Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6412 |
Resumo: | The present work deals with the use of concrete and digital games as a tool to support the teaching of mathematics, with the purpose of analyzing the importance of games and playful activities in the learning of mathematics, we believe that when working with diversified subjects the teacher allows children get in touch with concrete objects having to solve contextualized situations, develop the cognitive resources and the necessary skills to face the varied situations experienced by her socially. Learning in mathematics through innovative pedagogical resources can awaken the student's interest in studying the discipline. The theoretical contribution used consisted of studies by several authors and from Brazil (2013), PCNs (1st to 4th grade, 1997). For this purpose, a bibliographic research was carried out, in books, scientific articles, magazines and electronic networks and other materials of a scientific nature. These data are used in the study in the form of citations, serving as a basis for the development of the researched subject. |
id |
UFER_ee61f403f5b3e326cc9089ddf3c4e9ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6412 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciaisJogos matemáticoseducação matemáticaensinoaprendizageminovações pedagógicasCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe present work deals with the use of concrete and digital games as a tool to support the teaching of mathematics, with the purpose of analyzing the importance of games and playful activities in the learning of mathematics, we believe that when working with diversified subjects the teacher allows children get in touch with concrete objects having to solve contextualized situations, develop the cognitive resources and the necessary skills to face the varied situations experienced by her socially. Learning in mathematics through innovative pedagogical resources can awaken the student's interest in studying the discipline. The theoretical contribution used consisted of studies by several authors and from Brazil (2013), PCNs (1st to 4th grade, 1997). For this purpose, a bibliographic research was carried out, in books, scientific articles, magazines and electronic networks and other materials of a scientific nature. These data are used in the study in the form of citations, serving as a basis for the development of the researched subject.O presente trabalho versa sobre o uso de jogos concretos e digitais como ferramenta de apoio ao ensino da matemática, tendo como finalidade analisar a importâncias dos jogos e atividades lúdicas no aprendizado da matemática, acreditamos que ao trabalharmos com matérias diversificados o professor possibilita que as crianças entrem em contato com objetos concretos tendo de resolver situações contextualizadas, desenvolvam os recursos cognitivos e as habilidades necessárias para enfrentar as variadas situações vividas por ela socialmente. A aprendizagem em matemática através de recursos pedagógicos inovadores pode despertar no aluno o interesse pelo estudo da disciplina. O aporte teórico utilizado consistiu nos estudos de diversos autores e de Brasil (2013), PCNs (1º à 4º série, 1997). Para tanto foi realizada uma pesquisa bibliográfica, em livros, artigos científicos, revistas e redes eletrônicas e demais materiais de caráter científico. Esses dados são usados no estudo sob forma de citações, servindo de embasamento para o desenvolvimento do assunto pesquisado.Trabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSASilva, Kátia Cilene daPereira, Raimundo Nonato2021-06-22T19:56:27Z2021-06-222021-06-22T19:56:27Z2020-12-30info:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Pereira (2020) Citação com autor não incluído no texto: (PEREIRA, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6412porPEREIRA, Raimundo Nonato. Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais. 19 f. Centro de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal Rural do Semi-Àrido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-29T23:36:38Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6412Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-29T23:36:38Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais |
title |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais |
spellingShingle |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais Pereira, Raimundo Nonato Jogos matemáticos educação matemática ensinoaprendizagem inovações pedagógicas CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais |
title_full |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais |
title_fullStr |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais |
title_full_unstemmed |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais |
title_sort |
Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais |
author |
Pereira, Raimundo Nonato |
author_facet |
Pereira, Raimundo Nonato |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Kátia Cilene da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Raimundo Nonato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos matemáticos educação matemática ensinoaprendizagem inovações pedagógicas CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Jogos matemáticos educação matemática ensinoaprendizagem inovações pedagógicas CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work deals with the use of concrete and digital games as a tool to support the teaching of mathematics, with the purpose of analyzing the importance of games and playful activities in the learning of mathematics, we believe that when working with diversified subjects the teacher allows children get in touch with concrete objects having to solve contextualized situations, develop the cognitive resources and the necessary skills to face the varied situations experienced by her socially. Learning in mathematics through innovative pedagogical resources can awaken the student's interest in studying the discipline. The theoretical contribution used consisted of studies by several authors and from Brazil (2013), PCNs (1st to 4th grade, 1997). For this purpose, a bibliographic research was carried out, in books, scientific articles, magazines and electronic networks and other materials of a scientific nature. These data are used in the study in the form of citations, serving as a basis for the development of the researched subject. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 2021-06-22T19:56:27Z 2021-06-22 2021-06-22T19:56:27Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Pereira (2020) Citação com autor não incluído no texto: (PEREIRA, 2020) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6412 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Pereira (2020) Citação com autor não incluído no texto: (PEREIRA, 2020) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6412 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
PEREIRA, Raimundo Nonato. Os jogos no ensino da matemática nos anos iniciais. 19 f. Centro de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal Rural do Semi-Àrido, Mossoró, 2020. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747465776136192 |