Aplicação do principio de pareto e mapa de calor na análise de acidentes de trânsito em Mossoró/RN
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6436 |
Resumo: | Traffic has become an issue increasingly discussed not only by the competent authorities, but also by society. Brazil, for example, is between the most violent traffics in the world, according to the World Health Organization, occupying the fifth place in the number of deaths from traffic accidents. The use of a Geographic Information System (GIS) can represent an important advance in the analysis of geospatial data, providing greater speed in the correlation of several variables in a few clicks, the creation of thematic maps of interest to the traffic authorities and so on. The use of these tools, therefore, streamlines and optimizes the allocation of resources where they are really needed. This way, this research aims to employ such tools of analysis and optimization, to determine at what time of the day and at which points in the city of Mossoró, in Rio Grande do Norte, traffic accidents are more frequent. The data obtained in a partnership with the City of Mossoró through its Urban Mobility Secretariat and the State Road Police District (2nd DPRE) was inserted in a GIS software, where they was processed. A heat map, with a radius of 30 meters, was then created for each time band, in order to delimit the points with more concentrated occurrences, allowing the creation of ranking with both more recurrences and more accidents. |
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Aplicação do principio de pareto e mapa de calor na análise de acidentes de trânsito em Mossoró/RNGeoprocessamentoAcidentes de trânsitoMapa de calorPrincípio de ParetoGeoprocessingTraffic-accidentsHeat mapPareto principleCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOTraffic has become an issue increasingly discussed not only by the competent authorities, but also by society. Brazil, for example, is between the most violent traffics in the world, according to the World Health Organization, occupying the fifth place in the number of deaths from traffic accidents. The use of a Geographic Information System (GIS) can represent an important advance in the analysis of geospatial data, providing greater speed in the correlation of several variables in a few clicks, the creation of thematic maps of interest to the traffic authorities and so on. The use of these tools, therefore, streamlines and optimizes the allocation of resources where they are really needed. This way, this research aims to employ such tools of analysis and optimization, to determine at what time of the day and at which points in the city of Mossoró, in Rio Grande do Norte, traffic accidents are more frequent. The data obtained in a partnership with the City of Mossoró through its Urban Mobility Secretariat and the State Road Police District (2nd DPRE) was inserted in a GIS software, where they was processed. A heat map, with a radius of 30 meters, was then created for each time band, in order to delimit the points with more concentrated occurrences, allowing the creation of ranking with both more recurrences and more accidents.O trânsito tem se tornado um assunto cada vez mais discutido não só pelas autoridades competentes, mas também pela própria sociedade. O Brasil, por sua vez, está entre os países com um dos trânsitos mais violentos do mundo segundo a Organização Mundial da Saúde, ocupando o quinto lugar no número de mortes por acidentes de trânsito. A utilização de um Sistema de Informação Geográfica (SIG na sigla em inglês) representa um importante avanço na análise de dados geoespaciais, como por exemplo maior rapidez na correlação de diversas variáveis em poucos cliques, a criação de mapas temáticos de interesse das autoridades de trânsito, etc. O emprego dessas ferramentas, portanto, agilizam e otimizam a alocação de recursos onde eles se fazem realmente necessários. Assim sendo, a presente pesquisa objetiva empregar ferramentas de análise georreferenciada e de otimização, para determinar em que momento do dia e em quais pontos da cidade de Mossoró, no Rio Grande do Norte, os acidentes de trânsito são mais frequentes. Os dados obtidos em uma parceria com a Prefeitura de Mossoró através de sua Secretaria de Mobilidade Urbana e o Distrito de Polícia Rodoviária Estadual (2° DPRE) foram primeiramente tratados e depois inseridos num software SIG, onde foram processados. Um mapa de calor, com raio de 30 metros, foi então criado para cada faixa horária, de modo a delimitar os pontos com ocorrências mais concentradas, permitindo a criação de um ranking com os trechos tanto com mais recorrências quanto com mais acidentes.Trabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Engenharias - CEUFERSAFerreira, Eric AmaralSilva, Paulo César Moura daFerreira, Eric AmaralGonçalo, Thomas Edson EspinolaBezerra, Antonio Luiz Freitas2021-06-25T18:08:17Z2021-06-252021-06-25T18:08:17Z2020-02-06Monografiainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Bezerra (2020) Citação com autor não incluído no texto: (BEZERRA, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6436porBEZERRA, Antonio Luiz Freitas. Aplicação do principio de pareto e mapa de calor na análise de acidentes de trânsito em Mossoró/RN. 2020. 111 f. Monografia (Graduação em Engenharia de Produção) - Centro de Engenharias, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T20:51:59Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6436Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T20:51:59Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
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