A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC |
Texto Completo: | http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248 |
Resumo: | Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes. |
id |
UFC_729f68de3588029db411a6530382c727 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.teses.ufc.br:8640 |
network_acronym_str |
UFC |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC |
spelling |
info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisA construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I The historical construction of numbering schemes as a teaching resource for elementary school2014-06-07Francisco Valdemiro Braga30772893349307.728.933-49Maria Silvana Alcantara Costa81221673300http://lattes.cnpq.br/4616262586408783MÃrio de Assis Oliveira25944940387http://lattes.cnpq.br/803809841820182834913246372 http://lattes.cnpq.br/3745417487969978ClaudÃcio GonÃalves LeiteUniversidade Federal do CearÃPrograma de PÃs-GraduaÃÃo em MatemÃtica em Rede Nacional (PROFMAT)UFCBRdecimal numbering system history of mathematics numberssistema de numeraÃÃo decimal histÃria da matemÃtica nÃmerosMATEMATICAUsing the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes. Utilizar a histÃria dos sistemas de numeraÃÃo à criar momentos diferenciados para que o aluno vivencie experiÃncias na construÃÃo dos nÃmeros e que esses venham a entender que o sistema usado hoje pelas diversas culturas à uma criaÃÃo de toda a humanidade. O trabalho dissertarà sobre a temÃtica sistemas de numeraÃÃo, utilizando as publicaÃÃes jà existentes sobre o referido assunto, fazendo, assim, uma ampla consulta bibliogrÃfica em livros didÃticos, livros tÃcnicos sobre o assunto e, tambÃm, resultados das avaliaÃÃes externas disponibilizadas pelos ÃrgÃos oficias. Os objetivos do trabalho voltam-se para um resgate da histÃria da matemÃtica, como uma fonte de entendimento do sistema de numeraÃÃo decimal, usando a linha histÃrica da construÃÃo de outros sistemas numÃricos a fim de que os alunos possam comparar esses sistemas numÃricos com o sistema decimal e assim compreender melhor os nossos nÃmeros. Acreditamos que uma visÃo da matemÃtica como uma ciÃncia pronta, que deve ser apenas âservidaâ em sala de aula, jà nÃo tem mais espaÃo nas aulas de uma sociedade que passa por rÃpidas e profundas transformaÃÃes.http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248application/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCinstname:Universidade Federal do Cearáinstacron:UFC2019-01-21T11:26:32Zmail@mail.com - |
dc.title.pt.fl_str_mv |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I |
dc.title.alternative..fl_str_mv |
The historical construction of numbering schemes as a teaching resource for elementary school |
title |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I |
spellingShingle |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I ClaudÃcio GonÃalves Leite sistema de numeraÃÃo decimal histÃria da matemÃtica nÃmeros MATEMATICA |
title_short |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I |
title_full |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I |
title_fullStr |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I |
title_full_unstemmed |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I |
title_sort |
A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I |
author |
ClaudÃcio GonÃalves Leite |
author_facet |
ClaudÃcio GonÃalves Leite |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Francisco Valdemiro Braga |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
30772893349 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
307.728.933-49 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Maria Silvana Alcantara Costa |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
81221673300 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4616262586408783 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
MÃrio de Assis Oliveira |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
25944940387 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8038098418201828 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
34913246372 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3745417487969978 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ClaudÃcio GonÃalves Leite |
contributor_str_mv |
Francisco Valdemiro Braga Maria Silvana Alcantara Costa MÃrio de Assis Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
sistema de numeraÃÃo decimal histÃria da matemÃtica nÃmeros |
topic |
sistema de numeraÃÃo decimal histÃria da matemÃtica nÃmeros MATEMATICA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
MATEMATICA |
dc.description.abstract..fl_txt_mv |
Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes. |
dc.description.abstract.por.fl_txt_mv |
Utilizar a histÃria dos sistemas de numeraÃÃo à criar momentos diferenciados para que o aluno vivencie experiÃncias na construÃÃo dos nÃmeros e que esses venham a entender que o sistema usado hoje pelas diversas culturas à uma criaÃÃo de toda a humanidade. O trabalho dissertarà sobre a temÃtica sistemas de numeraÃÃo, utilizando as publicaÃÃes jà existentes sobre o referido assunto, fazendo, assim, uma ampla consulta bibliogrÃfica em livros didÃticos, livros tÃcnicos sobre o assunto e, tambÃm, resultados das avaliaÃÃes externas disponibilizadas pelos ÃrgÃos oficias. Os objetivos do trabalho voltam-se para um resgate da histÃria da matemÃtica, como uma fonte de entendimento do sistema de numeraÃÃo decimal, usando a linha histÃrica da construÃÃo de outros sistemas numÃricos a fim de que os alunos possam comparar esses sistemas numÃricos com o sistema decimal e assim compreender melhor os nossos nÃmeros. Acreditamos que uma visÃo da matemÃtica como uma ciÃncia pronta, que deve ser apenas âservidaâ em sala de aula, jà nÃo tem mais espaÃo nas aulas de uma sociedade que passa por rÃpidas e profundas transformaÃÃes. |
description |
Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-06-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
format |
masterThesis |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248 |
url |
http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Cearà |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de PÃs-GraduaÃÃo em MatemÃtica em Rede Nacional (PROFMAT) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFC |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Cearà |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC instname:Universidade Federal do Ceará instacron:UFC |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1643295198673895424 |