A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ClaudÃcio GonÃalves Leite
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
Texto Completo: http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248
Resumo: Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes.
id UFC_729f68de3588029db411a6530382c727
oai_identifier_str oai:www.teses.ufc.br:8640
network_acronym_str UFC
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
spelling info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisA construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I The historical construction of numbering schemes as a teaching resource for elementary school2014-06-07Francisco Valdemiro Braga30772893349307.728.933-49Maria Silvana Alcantara Costa81221673300http://lattes.cnpq.br/4616262586408783MÃrio de Assis Oliveira25944940387http://lattes.cnpq.br/803809841820182834913246372 http://lattes.cnpq.br/3745417487969978ClaudÃcio GonÃalves LeiteUniversidade Federal do CearÃPrograma de PÃs-GraduaÃÃo em MatemÃtica em Rede Nacional (PROFMAT)UFCBRdecimal numbering system history of mathematics numberssistema de numeraÃÃo decimal histÃria da matemÃtica nÃmerosMATEMATICAUsing the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes. Utilizar a histÃria dos sistemas de numeraÃÃo à criar momentos diferenciados para que o aluno vivencie experiÃncias na construÃÃo dos nÃmeros e que esses venham a entender que o sistema usado hoje pelas diversas culturas à uma criaÃÃo de toda a humanidade. O trabalho dissertarà sobre a temÃtica sistemas de numeraÃÃo, utilizando as publicaÃÃes jà existentes sobre o referido assunto, fazendo, assim, uma ampla consulta bibliogrÃfica em livros didÃticos, livros tÃcnicos sobre o assunto e, tambÃm, resultados das avaliaÃÃes externas disponibilizadas pelos ÃrgÃos oficias. Os objetivos do trabalho voltam-se para um resgate da histÃria da matemÃtica, como uma fonte de entendimento do sistema de numeraÃÃo decimal, usando a linha histÃrica da construÃÃo de outros sistemas numÃricos a fim de que os alunos possam comparar esses sistemas numÃricos com o sistema decimal e assim compreender melhor os nossos nÃmeros. Acreditamos que uma visÃo da matemÃtica como uma ciÃncia pronta, que deve ser apenas âservidaâ em sala de aula, jà nÃo tem mais espaÃo nas aulas de uma sociedade que passa por rÃpidas e profundas transformaÃÃes.http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248application/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCinstname:Universidade Federal do Cearáinstacron:UFC2019-01-21T11:26:32Zmail@mail.com -
dc.title.pt.fl_str_mv A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
dc.title.alternative..fl_str_mv The historical construction of numbering schemes as a teaching resource for elementary school
title A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
spellingShingle A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
ClaudÃcio GonÃalves Leite
sistema de numeraÃÃo decimal
histÃria da matemÃtica
nÃmeros
MATEMATICA
title_short A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
title_full A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
title_fullStr A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
title_full_unstemmed A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
title_sort A construÃÃo histÃrica dos sistemas de numeraÃÃo como recurso didÃtico para o ensino fundamental I
author ClaudÃcio GonÃalves Leite
author_facet ClaudÃcio GonÃalves Leite
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Francisco Valdemiro Braga
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv 30772893349
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv 307.728.933-49
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Maria Silvana Alcantara Costa
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv 81221673300
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4616262586408783
dc.contributor.referee2.fl_str_mv MÃrio de Assis Oliveira
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv 25944940387
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8038098418201828
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 34913246372
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3745417487969978
dc.contributor.author.fl_str_mv ClaudÃcio GonÃalves Leite
contributor_str_mv Francisco Valdemiro Braga
Maria Silvana Alcantara Costa
MÃrio de Assis Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv sistema de numeraÃÃo decimal
histÃria da matemÃtica
nÃmeros
topic sistema de numeraÃÃo decimal
histÃria da matemÃtica
nÃmeros
MATEMATICA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv MATEMATICA
dc.description.abstract..fl_txt_mv Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes.
dc.description.abstract.por.fl_txt_mv Utilizar a histÃria dos sistemas de numeraÃÃo à criar momentos diferenciados para que o aluno vivencie experiÃncias na construÃÃo dos nÃmeros e que esses venham a entender que o sistema usado hoje pelas diversas culturas à uma criaÃÃo de toda a humanidade. O trabalho dissertarà sobre a temÃtica sistemas de numeraÃÃo, utilizando as publicaÃÃes jà existentes sobre o referido assunto, fazendo, assim, uma ampla consulta bibliogrÃfica em livros didÃticos, livros tÃcnicos sobre o assunto e, tambÃm, resultados das avaliaÃÃes externas disponibilizadas pelos ÃrgÃos oficias. Os objetivos do trabalho voltam-se para um resgate da histÃria da matemÃtica, como uma fonte de entendimento do sistema de numeraÃÃo decimal, usando a linha histÃrica da construÃÃo de outros sistemas numÃricos a fim de que os alunos possam comparar esses sistemas numÃricos com o sistema decimal e assim compreender melhor os nossos nÃmeros. Acreditamos que uma visÃo da matemÃtica como uma ciÃncia pronta, que deve ser apenas âservidaâ em sala de aula, jà nÃo tem mais espaÃo nas aulas de uma sociedade que passa por rÃpidas e profundas transformaÃÃes.
description Using the history of number systems is to create different moments for the student to experience experiences in the construction of numbers and that these will come to understand that the system used today by many cultures is a creation of all mankind. The work will speak on the topic numbering systems, using existing publications on that subject, making thus a wide bibliographic in textbooks, technical books on the subject and also results of external evaluations provided by official bodies. The objectives turn to one of the history of mathematics, as a source of understanding of the decimal numbering system, using the historical line of building other number systems so that students can compare these number systems with the system decimal and thus better understand our numbers. We believe that a view of mathematics as a ready science, which should only be "served" in the classroom, we have no more space in the classes of a society undergoing rapid and profound changes.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-06-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
status_str publishedVersion
format masterThesis
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248
url http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=13248
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do CearÃ
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de PÃs-GraduaÃÃo em MatemÃtica em Rede Nacional (PROFMAT)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFC
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do CearÃ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
instname:Universidade Federal do Ceará
instacron:UFC
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará
instacron_str UFC
institution UFC
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1643295198673895424