As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GARCIA, Avany Aparecida
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/54
Resumo: This article discusses the problems related to the treatment of linguistic variation in the classroom, compared to a traditional pedagogy that also sees the standard as a reference standard only legitimate language education at the expense of linguistic diversity, taken, in this case, as the parameter of social stigmatization. Therefore aims to disseminate current trends of language education that excels in ensuring the citizens of instruments for social action, through the competent use of language in various situations sociocomunicativas, including those that require the degree of formality. To this end, talks are about theories that the correlation between linguistic and sociocultural phenomena, pointing to factors that emphasize the linguistic and cultural diversity in the Amazon region, particularly in the state of Rondonia, and the implications of these peculiarities in teaching language. It is emphasized, then, the importance of school and teachers to recognize linguistic variations in the raw material for systematic work with the mother tongue, from the identification and description of events, making explicit the social consequences of each choice among various options offered by the language. From this perspective, are related examples of practical activities and proposals that explore the linguistic and cultural variations in classroom.
id UFC-9_4f1ed17779f91d72f1bb91f13f5990a0
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/54
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da AmazôniaAs variações linguísticas em sala de aula: especificidades da AmazôniaLinguistic variation; Amazonian context; Mother tongue teaching.SociolinguísticaVariação linguística; Contexto amazônico; Ensino de língua materna.This article discusses the problems related to the treatment of linguistic variation in the classroom, compared to a traditional pedagogy that also sees the standard as a reference standard only legitimate language education at the expense of linguistic diversity, taken, in this case, as the parameter of social stigmatization. Therefore aims to disseminate current trends of language education that excels in ensuring the citizens of instruments for social action, through the competent use of language in various situations sociocomunicativas, including those that require the degree of formality. To this end, talks are about theories that the correlation between linguistic and sociocultural phenomena, pointing to factors that emphasize the linguistic and cultural diversity in the Amazon region, particularly in the state of Rondonia, and the implications of these peculiarities in teaching language. It is emphasized, then, the importance of school and teachers to recognize linguistic variations in the raw material for systematic work with the mother tongue, from the identification and description of events, making explicit the social consequences of each choice among various options offered by the language. From this perspective, are related examples of practical activities and proposals that explore the linguistic and cultural variations in classroom.Este artigo aborda a problemática relacionada ao tratamento da variação linguística em sala de aula, frente a uma pedagogia tradicional que, ainda, concebe a norma-padrão como referencial único e legítimo de ensino de língua, em detrimento da diversidade linguística, tomada, nesse caso, como parâmetro de estigmatização social. Visa, assim, disseminar tendências atuais de uma educação linguística que prima pela garantia aos cidadãos dos instrumentos necessários à sua atuação social, por meio do uso competente da linguagem nas diversas situações sociocomunicativas, inclusive nas que exigem grau de formalidade. Para tanto, discorre-se sobre teorias que postulam a correlação entre os fenômenos linguísticos e socioculturais, pontuando-se fatores que acentuam a diversidade linguístico-cultural na região amazônica, particularmente no Estado de Rondônia, e as implicações dessas peculiaridades no ensino de língua materna.  Enfatiza-se, então, a importância de a escola e professores reconhecerem nas variações linguísticas a matéria-prima para o trabalho sistemático com a língua materna, a partir da identificação e descrição das ocorrências, tornando explícitas as consequências sociais de cada escolha, dentre as diversas opções oferecidas pela língua. Nessa perspectiva, são relacionados exemplos e propostas de atividades práticas que exploram as variações linguístico-culturais em sala aula.Universidade Federal do CearáCAPESGARCIA, Avany Aparecida2012-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/5410.22168/2237-6321.2.2.1.245-269Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-2692237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/54/105info:eu-repo/semantics/openAccess2012-06-07T19:18:38Zoai:ojs.localhost:article/54Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2012-06-07T19:18:38Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
title As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
spellingShingle As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
GARCIA, Avany Aparecida
Linguistic variation; Amazonian context; Mother tongue teaching.
Sociolinguística
Variação linguística; Contexto amazônico; Ensino de língua materna.
title_short As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
title_full As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
title_fullStr As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
title_full_unstemmed As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
title_sort As variações linguísticas em sala de aula: especificidades da Amazônia
author GARCIA, Avany Aparecida
author_facet GARCIA, Avany Aparecida
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES
dc.contributor.author.fl_str_mv GARCIA, Avany Aparecida
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Linguistic variation; Amazonian context; Mother tongue teaching.
Sociolinguística
Variação linguística; Contexto amazônico; Ensino de língua materna.
topic Linguistic variation; Amazonian context; Mother tongue teaching.
Sociolinguística
Variação linguística; Contexto amazônico; Ensino de língua materna.
description This article discusses the problems related to the treatment of linguistic variation in the classroom, compared to a traditional pedagogy that also sees the standard as a reference standard only legitimate language education at the expense of linguistic diversity, taken, in this case, as the parameter of social stigmatization. Therefore aims to disseminate current trends of language education that excels in ensuring the citizens of instruments for social action, through the competent use of language in various situations sociocomunicativas, including those that require the degree of formality. To this end, talks are about theories that the correlation between linguistic and sociocultural phenomena, pointing to factors that emphasize the linguistic and cultural diversity in the Amazon region, particularly in the state of Rondonia, and the implications of these peculiarities in teaching language. It is emphasized, then, the importance of school and teachers to recognize linguistic variations in the raw material for systematic work with the mother tongue, from the identification and description of events, making explicit the social consequences of each choice among various options offered by the language. From this perspective, are related examples of practical activities and proposals that explore the linguistic and cultural variations in classroom.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-07
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/54
10.22168/2237-6321.2.2.1.245-269
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/54
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321.2.2.1.245-269
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/54/105
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269
Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269
Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269
Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269
Entrepalavras; v. 2, n. 1 (2): Entrepalavras; 245-269
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329730508783616