Modelagem matemática e controle de atitude e posição do quadrotor
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/538 |
Resumo: | With advances in technology and the popularization of the use of Unmanned Aerial Vehicles (UAV's) so does the need to use more robust and more effective control techniques. Among the various types of unmanned aerial vehicles, this paper will focus on quadrotor model, which has a mechanical structure in the form of x, whose ends have an engine and propeller assembly, where the rotation of this group is responsible for the lift and the movements developed by quadrotor. This feeling, aiming to apply drivers that provide stability to the dynamic system. This study aims to conduct mathematical modeling using the Euler-Lagrange. With this, it is proposed a PID controller (Proportional Integral Derivative) to maintain stable the three orientation angles and height to a desired value. The development of the proposed controller will be validated via simulation confirming the application feasibility of the technique presented stability |
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Modelagem matemática e controle de atitude e posição do quadrotorMathematical modeling and attitude control and position quadrotorMathematical modelingquadrotorUnmanned aerial vehicleEuler-Lagrange equationsProportional integral controller - PIDModelagem matemáticaQuadrotorVeículo aéreo não tripuladoEquações Euler-LagrangeControlador integral proporcional - PIDCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAWith advances in technology and the popularization of the use of Unmanned Aerial Vehicles (UAV's) so does the need to use more robust and more effective control techniques. Among the various types of unmanned aerial vehicles, this paper will focus on quadrotor model, which has a mechanical structure in the form of x, whose ends have an engine and propeller assembly, where the rotation of this group is responsible for the lift and the movements developed by quadrotor. This feeling, aiming to apply drivers that provide stability to the dynamic system. This study aims to conduct mathematical modeling using the Euler-Lagrange. With this, it is proposed a PID controller (Proportional Integral Derivative) to maintain stable the three orientation angles and height to a desired value. The development of the proposed controller will be validated via simulation confirming the application feasibility of the technique presented stabilityCom o avanço tecnológico e a popularização do uso dos Veículos Aéreos Não Tripulados (VANT s) cresce também a necessidade do uso de técnicas de controle mais robustas e mais eficazes. Dentre os mais diversos tipos de veículos aéreos não tripulados, este trabalho irá focar no modelo do quadrotor, que possui uma estrutura mecânica em forma de cruz, cujas extremidades têm um conjunto de motor e hélice, onde a rotação desse conjunto é responsável pela força de sustentação e pelos movimentos desenvolvidos pelo mesmo. Objetivando aplicar controladores que proporcione estabilidade ao sistema dinâmico deste veiculo aéreo. O presente trabalho tem como objetivo realizar a modelagem matemática deste sistema usando as equações de Euler-Lagrange. Tendo isso, é proposto um controlador PID (Proporcional Integral Derivativo) para manter os três ângulos de orientação estáveis e a altura em um valor desejado. O desenvolvimento do controlador proposto será validado via simulação confirmando a viabilidade da aplicação da técnica de estabilidade apresentadaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBRCentro de Engenharias - CEUFERSAPrograma de Pós-Graduação em Sistemas de Comunicação e AutomaçãoGarcia, Antonio Ronaldo GomesCPF:27476273818http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702260D6Maia, Alex Sandro CamposCPF:38970252215http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776380U5Sousa Neto, Marinaldo Pinheiro deCPF:06496972435http://lattes.cnpq.br/2524160890713257Benigno, Tayara Crystina Pereira2016-08-31T13:33:46Z2016-02-022015-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfBENIGNO, Tayara Crystina Pereira. Mathematical modeling and attitude control and position quadrotor. 2015. 73 f. Dissertação (Mestrado em Sistemas de Comunicação e Automação) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2015.https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/538porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T01:51:34Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:tede/538Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T01:51:34Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
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