Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Roberto Wanderley de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5592
Resumo: The work deal to show through experimentation a didactic sequence to be carried out by physics teachers with the aid of the multimeter measurement instrument, as an alternative tool in the learning of electrical measures studied in the didactic content of physics in high school. Thus, allowing this technology, it can assist in the development of competences and skills of investigation and understanding of measurements, favoring the recognition of the use of demonstrative experiences as a motivating instrument for students. The product was applied to a third-year-high school class at a school in the Areia Branca-RN city. A pretest questionnaire was applied as a way to guide the work of the educational product to be applied and a post-test with objective and open questions. A didactic script was made available containing expository classes, demonstrations and experimental practice activities that are easy to assemble with lamps and resistors, using the aid of a digital multimeter, which allows the teacher to take the student to solve proposed problems. The students made the measurements of current, resistance and potential difference using the multimeter as a learning aid tool. In the end, they reported the experience of using the multimeter in physics classes
id UFER_83df9900c1907c283c3c149f143438ea
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5592
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médioMultímetroEletricidadeEnsino em físicaMultimeterElectricityPhysics teachingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAThe work deal to show through experimentation a didactic sequence to be carried out by physics teachers with the aid of the multimeter measurement instrument, as an alternative tool in the learning of electrical measures studied in the didactic content of physics in high school. Thus, allowing this technology, it can assist in the development of competences and skills of investigation and understanding of measurements, favoring the recognition of the use of demonstrative experiences as a motivating instrument for students. The product was applied to a third-year-high school class at a school in the Areia Branca-RN city. A pretest questionnaire was applied as a way to guide the work of the educational product to be applied and a post-test with objective and open questions. A didactic script was made available containing expository classes, demonstrations and experimental practice activities that are easy to assemble with lamps and resistors, using the aid of a digital multimeter, which allows the teacher to take the student to solve proposed problems. The students made the measurements of current, resistance and potential difference using the multimeter as a learning aid tool. In the end, they reported the experience of using the multimeter in physics classesO trabalho buscou mostrar através da experimentação uma sequência didática a ser realizada por professores do ensino de física com o auxílio do instrumento de medição multímetro, como uma ferramenta alternativa na aprendizagem de medidas elétricas estudadas nos conteúdos didáticos de física do ensino médio. Assim, permitindo que essa tecnologia, possa auxiliar no desenvolvimento das competências e habilidades da investigação e compreensão de medições, favorecendo o reconhecimento do uso de experiências demonstrativas como instrumento motivador para os estudantes. O produto foi aplicado em uma turma do terceiro ano do ensino médio de uma escola da cidade de Areia Branca-RN. Aplicou-se um questionário pré-teste como forma de orientar os trabalhos do produto educacional a ser aplicado e um pós-teste com perguntas objetivas e abertas. Um roteiro didático foi disponibilizado contendo aulas expositivas, demonstrativas e atividades de práticas experimentais de fácil montagem com lâmpadas e resistores, utilizando o auxílio do multímetro digital, que permite ao professor levar o alunado solucionar problemas propostos. Os alunos efetuaram as medições de corrente, resistência e diferença de potencial utilizando o multímetro como ferramenta de auxílio à aprendizagem. Ao final, eles relataram a experiência do uso do multímetro nas aulas de FísicaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de FísicaBarbosa, Geovani Ferreira03952281662http://lattes.cnpq.br/3908046295004341Silva, Jusciane da Costa e01153997479http://lattes.cnpq.br/8209954890880530Oliveira, Erlania Lima de03662203499http://lattes.cnpq.br/4676648695692664Moreira, Augusto César Lima03049848413http://lattes.cnpq.br/5231814679023337Souza, Roberto Wanderley de2020-10-22T17:26:36Z2020-10-212020-10-22T17:26:36Z2020-07-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSouza (2020) (SOUZA, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5592porSOUZA, Roberto Wanderley de. Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio. 2020. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-01-03T04:38:36Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5592Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-01-03T04:38:36Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
title Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
spellingShingle Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
Souza, Roberto Wanderley de
Multímetro
Eletricidade
Ensino em física
Multimeter
Electricity
Physics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
title_full Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
title_fullStr Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
title_full_unstemmed Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
title_sort Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio
author Souza, Roberto Wanderley de
author_facet Souza, Roberto Wanderley de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barbosa, Geovani Ferreira
03952281662
http://lattes.cnpq.br/3908046295004341
Silva, Jusciane da Costa e
01153997479
http://lattes.cnpq.br/8209954890880530
Oliveira, Erlania Lima de
03662203499
http://lattes.cnpq.br/4676648695692664
Moreira, Augusto César Lima
03049848413
http://lattes.cnpq.br/5231814679023337
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Roberto Wanderley de
dc.subject.por.fl_str_mv Multímetro
Eletricidade
Ensino em física
Multimeter
Electricity
Physics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
topic Multímetro
Eletricidade
Ensino em física
Multimeter
Electricity
Physics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description The work deal to show through experimentation a didactic sequence to be carried out by physics teachers with the aid of the multimeter measurement instrument, as an alternative tool in the learning of electrical measures studied in the didactic content of physics in high school. Thus, allowing this technology, it can assist in the development of competences and skills of investigation and understanding of measurements, favoring the recognition of the use of demonstrative experiences as a motivating instrument for students. The product was applied to a third-year-high school class at a school in the Areia Branca-RN city. A pretest questionnaire was applied as a way to guide the work of the educational product to be applied and a post-test with objective and open questions. A didactic script was made available containing expository classes, demonstrations and experimental practice activities that are easy to assemble with lamps and resistors, using the aid of a digital multimeter, which allows the teacher to take the student to solve proposed problems. The students made the measurements of current, resistance and potential difference using the multimeter as a learning aid tool. In the end, they reported the experience of using the multimeter in physics classes
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-22T17:26:36Z
2020-10-21
2020-10-22T17:26:36Z
2020-07-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Souza (2020) (SOUZA, 2020)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5592
identifier_str_mv Souza (2020) (SOUZA, 2020)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv SOUZA, Roberto Wanderley de. Uma sequência didática para o uso do multímetro como uma ferramenta na aprendizagem de medidas elétricas no ensino médio. 2020. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747453219438592