Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1972 |
Resumo: | We demonstrate the development of language politics that enable indigenous education actions based on native languages. We discuss about studies of minority languages lexicon, such as Brazilian indigenous languages, the relevance of specialized lexicon research, which contributes to terminographic and lexicographic works. Taking into account the Ethnographic Terminology proposal (FARGETTI, 2019), the culinary field is focused among Juruna from the Xingu Indigenous Territory, Mato Grosso, and how its treatment in terminological vocabulary can contribute to intercultural bilingual education and registration of an important part of a Brazilian Tupi culture. For this, a specific fieldwork methodology is necessary, with a dialogue between sciences: that of the linguistic researcher and that of the indigenous specialist in an area of knowledge. Thus, a discussion of entry, with its subentries, prepared by Mondini (2014) is presented, in comparison with an entry in lexicographic work on other Brazilian indigenous language, which allows a contribution to Lexical Studies and its use in teaching. |
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Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical LexicographyDicionários de Línguas Indígenas e Lexicografia PedagógicaIndigenous language dictionary. Education. Etnographic Terminology.Dicionário de língua indígena. Educação. Terminologia Etnográfica.We demonstrate the development of language politics that enable indigenous education actions based on native languages. We discuss about studies of minority languages lexicon, such as Brazilian indigenous languages, the relevance of specialized lexicon research, which contributes to terminographic and lexicographic works. Taking into account the Ethnographic Terminology proposal (FARGETTI, 2019), the culinary field is focused among Juruna from the Xingu Indigenous Territory, Mato Grosso, and how its treatment in terminological vocabulary can contribute to intercultural bilingual education and registration of an important part of a Brazilian Tupi culture. For this, a specific fieldwork methodology is necessary, with a dialogue between sciences: that of the linguistic researcher and that of the indigenous specialist in an area of knowledge. Thus, a discussion of entry, with its subentries, prepared by Mondini (2014) is presented, in comparison with an entry in lexicographic work on other Brazilian indigenous language, which allows a contribution to Lexical Studies and its use in teaching.Demonstramos o desenvolvimento de políticas linguísticas que possibilitam ações de educação indígena a partir das línguas nativas. Refletimos sobre estudos do léxico de línguas minoritárias, como as línguas indígenas brasileiras, a relevância de pesquisas de léxico de especialidade, que contribui para obras terminográficas e lexicográficas. Levando em conta a proposta da Terminologia Etnográfica (FARGETTI, 2019), é abordado o campo da culinária entre os juruna do Território Indígena do Xingu, Mato Grosso, e como seu tratamento em vocabulário terminológico pode contribuir para a educação bilíngue intercultural e para o registro de parte importante de uma cultura tupi brasileira. Para isso, uma metodologia específica de trabalho de campo é necessária, com um diálogo entre ciências: a do pesquisador linguista e a do especialista indígena em uma área do saber. Assim, é apresentada uma discussão de verbete em juruna, com suas subentradas, elaborado por Mondini (2014), em comparação com verbete de obra lexicográfica sobre outra língua indígena brasileira, kaingang, o que permite uma contribuição aos Estudos do Léxico e sua utilização no ensino.Universidade Federal do CearáCAPESUNESPpovo Juruna, XinguGrupo LINBRAFargetti, Cristina MartinsMondini, Juliana Nazatto2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/197210.22168/2237-6321-10esp1972Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-402237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1972/779Direitos autorais 2021 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-22T10:38:56Zoai:ojs.localhost:article/1972Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2022-03-22T10:38:56Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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