósito por meio do estudo do Geossítio Sitio do Bosco, Tianguá, Ceará, Brasil. A metodologia parte da discussão teórica sobre os principais conceitos que integram a temática da Geodiversidade e da realização de etapas de estratégia de geoconservação. As análises salientam que o Geossítio Sítio do Bosco apresenta um elevado potencial educativo, podendo ser utilizado em práticas educativas de diferentes níveis de ensino. Conclui-se que entender o patrimônio geológico pelo seu potencial educativo configura uma das principais e mais viáveis estratégias de geoconservação.Universidade Federal do Ceará2020-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/87010.26895/geosaberes.v11i0.870Geosaberes; Vol 11 (2020): Vol 11 (2020); 162 - 179Geosaberes; Vol 11 (2020): Vol 11 (2020); 162 - 179Geosaberes; Vol 11 (2020): Vol 11 (2020); 162 - 1792178-0463reponame:Geosaberesinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCspaporhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/870/808http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/870/809Copyright (c) 2020 Geosabereshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeira, Suedio AlvesEcheverría Arnedo, María TeresaNascimento, Marcos Antonio Leite doSilva, Edson Vicente da2020-05-23T23:11:47Zoai:geosaberes.www.geosaberes.ufc.br:article/870Revistahttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/PUBhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/oaigeosaberes@ufc.br||jose.z.candido@gmail.com||fabiomoria@yahoo.com.br2178-04632178-0463opendoar:2020-05-23T23:11:47Geosaberes - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
POTENCIAL EDUCATIVO DEL PATRIMONIO GEOLÓGICO: ESTUDIO SOBRE EL GEOSITIO SÍTIO DO BOSCO
O POTENCIAL EDUCATIVO DO PATRIMÔNIO GEOLÓGICO: ESTUDO SOBRE O GEOSSÍTIO SÍTIO DO BOSCO
title THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
spellingShingle THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
Meira, Suedio Alves
title_short THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
title_full THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
title_fullStr THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
title_full_unstemmed THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
title_sort THE GEOHERITAGE EDUCATIONAL POTENTIALITIES: THE STUDY OF SÍTIO DO BOSCO GEOSITE
author Meira, Suedio Alves
author_facet Meira, Suedio Alves
Echeverría Arnedo, María Teresa
Nascimento, Marcos Antonio Leite do
Silva, Edson Vicente da
author_role author
author2 Echeverría Arnedo, María Teresa
Nascimento, Marcos Antonio Leite do
Silva, Edson Vicente da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meira, Suedio Alves
Echeverría Arnedo, María Teresa
Nascimento, Marcos Antonio Leite do
Silva, Edson Vicente da
description The field of geodiversity is stablished as a paradigm in Geosciences. Its studies of environmental studies aim to translate the geological knowledge to a daily language. In this context, the present study discuss the didactic potential role for the geological heritage in fulfilling this purpose by the means of the study of the Sitio do Bosco Geosite, Tianguá, Brazil. The methodology starts from the theoretical discussion about the main concepts that compose the Geodiversity and Geoconservation theme. The analysis emphasize that the Sítio do Bosco Geosite present high educational potential and may be used in educational practices of different levels. We conclude that understanding the geological heritage by its educational potential consists in one of the main and more viable geoconservation strategies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/870
10.26895/geosaberes.v11i0.870
url http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/870
identifier_str_mv 10.26895/geosaberes.v11i0.870
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/870/808
http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/870/809
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Geosaberes
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Geosaberes
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Geosaberes; Vol 11 (2020): Vol 11 (2020); 162 - 179
Geosaberes; Vol 11 (2020): Vol 11 (2020); 162 - 179
Geosaberes; Vol 11 (2020): Vol 11 (2020); 162 - 179
2178-0463
reponame:Geosaberes
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Geosaberes
collection Geosaberes
repository.name.fl_str_mv Geosaberes - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv geosaberes@ufc.br||jose.z.candido@gmail.com||fabiomoria@yahoo.com.br
_version_ 1798329643670962176