Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/7042 |
Resumo: | It will be presented the planning and execution of a didactic intervention to approach topics of biochemistry and thermodynamics in a group of Education of Young and Adult. The didactic intervention was divided into two phases, one in each semester. In the first phase were addressed essential contents for the scientific culture of any adult person. In the second semester a Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU) was applied, whose pedagogical structure has elements of Paulo Freire's pedagogy, Ausubel's learning theory and Vygodsky's socio-interactionist theory. The results obtained with the application of this PMTU suggest the feasibility of interdisciplinary pedagogical projects directed to this population, having as theoretical reference elements of the reflections of the scholars mentioned above. Students learns on important concepts for their daily life in a playful way that overcomes the fatigue of a day's work, and learns, through practical exercises, notions of methodological approaches, generally referred to as scientific procedures |
id |
UFER_f10804f91cb02321a3117ff372f984a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/7042 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultosEnsino de físicaUEPSBioquímicaTermodinâmicaEducação de jovens e adultosPhysics TeachingPMTUBiochemistryThermodynamicsEducation of youth and adultsCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAIt will be presented the planning and execution of a didactic intervention to approach topics of biochemistry and thermodynamics in a group of Education of Young and Adult. The didactic intervention was divided into two phases, one in each semester. In the first phase were addressed essential contents for the scientific culture of any adult person. In the second semester a Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU) was applied, whose pedagogical structure has elements of Paulo Freire's pedagogy, Ausubel's learning theory and Vygodsky's socio-interactionist theory. The results obtained with the application of this PMTU suggest the feasibility of interdisciplinary pedagogical projects directed to this population, having as theoretical reference elements of the reflections of the scholars mentioned above. Students learns on important concepts for their daily life in a playful way that overcomes the fatigue of a day's work, and learns, through practical exercises, notions of methodological approaches, generally referred to as scientific proceduresApresenta-se o planejamento e a execução de uma intervenção didática para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica em uma turma da Educação de Jovens e Adultos. A intervenção didática foi dividida em duas fases, uma em cada semestre. Na primeira fase foram abordados conteúdos essenciais para a cultura científica de qualquer pessoa adulta. No segundo semestre foi aplicada uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS), cuja estrutura pedagógica tem elementos da pedagogia de Paulo Freire, da teoria de aprendizagem de Ausubel e da teoria sociointeracionista de Vygodsky. Os resultados obtidos com a aplicação dessa UEPS sugerem a exequibilidade de projetos pedagógicos interdisciplinares dirigidos a essa população, tendo como referencial teórico elementos das reflexões dos estudiosos supracitados. Os alunos apropriam- se de conceitos importantes para o seu cotidiano, de um modo lúdico que supera o cansaço de um dia de trabalho, e tomam conhecimento, por meio de exercícios práticos, de noções de abordagens metodológicas, genericamente denominadas de procedimentos científicosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de FísicaSantos, Carlos Alberto doshttp://lattes.cnpq.br/2329576234539587Favre-Nicolin, Emmanuel Marcelhttp://lattes.cnpq.br/8335138244094635Gomes Júnior, Samuel Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/5378862551193401Neo, Subênia Karine de Medeiroshttp://lattes.cnpq.br/5132753123254012Silva, Felipe Rodrigues da2022-05-16T21:15:38Z2018-11-232022-05-16T21:15:38Z2018-11-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSilva (2018) (SILVA, 2018)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/7042porSILVA, Felipe Rodrigues da. Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos. 2018. 105 f. Dissertação (Mestrado em Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-01-03T04:35:10Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/7042Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-01-03T04:35:10Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos |
title |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos |
spellingShingle |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos Silva, Felipe Rodrigues da Ensino de física UEPS Bioquímica Termodinâmica Educação de jovens e adultos Physics Teaching PMTU Biochemistry Thermodynamics Education of youth and adults CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos |
title_full |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos |
title_fullStr |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos |
title_full_unstemmed |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos |
title_sort |
Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos |
author |
Silva, Felipe Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Felipe Rodrigues da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Carlos Alberto dos http://lattes.cnpq.br/2329576234539587 Favre-Nicolin, Emmanuel Marcel http://lattes.cnpq.br/8335138244094635 Gomes Júnior, Samuel Rodrigues http://lattes.cnpq.br/5378862551193401 Neo, Subênia Karine de Medeiros http://lattes.cnpq.br/5132753123254012 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Felipe Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física UEPS Bioquímica Termodinâmica Educação de jovens e adultos Physics Teaching PMTU Biochemistry Thermodynamics Education of youth and adults CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
topic |
Ensino de física UEPS Bioquímica Termodinâmica Educação de jovens e adultos Physics Teaching PMTU Biochemistry Thermodynamics Education of youth and adults CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
It will be presented the planning and execution of a didactic intervention to approach topics of biochemistry and thermodynamics in a group of Education of Young and Adult. The didactic intervention was divided into two phases, one in each semester. In the first phase were addressed essential contents for the scientific culture of any adult person. In the second semester a Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU) was applied, whose pedagogical structure has elements of Paulo Freire's pedagogy, Ausubel's learning theory and Vygodsky's socio-interactionist theory. The results obtained with the application of this PMTU suggest the feasibility of interdisciplinary pedagogical projects directed to this population, having as theoretical reference elements of the reflections of the scholars mentioned above. Students learns on important concepts for their daily life in a playful way that overcomes the fatigue of a day's work, and learns, through practical exercises, notions of methodological approaches, generally referred to as scientific procedures |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-23 2018-11-09 2022-05-16T21:15:38Z 2022-05-16T21:15:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Silva (2018) (SILVA, 2018) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/7042 |
identifier_str_mv |
Silva (2018) (SILVA, 2018) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/7042 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
SILVA, Felipe Rodrigues da. Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa para abordar tópicos de bioquímica e termodinâmica na educação de jovens e adultos. 2018. 105 f. Dissertação (Mestrado em Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747482840662016 |