Possessão poética: linguagem e loucura em King Lear
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Letras Raras |
Texto Completo: | https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/721 |
Resumo: | Language, as a problem and as an active force, is at the center of King Lear’s tragedy, and it structures symbolically and concretely its drama. The problem of language is in the conflict between the flattering discourse of Regan and Goneril and the sincere discourse of Cordelia and Kent; it is in the illogicality of the Fool’s feigned madness and Lear’s real one. Lear trusts the ornate word and distrusts the naked one, the reason of his fall. Building on the notion of the centrality of language in the play, we intend to explore in this essay such question and to assess to what extent language is more than an instrument in King Lear and constitutes a truly autonomous dimension which interacts with the events of the play, and which Lear traverses in his madness. For this purpose we proceed in our study through three sections, in which, respectively, we analyze questions concerning language, first in the discourses of Goneril and Regan, Cordelia and Kent, then in the discourse of the Fool, and finally in the discourse of mad Lear. We concluded that the seed of the king’s tragedy consists in his excessive trust in words: for him, at the beginning of the play, language and reality are confused. When this view is shaken, both become unstable for him, and Lear falls into his madness, in which, in a different way, language and reality become fused once again, not as empty appearance like before, but now as poetic reality. |
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Possessão poética: linguagem e loucura em King LearRei LearWilliam ShakespeareLinguagemDramaLiteratura inglesaKing LearWilliam ShakespeareLanguageDramaEnglish LiteratureLanguage, as a problem and as an active force, is at the center of King Lear’s tragedy, and it structures symbolically and concretely its drama. The problem of language is in the conflict between the flattering discourse of Regan and Goneril and the sincere discourse of Cordelia and Kent; it is in the illogicality of the Fool’s feigned madness and Lear’s real one. Lear trusts the ornate word and distrusts the naked one, the reason of his fall. Building on the notion of the centrality of language in the play, we intend to explore in this essay such question and to assess to what extent language is more than an instrument in King Lear and constitutes a truly autonomous dimension which interacts with the events of the play, and which Lear traverses in his madness. For this purpose we proceed in our study through three sections, in which, respectively, we analyze questions concerning language, first in the discourses of Goneril and Regan, Cordelia and Kent, then in the discourse of the Fool, and finally in the discourse of mad Lear. We concluded that the seed of the king’s tragedy consists in his excessive trust in words: for him, at the beginning of the play, language and reality are confused. When this view is shaken, both become unstable for him, and Lear falls into his madness, in which, in a different way, language and reality become fused once again, not as empty appearance like before, but now as poetic reality.A linguagem, como problema e como força ativa, está no centro da tragédia de Rei Lear, bem como estrutura simbólica e concretamente todo seu drama. O problema da linguagem está no conflito entre o discurso adulador de Regan e Goneril e o discurso sincero de Cordélia e Kent; está na ilogicidade da loucura fingida do Bobo e na loucura real de Lear. Lear confia na palavra ornada de falso decoro e desconfia da palavra nua, e nisso está o motivo de sua queda. Partindo da noção da centralidade da linguagem para a peça, desejamos neste artigo explorar tal questão e averiguar em que medida a linguagem é mais do que um instrumento em Rei Lear e constitui uma verdadeira dimensão autônoma que interage com os acontecimentos da peça e a qual Lear atravessa em sua jornada através da loucura. Para tanto, procedemos em nosso estudo através de três seções, nas quais, respectivamente, analisamos questões de linguagem, primeiro, nos discursos de Goneril e Regan, Cordélia e Kent, segundo, no discurso do Bobo e, terceiro, no discurso de Lear louco. Concluímos que o germe da tragédia do rei consiste em sua excessiva confiança nas palavras: para ele, no início da peça, linguagem e realidade se confundem. Quando essa visão é abalada, linguagem e realidade se desestruturam para ele e Lear cai em sua loucura, na qual, por vez e de um modo diferente, linguagem e realidade voltam a se confundir, não como aparência vazia como antes, mas agora como realidade poética.Editora Universitaria da UFCG2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/72110.5281/zenodo.8302701Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 276-290Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 276-290Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 276-290Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 276-2902317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/721/887© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Angiuli Copetti de 2023-11-18T00:36:58Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/721Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2023-11-18T00:36:58Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false |
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