Type one girl stereotype and forms of subjectivation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Patricia Luiza
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733
Resumo: Considering the French Discourse Analysis approach as a theoretical reference, it is our aim to elicit, in this study, the stereotype concept under the gesture interpretation analysis perspective, performed in Always pads’ advertising video from P&G to girls: #LikeAGirl. The main idea is to reveal the meaning effects caused by requesting the many interviewees to “run like a girl”, “fight like a girl” and “throw like a girl”. The study is characterized by having an investigative nature with an analysis device organization. The corpus consists of screenshots from the video scenes and it leads us to reflect about gender relations considering male and female, as well as reflecting about advertising as a text genre.
id UFC-9_7460f85b5c01ef21e640cc6c989cb9f3
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/733
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling Type one girl stereotype and forms of subjectivationTipo uma menina: estereótipo e formas de subjetivaçãoDiscourse Analysis. Stereotype. Genre studies.Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia.Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero.Considering the French Discourse Analysis approach as a theoretical reference, it is our aim to elicit, in this study, the stereotype concept under the gesture interpretation analysis perspective, performed in Always pads’ advertising video from P&G to girls: #LikeAGirl. The main idea is to reveal the meaning effects caused by requesting the many interviewees to “run like a girl”, “fight like a girl” and “throw like a girl”. The study is characterized by having an investigative nature with an analysis device organization. The corpus consists of screenshots from the video scenes and it leads us to reflect about gender relations considering male and female, as well as reflecting about advertising as a text genre.Tendo como aporte teórico a Análise do Discurso de corrente francesa, pretendemos colocar em pauta, neste estudo, a noção de estereótipo, pelo viés da análise dos gestos de interpretação realizados no vídeo publicitário do absorvente Always: #Tipo uma menina, da P&G, endereçado a meninas. A ideia é revelar os efeitos de sentidos produzidos a partir do apelo feito a vários entrevistados, para “correr tipo uma menina”, “brigar tipo uma menina” e “arremessar bola tipo uma menina”. O trabalho se caracteriza por ser de cunho investigativo, com a organização de um dispositivo de análise. O corpus é constituído pelos prints das cenas que compõem o vídeo e nos leva a refletir acerca das relações de gênero que envolvem o masculino e o feminino, bem como acerca do gênero textual anúncio publicitário.Universidade Federal do CearáNão houve patrocínio.Trindade, Patricia Luiza2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Etnográfica.application/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/73310.22168/2237-6321.6.6.2.252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-2732237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733/355Direitos autorais 2016 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-01-10T19:07:04Zoai:ojs.localhost:article/733Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2017-01-10T19:07:04Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Type one girl stereotype and forms of subjectivation
Tipo uma menina: estereótipo e formas de subjetivação
title Type one girl stereotype and forms of subjectivation
spellingShingle Type one girl stereotype and forms of subjectivation
Trindade, Patricia Luiza
Discourse Analysis. Stereotype. Genre studies.
Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia.
Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero.
title_short Type one girl stereotype and forms of subjectivation
title_full Type one girl stereotype and forms of subjectivation
title_fullStr Type one girl stereotype and forms of subjectivation
title_full_unstemmed Type one girl stereotype and forms of subjectivation
title_sort Type one girl stereotype and forms of subjectivation
author Trindade, Patricia Luiza
author_facet Trindade, Patricia Luiza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Não houve patrocínio.
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Patricia Luiza
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse Analysis. Stereotype. Genre studies.
Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia.
Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero.
topic Discourse Analysis. Stereotype. Genre studies.
Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia.
Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero.
description Considering the French Discourse Analysis approach as a theoretical reference, it is our aim to elicit, in this study, the stereotype concept under the gesture interpretation analysis perspective, performed in Always pads’ advertising video from P&G to girls: #LikeAGirl. The main idea is to reveal the meaning effects caused by requesting the many interviewees to “run like a girl”, “fight like a girl” and “throw like a girl”. The study is characterized by having an investigative nature with an analysis device organization. The corpus consists of screenshots from the video scenes and it leads us to reflect about gender relations considering male and female, as well as reflecting about advertising as a text genre.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Etnográfica.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733
10.22168/2237-6321.6.6.2.252-273
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321.6.6.2.252-273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733/355
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Entrepalavras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Entrepalavras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273
Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273
Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273
Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273
Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329730641952768