Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/527 |
Resumo: | This paper has as main objective to realize an analysis of the produces of the identities, of the productions of the subjectivities, of the operation of the virtual and, obviously, of the discourse on YouTube. It uses as analysis corpus amateurs videos that stand as celebrities of YouTube, where they convey and (re)produce certain identities when they propagate the music of the contemporary singer Lady Gaga, with which establish some continuities and discontinuities. Through syncretic language they produce certain discourses that follows a discourse order. Thus, it starts from the theoretical and methodological framework of French Discourse Analysis, more specifically derived from reflections of Michel Foucault. |
id |
UFC-9_5b95a6f2c67383078ed8718a99ba7ae1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/527 |
network_acronym_str |
UFC-9 |
network_name_str |
Entrepalavras |
repository_id_str |
|
spelling |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário”Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário”French Discourse Analysis; identities; virtual.Análise do DiscursoAnálise do discurso de linha francesa; identidades; virtual.This paper has as main objective to realize an analysis of the produces of the identities, of the productions of the subjectivities, of the operation of the virtual and, obviously, of the discourse on YouTube. It uses as analysis corpus amateurs videos that stand as celebrities of YouTube, where they convey and (re)produce certain identities when they propagate the music of the contemporary singer Lady Gaga, with which establish some continuities and discontinuities. Through syncretic language they produce certain discourses that follows a discourse order. Thus, it starts from the theoretical and methodological framework of French Discourse Analysis, more specifically derived from reflections of Michel Foucault.O presente artigo possui como principal objetivo analisar como se dão os procedimentos das identidades, a produção de subjetividades, o funcionamento do virtual e, evidentemente, do discurso no YouTube. Toma-se, assim, como corpus de análise vídeos de amadores que se colocam em posições de celebridades do YouTube, lugar onde veiculam e (re)produzem certas identidades ao reproduzir a música da cantora contemporânea Lady Gaga, com a qual estabelecem certas continuidades e descontinuidades, em que, por meio da linguagem (sincrética), produzem certos discursos que obedecem a uma ordem do discurso. Desse modo, partimos do campo teórico e metodológico da Análise do Discurso de linha francesa, mais especificamente o derivado das reflexões de Michel Foucault.Universidade Federal do CearáCNPqMello, Yuri Araujo2016-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPerspectiva foucaultianaapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/52710.22168/2237-6321.5.5.2.86-101Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-1012237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/527/290info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-26T21:08:14Zoai:ojs.localhost:article/527Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2016-06-26T21:08:14Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” |
title |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” |
spellingShingle |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” Mello, Yuri Araujo French Discourse Analysis; identities; virtual. Análise do Discurso Análise do discurso de linha francesa; identidades; virtual. |
title_short |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” |
title_full |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” |
title_fullStr |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” |
title_full_unstemmed |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” |
title_sort |
Construção de identidades e subjetividades em vídeos amadores no youtube: “sujeito-comentário” |
author |
Mello, Yuri Araujo |
author_facet |
Mello, Yuri Araujo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CNPq |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mello, Yuri Araujo |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
French Discourse Analysis; identities; virtual. Análise do Discurso Análise do discurso de linha francesa; identidades; virtual. |
topic |
French Discourse Analysis; identities; virtual. Análise do Discurso Análise do discurso de linha francesa; identidades; virtual. |
description |
This paper has as main objective to realize an analysis of the produces of the identities, of the productions of the subjectivities, of the operation of the virtual and, obviously, of the discourse on YouTube. It uses as analysis corpus amateurs videos that stand as celebrities of YouTube, where they convey and (re)produce certain identities when they propagate the music of the contemporary singer Lady Gaga, with which establish some continuities and discontinuities. Through syncretic language they produce certain discourses that follows a discourse order. Thus, it starts from the theoretical and methodological framework of French Discourse Analysis, more specifically derived from reflections of Michel Foucault. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Perspectiva foucaultiana |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/527 10.22168/2237-6321.5.5.2.86-101 |
url |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/527 |
identifier_str_mv |
10.22168/2237-6321.5.5.2.86-101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/527/290 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101 Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101 Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101 Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101 Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 86-101 2237-6321 reponame:Entrepalavras instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Entrepalavras |
collection |
Entrepalavras |
repository.name.fl_str_mv |
Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br |
_version_ |
1798329727737397248 |