O espetÃculo das tradiÃÃes: um estudo sobre as prÃticas de culturas populares no Cariri cearense.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC |
Texto Completo: | http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=19801 |
Resumo: | Este estudo analisa a trajetÃria dos folguedos populares no Cariri cearense, entre 1950 a 2000, tendo como lÃcus da pesquisa o municÃpio do Crato, regiÃes reconhecidas por ÃrgÃos oficiais de cultura como âceleiroâ de tradiÃÃes de culturas populares, tambÃm denominados de folclore. OriginÃrios entre trabalhadores rurais, os folguedos populares sÃo brincadeiras que se desenvolvem com a presenÃa de mestres e brincantes, cujos saberes sÃo herdados e repassados de uma geraÃÃo a outra por meio da oralidade. No contexto da modernizaÃÃo da regiÃo na segunda metade do sÃculo XX, as prÃticas de folguedos passam por mudanÃas no seu modo de objetivar-se e na sociabilidade gestada no meio rural. A partir da aÃÃo de intelectuais e folcloristas, influenciados pela visÃo romÃntica, os folguedos passam a representar matrizes de identidades a necessitarem de resguardo, e, ao integrarem-se como encenaÃÃes folclÃricas em diversos eventos na cidade, iniciam seu processo de visibilidade. Nossa pesquisa trata dessa trajetÃria de mudanÃas no modo de objetivaÃÃo das prÃticas de folguedos, a partir das seguintes indagaÃÃes: o que representam as prÃticas de folguedos para os seus protagonistas, mestres e brincantes? Qual dinÃmica de relaÃÃes se estabelece a garantir o processo de conservaÃÃo e continuidade desses folguedos? Como sÃo concebidos os sentidos dos sÃo folguedos na sua denominaÃÃo de Folclore ou PatrimÃnio Cultural? A nossa escolha teÃrica e metodolÃgica fundamentou-se nas categorias de cultura e de tradiÃÃo, a partir da perspectiva crÃtica que compreende a cultura como aÃÃo e trabalho, objetivaÃÃo do homem no mundo, situado historicamente, e a tradiÃÃo como mediaÃÃo de sociabilidade. Com sentidos normativos, os folguedos populares objetivam-se em momentos de festejos, nos quais sÃo reafirmados laÃos de pertenÃa entre os sujeitos da comunidade de brincantes, e, no intercambiar de experiÃncias, cria-se uma rede de relaÃÃes entre os brincantes a dar sentido Ãs suas prÃticas culturais. Assim, este estudo revela que no processo dinÃmico das relaÃÃes sociais a cultura à entendida como um campo de luta e atua como elemento de mudanÃas e permanÃncias. Na comunidade pesquisada, o espetÃculo dos folguedos, apresentados como encenaÃÃes mediadas pelo movimento folclÃrico e por intelectuais interessados, a dar-lhes visibilidade, nÃo se mostra suficiente para continuidade dessas tradiÃÃes, ainda que sobre elas recaia o estatuto de patrimÃnio cultural e as polÃticas de salvaguarda. |
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The spectacle of traditions: a study about the practices of popular culture in the Cariri region of CearÃ2007-08-14Maria Sulamita de Almeida Vieira05939100368Elba Braga Ramalho09834869304Irlys Alencar Firmo Barreira12011240182Francisco Gilmar Cavalcante de Carvalho04545966349http://lattes.cnpq.br/8585429185807402Elizabeth Christina de Andrade Lima56984871468http://lattes.cnpq.br/948314362075229317037140325http://lattes.cnpq.br/7931653035871659LÃcia Helena de BritoUniversidade Federal do CearÃPrograma de PÃs-GraduaÃÃo em SociologiaUFCBRFolguedos populares Folclore e PatrimÃnio Cultural Imaterial Cultura e Trabalho TradiÃÃo e Sociabilidade MemÃria oral e HistÃriaFolguedos populares Folklore and Intangible Cultural Heritage Culture and Work Tradition and Sociability Oral memory and HistorySOCIOLOGIAEste estudo analisa a trajetÃria dos folguedos populares no Cariri cearense, entre 1950 a 2000, tendo como lÃcus da pesquisa o municÃpio do Crato, regiÃes reconhecidas por ÃrgÃos oficiais de cultura como âceleiroâ de tradiÃÃes de culturas populares, tambÃm denominados de folclore. 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Na comunidade pesquisada, o espetÃculo dos folguedos, apresentados como encenaÃÃes mediadas pelo movimento folclÃrico e por intelectuais interessados, a dar-lhes visibilidade, nÃo se mostra suficiente para continuidade dessas tradiÃÃes, ainda que sobre elas recaia o estatuto de patrimÃnio cultural e as polÃticas de salvaguarda.This study analyzes the trajectory of the folguedos populares in the Cariri region of CearÃ, from 1950 to 2000, with the city of Crato as the locus of the research, region recognized by official cultural organs as a "barn" of traditions of popular cultures, also called folklore. Originated among rural workers, folguedos populares are plays that are developed with the presence of masters and jokers, whose knowledge is inherited and passed on from one generation to another through orality. In the context of the modernization of the region in the second