The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros Batista, Jeydson Jonys
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1477
Resumo: In this work, we investigate the function of argumentative aspects overlapped in the recategorization process without mention of referential expression in the analysis of verb-imagery memes, which thematizes the high school reform proposal in Brazil. For that, we consider as theorical basis the works of Custódio Filho (2011) and Lima e Cavalcante (2015), in the area of recategorization studies, and the study of Pinto (2016), in argumentation study scope, which has proposed a set of categories for analysis of persuasive genres. Considering the universe of this research, the results demonstrate that the argumentative strategies connected in the process of recategorization without mention of the referential expression maintain a significant value for the construction of meanings in the verb-imagery memes.
id UFC-9_a6ab22ff53d56cb8575b130cd1b79a8d
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1477
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategyA recategorização sem menção de expressão referencial: uma estratégia argumentativaArgumentation. Recategorization. Verb-imagery memes.Argumentação. Recategorização. Memes verbo-imagéticos.In this work, we investigate the function of argumentative aspects overlapped in the recategorization process without mention of referential expression in the analysis of verb-imagery memes, which thematizes the high school reform proposal in Brazil. For that, we consider as theorical basis the works of Custódio Filho (2011) and Lima e Cavalcante (2015), in the area of recategorization studies, and the study of Pinto (2016), in argumentation study scope, which has proposed a set of categories for analysis of persuasive genres. Considering the universe of this research, the results demonstrate that the argumentative strategies connected in the process of recategorization without mention of the referential expression maintain a significant value for the construction of meanings in the verb-imagery memes.Neste trabalho, investigamos o papel dos aspectos argumentativos imbricados no processo de recategorização sem menção de expressão referencial na análise de dois memes verbo-imagéticos que tematizam a proposta de reforma do ensino médio no Brasil. Para tanto, consideramos como fundamentos teóricos os trabalhos de Custódio Filho (2011) e Lima e Cavalcante (2015), no campo dos estudos da recategorização, e o de Pinto (2016), no âmbito dos estudos da argumentação, que propõem um conjunto de categorias para análise de gêneros persuasivos. Atentando ao universo dessa pesquisa, os resultados demonstram que as estratégias argumentativas imbricadas no processo de recategorização sem menção de expressão referencial detêm um valor significativo para a construção de sentidos nos memes verbo-imagéticos.Universidade Federal do CearáInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do PiauíBarros Batista, Jeydson Jonys2019-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/147710.22168/2237-6321-21477Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-1282237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1477/610Direitos autorais 2019 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-23T19:05:08Zoai:ojs.localhost:article/1477Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2019-09-23T19:05:08Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
A recategorização sem menção de expressão referencial: uma estratégia argumentativa
title The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
spellingShingle The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
Barros Batista, Jeydson Jonys
Argumentation. Recategorization. Verb-imagery memes.
Argumentação. Recategorização. Memes verbo-imagéticos.
title_short The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
title_full The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
title_fullStr The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
title_full_unstemmed The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
title_sort The recategorization without mention of referential expression: an argumentative strategy
author Barros Batista, Jeydson Jonys
author_facet Barros Batista, Jeydson Jonys
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros Batista, Jeydson Jonys
dc.subject.por.fl_str_mv Argumentation. Recategorization. Verb-imagery memes.
Argumentação. Recategorização. Memes verbo-imagéticos.
topic Argumentation. Recategorization. Verb-imagery memes.
Argumentação. Recategorização. Memes verbo-imagéticos.
description In this work, we investigate the function of argumentative aspects overlapped in the recategorization process without mention of referential expression in the analysis of verb-imagery memes, which thematizes the high school reform proposal in Brazil. For that, we consider as theorical basis the works of Custódio Filho (2011) and Lima e Cavalcante (2015), in the area of recategorization studies, and the study of Pinto (2016), in argumentation study scope, which has proposed a set of categories for analysis of persuasive genres. Considering the universe of this research, the results demonstrate that the argumentative strategies connected in the process of recategorization without mention of the referential expression maintain a significant value for the construction of meanings in the verb-imagery memes.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-28
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1477
10.22168/2237-6321-21477
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1477
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321-21477
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1477/610
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Entrepalavras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Entrepalavras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128
Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128
Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128
Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128
Entrepalavras; v. 9, n. 2 (9); 112-128
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329727208914944