Type one girl stereotype and forms of subjectivation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733 |
Resumo: | Considering the French Discourse Analysis approach as a theoretical reference, it is our aim to elicit, in this study, the stereotype concept under the gesture interpretation analysis perspective, performed in Always pads’ advertising video from P&G to girls: #LikeAGirl. The main idea is to reveal the meaning effects caused by requesting the many interviewees to “run like a girl”, “fight like a girl” and “throw like a girl”. The study is characterized by having an investigative nature with an analysis device organization. The corpus consists of screenshots from the video scenes and it leads us to reflect about gender relations considering male and female, as well as reflecting about advertising as a text genre. |
id |
UFC-9_7460f85b5c01ef21e640cc6c989cb9f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/733 |
network_acronym_str |
UFC-9 |
network_name_str |
Entrepalavras |
repository_id_str |
|
spelling |
Type one girl stereotype and forms of subjectivationTipo uma menina: estereótipo e formas de subjetivaçãoDiscourse Analysis. Stereotype. Genre studies.Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia.Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero.Considering the French Discourse Analysis approach as a theoretical reference, it is our aim to elicit, in this study, the stereotype concept under the gesture interpretation analysis perspective, performed in Always pads’ advertising video from P&G to girls: #LikeAGirl. The main idea is to reveal the meaning effects caused by requesting the many interviewees to “run like a girl”, “fight like a girl” and “throw like a girl”. The study is characterized by having an investigative nature with an analysis device organization. The corpus consists of screenshots from the video scenes and it leads us to reflect about gender relations considering male and female, as well as reflecting about advertising as a text genre.Tendo como aporte teórico a Análise do Discurso de corrente francesa, pretendemos colocar em pauta, neste estudo, a noção de estereótipo, pelo viés da análise dos gestos de interpretação realizados no vídeo publicitário do absorvente Always: #Tipo uma menina, da P&G, endereçado a meninas. A ideia é revelar os efeitos de sentidos produzidos a partir do apelo feito a vários entrevistados, para “correr tipo uma menina”, “brigar tipo uma menina” e “arremessar bola tipo uma menina”. O trabalho se caracteriza por ser de cunho investigativo, com a organização de um dispositivo de análise. O corpus é constituído pelos prints das cenas que compõem o vídeo e nos leva a refletir acerca das relações de gênero que envolvem o masculino e o feminino, bem como acerca do gênero textual anúncio publicitário.Universidade Federal do CearáNão houve patrocínio.Trindade, Patricia Luiza2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Etnográfica.application/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/73310.22168/2237-6321.6.6.2.252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-2732237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733/355Direitos autorais 2016 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-01-10T19:07:04Zoai:ojs.localhost:article/733Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2017-01-10T19:07:04Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation Tipo uma menina: estereótipo e formas de subjetivação |
title |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation |
spellingShingle |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation Trindade, Patricia Luiza Discourse Analysis. Stereotype. Genre studies. Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia. Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero. |
title_short |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation |
title_full |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation |
title_fullStr |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation |
title_full_unstemmed |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation |
title_sort |
Type one girl stereotype and forms of subjectivation |
author |
Trindade, Patricia Luiza |
author_facet |
Trindade, Patricia Luiza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Não houve patrocínio. |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Patricia Luiza |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse Analysis. Stereotype. Genre studies. Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia. Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero. |
topic |
Discourse Analysis. Stereotype. Genre studies. Teoria e Análise Linguística, Linguística Aplicada, Linguística Histórica, Sociolinguística e Dialetologia, Linguística Textual, Análise do Discurso, Semiótica Discursiva, Psicolinguística, Aquisição da Linguagem, Linguística Cognitiva, Lexicografia. Análise do Discurso. Estereótipo. Estudos de gênero. |
description |
Considering the French Discourse Analysis approach as a theoretical reference, it is our aim to elicit, in this study, the stereotype concept under the gesture interpretation analysis perspective, performed in Always pads’ advertising video from P&G to girls: #LikeAGirl. The main idea is to reveal the meaning effects caused by requesting the many interviewees to “run like a girl”, “fight like a girl” and “throw like a girl”. The study is characterized by having an investigative nature with an analysis device organization. The corpus consists of screenshots from the video scenes and it leads us to reflect about gender relations considering male and female, as well as reflecting about advertising as a text genre. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Etnográfica. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733 10.22168/2237-6321.6.6.2.252-273 |
url |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733 |
identifier_str_mv |
10.22168/2237-6321.6.6.2.252-273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/733/355 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Entrepalavras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Entrepalavras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273 Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273 Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273 Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273 Entrepalavras; v. 6, n. 2 (6); 252-273 2237-6321 reponame:Entrepalavras instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Entrepalavras |
collection |
Entrepalavras |
repository.name.fl_str_mv |
Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br |
_version_ |
1798329730641952768 |