half of the twentieth century, folguedo practices undergone through changes in their way of objectifying themselves and in the sociability gestated in rural areas. Based on the action of intellectuals and folklorists, influenced by the romantic vision, folguedos begin to represent matrices of identities in need of shelter, and, when integrating themselves as folkloric scenarios in various events in the city, they begin their process of visibility. Our research deals with this trajectory of changes in the way of objectifying the practices of folguedos, from the following questions: what these practices represent for their protagonists, masters and players? What dynamics of relations are established to guarantee the process of conservation and continuity of these plays? How are conceived the senses of folguedos in their denomination of Folklore or Cultural Patrimony? Our theoretical and methodological choice is based on the categories of culture and tradition, from the critical perspective that includes culture as action and work, objectification of man in the world, historically situated, and tradition as mediation of sociability. With normative senses, the folguedos populares are aimed at moments of celebration, in which the ties of belonging between the subjects of the community of players are reaffirmed, and, in the exchange of experiences, a network of relationships is created between the players to make sense to their cultural practices. Thus, this study reveals that in the dynamic process of social relations culture is understood as a field of struggle and acts as an element of change and permanence. In the community studied, the spectacle of folguedos, presented as scenes mediated by the folkloric movement and interested intellectuals, to give them visibility, does not prove sufficient for the continuity of these traditions, although the cultural heritage statute and the politics of safeguard falls on them.FundaÃÃo de Amparo à Pesquisa do Estado do CearÃhttp://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=19801application/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCinstname:Universidade Federal do Cearáinstacron:UFC2019-01-21T11:32:10Zmail@mail.com - |
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This study analyzes the trajectory of the folguedos populares in the Cariri region of CearÃ, from 1950 to 2000, with the city of Crato as the locus of the research, region recognized by official cultural organs as a "barn" of traditions of popular cultures, also called folklore. Originated among rural workers, folguedos populares are plays that are developed with the presence of masters and jokers, whose knowledge is inherited and passed on from one generation to another through orality. In the context of the modernization of the region in the second half of the twentieth century, folguedo practices undergone through changes in their way of objectifying themselves and in the sociability gestated in rural areas. Based on the action of intellectuals and folklorists, influenced by the romantic vision, folguedos begin to represent matrices of identities in need of shelter, and, when integrating themselves as folkloric scenarios in various events in the city, they begin their process of visibility. Our research deals with this trajectory of changes in the way of objectifying the practices of folguedos, from the following questions: what these practices represent for their protagonists, masters and players? What dynamics of relations are established to guarantee the process of conservation and continuity of these plays? How are conceived the senses of folguedos in their denomination of Folklore or Cultural Patrimony? Our theoretical and methodological choice is based on the categories of culture and tradition, from the critical perspective that includes culture as action and work, objectification of man in the world, historically situated, and tradition as mediation of sociability. With normative senses, the folguedos populares are aimed at moments of celebration, in which the ties of belonging between the subjects of the community of players are reaffirmed, and, in the exchange of experiences, a network of relationships is created between the players to make sense to their cultural practices. Thus, this study reveals that in the dynamic process of social relations culture is understood as a field of struggle and acts as an element of change and permanence. In the community studied, the spectacle of folguedos, presented as scenes mediated by the folkloric movement and interested intellectuals, to give them visibility, does not prove sufficient for the continuity of these traditions, although the cultural heritage statute and the politics of safeguard falls on them. |
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