Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fargetti, Cristina Martins
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mondini, Juliana Nazatto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1972
Resumo: We demonstrate the development of language politics that enable indigenous education actions based on native languages. We discuss about studies of minority languages lexicon, such as Brazilian indigenous languages, the relevance of specialized lexicon research, which contributes to terminographic and lexicographic works. Taking into account the Ethnographic Terminology proposal (FARGETTI, 2019), the culinary field is focused among Juruna from the Xingu Indigenous Territory, Mato Grosso, and how its treatment in terminological vocabulary can contribute to intercultural bilingual education and registration of an important part of a Brazilian Tupi culture. For this, a specific fieldwork methodology is necessary, with a dialogue between sciences: that of the linguistic researcher and that of the indigenous specialist in an area of knowledge. Thus, a discussion of entry, with its subentries, prepared by Mondini (2014) is presented, in comparison with an entry in lexicographic work on other Brazilian indigenous language, which allows a contribution to Lexical Studies and its use in teaching.
id UFC-9_2cb3804a252996ebf011b9527342c797
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1972
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical LexicographyDicionários de Línguas Indígenas e Lexicografia PedagógicaIndigenous language dictionary. Education. Etnographic Terminology.Dicionário de língua indígena. Educação. Terminologia Etnográfica.We demonstrate the development of language politics that enable indigenous education actions based on native languages. We discuss about studies of minority languages lexicon, such as Brazilian indigenous languages, the relevance of specialized lexicon research, which contributes to terminographic and lexicographic works. Taking into account the Ethnographic Terminology proposal (FARGETTI, 2019), the culinary field is focused among Juruna from the Xingu Indigenous Territory, Mato Grosso, and how its treatment in terminological vocabulary can contribute to intercultural bilingual education and registration of an important part of a Brazilian Tupi culture. For this, a specific fieldwork methodology is necessary, with a dialogue between sciences: that of the linguistic researcher and that of the indigenous specialist in an area of knowledge. Thus, a discussion of entry, with its subentries, prepared by Mondini (2014) is presented, in comparison with an entry in lexicographic work on other Brazilian indigenous language, which allows a contribution to Lexical Studies and its use in teaching.Demonstramos o desenvolvimento de políticas linguísticas que possibilitam ações de educação indígena a partir das línguas nativas. Refletimos sobre estudos do léxico de línguas minoritárias, como as línguas indígenas brasileiras, a relevância de pesquisas de léxico de especialidade, que contribui para obras terminográficas e lexicográficas. Levando em conta a proposta da Terminologia Etnográfica (FARGETTI, 2019), é abordado o campo da culinária entre os juruna do Território Indígena do Xingu, Mato Grosso, e como seu tratamento em vocabulário terminológico pode contribuir para a educação bilíngue intercultural e para o registro de parte importante de uma cultura tupi brasileira. Para isso, uma metodologia específica de trabalho de campo é necessária, com um diálogo entre ciências: a do pesquisador linguista e a do especialista indígena em uma área do saber. Assim, é apresentada uma discussão de verbete em juruna, com suas subentradas, elaborado por Mondini (2014), em comparação com verbete de obra lexicográfica sobre outra língua indígena brasileira, kaingang, o que permite uma contribuição aos Estudos do Léxico e sua utilização no ensino.Universidade Federal do CearáCAPESUNESPpovo Juruna, XinguGrupo LINBRAFargetti, Cristina MartinsMondini, Juliana Nazatto2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/197210.22168/2237-6321-10esp1972Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-402237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1972/779Direitos autorais 2021 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-22T10:38:56Zoai:ojs.localhost:article/1972Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2022-03-22T10:38:56Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
Dicionários de Línguas Indígenas e Lexicografia Pedagógica
title Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
spellingShingle Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
Fargetti, Cristina Martins
Indigenous language dictionary. Education. Etnographic Terminology.
Dicionário de língua indígena. Educação. Terminologia Etnográfica.
title_short Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
title_full Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
title_fullStr Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
title_full_unstemmed Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
title_sort Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
author Fargetti, Cristina Martins
author_facet Fargetti, Cristina Martins
Mondini, Juliana Nazatto
author_role author
author2 Mondini, Juliana Nazatto
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES
UNESP
povo Juruna, Xingu
Grupo LINBRA
dc.contributor.author.fl_str_mv Fargetti, Cristina Martins
Mondini, Juliana Nazatto
dc.subject.por.fl_str_mv Indigenous language dictionary. Education. Etnographic Terminology.
Dicionário de língua indígena. Educação. Terminologia Etnográfica.
topic Indigenous language dictionary. Education. Etnographic Terminology.
Dicionário de língua indígena. Educação. Terminologia Etnográfica.
description We demonstrate the development of language politics that enable indigenous education actions based on native languages. We discuss about studies of minority languages lexicon, such as Brazilian indigenous languages, the relevance of specialized lexicon research, which contributes to terminographic and lexicographic works. Taking into account the Ethnographic Terminology proposal (FARGETTI, 2019), the culinary field is focused among Juruna from the Xingu Indigenous Territory, Mato Grosso, and how its treatment in terminological vocabulary can contribute to intercultural bilingual education and registration of an important part of a Brazilian Tupi culture. For this, a specific fieldwork methodology is necessary, with a dialogue between sciences: that of the linguistic researcher and that of the indigenous specialist in an area of knowledge. Thus, a discussion of entry, with its subentries, prepared by Mondini (2014) is presented, in comparison with an entry in lexicographic work on other Brazilian indigenous language, which allows a contribution to Lexical Studies and its use in teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1972
10.22168/2237-6321-10esp1972
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1972
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321-10esp1972
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1972/779
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Entrepalavras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Entrepalavras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 19-40
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329730182676480