Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Production Engineering |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/34855 |
Resumo: | Context: Quality of Work Life (QWL) has assumed a prominent place in recent years as a component of organizational culture, being one of the pillars of sustainability. Objective: Identify how the four largest telecommunications groups operating in Brazil understand QWL in this context (two of which listed in the ISEB3/2020 portfolio). Method: A lexical analysis was carried out, processed by the IRAMUTEQ software, of the sustainability documentation available in the public repositories of these organizations, deployed in the Lexicographic Analysis, Descending Hierarchical Classification and Similitude Analysis. Results: The results show a prevalence of practices related to occupational health, training, development, and volunteering. Conclusion: Opportunities for improvement are verified in issues related to stress reduction, mentoring, conflict resolution, awards, and recognition. This research has its originality in the use of the textual analysis technique to the object of study |
id |
UFES-11_9bd4f7827fc220de935aff7be2d4163a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/34855 |
network_acronym_str |
UFES-11 |
network_name_str |
Brazilian Journal of Production Engineering |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiroAnalysis of the quality of work life in the Brazilian telecommunications sectorAnálisis de la calidad de vida del trabajo en el sector de telecomunicaciones brasileñoCorporate social responsibilityquality of work lifesustainabilitytextual analysistelecommunications sectorsustentabilidaderesponsabilidade social corporativaqualidade de vida no trabalhoanálise textualsetor de telecomunicaçõessustentabilidadresponsabilidad social corporativacalidad de vida en el trabajoanalisis textualsector telecomunicacionesContext: Quality of Work Life (QWL) has assumed a prominent place in recent years as a component of organizational culture, being one of the pillars of sustainability. Objective: Identify how the four largest telecommunications groups operating in Brazil understand QWL in this context (two of which listed in the ISEB3/2020 portfolio). Method: A lexical analysis was carried out, processed by the IRAMUTEQ software, of the sustainability documentation available in the public repositories of these organizations, deployed in the Lexicographic Analysis, Descending Hierarchical Classification and Similitude Analysis. Results: The results show a prevalence of practices related to occupational health, training, development, and volunteering. Conclusion: Opportunities for improvement are verified in issues related to stress reduction, mentoring, conflict resolution, awards, and recognition. This research has its originality in the use of the textual analysis technique to the object of studyContexto: A Qualidade de Vida no Trabalho (QVT) assumiu lugar de destaque nos últimos anos como componente da cultura organizacional, sendo um dos pilares da sustentabilidade. Objetivo: Identificar como os quatro maiores grupos de telecomunicações atuantes no Brasil compreendem a QVT neste contexto (dois dos quais listados na carteira ISEB3/2020). Método: Procedeu-se à análise textual (lexical), processada pelo software IRAMUTEQ, da documentação de sustentabilidade disponível nos repositórios públicos destas organizações, desdobrada na Análise Lexicográfica, Classificação Hierárquica Descendente e Análise de Similitude. Resultados: Os resultados evidenciam uma prevalência de práticas vinculadas à saúde ocupacional, capacitação, desenvolvimento e voluntariado. Conclusão: Verificam-se oportunidades de aprimoramento em questões ligadas à redução de estresse, mentoria, resolução de conflitos, premiação e reconhecimento. Esta pesquisa tem sua originalidade no uso da técnica de análise textual ao objeto de estudo.Contexto: La Calidad de Vida en el Trabajo (CVT) ha tomado un lugar destacado en los últimos años como componente de la cultura organizacional, siendo uno de los pilares de la sustentabilidad. Objetivo: Identificar cómo los cuatro mayores grupos de telecomunicaciones que operan en Brasil entienden QVT en este contexto (dos de los cuales están listados en la cartera ISEB3/2020). Método: Se realizó un análisis textual (léxico), procesado por el software IRAMUTEQ, de la documentación de sustentabilidad disponible en los repositorios públicos de estas organizaciones, dividida en Análisis Lexicográfico, Clasificación Jerárquica Descendente y Análisis de Similitud. Resultados: Los resultados muestran un predominio de prácticas vinculadas a la salud ocupacional, la formación, el desarrollo y el voluntariado. Conclusión: Existen oportunidades de mejora en temas relacionados con reducción de estrés, mentoría, resolución de conflictos, premios y reconocimientos. Esta investigación tiene su originalidad en el uso de la técnica de análisis textual al objeto de estudio.Universidade Federal do Espírito Santo - UFES2021-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/3485510.47456/bjpe.v7i2.34855Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 7 No. 2 (2021): Número Regular (Abril - Junho); 31-47Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 7 Núm. 2 (2021): Número Regular (Abril - Junho); 31-47Brazilian Journal of Production Engineering; v. 7 n. 2 (2021): Número Regular (Abril - Junho); 31-472447-558010.47456/bjpe.v7i2reponame:Brazilian Journal of Production Engineeringinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/34855/23411Copyright (c) 2021 Brazilian Journal of Production Engineering - BJPEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAgostinho, Oswaldo LuizPinto, Jefferson de SouzaGibbin, Randal Victor2022-10-23T20:56:24Zoai:periodicos.ufes.br:article/34855Revistahttps://periodicos.ufes.br/bjpePUBhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/oairodrigo.r.freitas@ufes.br2447-55802447-5580opendoar:2023-01-13T10:36:32.862984Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro Analysis of the quality of work life in the Brazilian telecommunications sector Análisis de la calidad de vida del trabajo en el sector de telecomunicaciones brasileño |
title |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro |
spellingShingle |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro Agostinho, Oswaldo Luiz Corporate social responsibility quality of work life sustainability textual analysis telecommunications sector sustentabilidade responsabilidade social corporativa qualidade de vida no trabalho análise textual setor de telecomunicações sustentabilidad responsabilidad social corporativa calidad de vida en el trabajo analisis textual sector telecomunicaciones |
title_short |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro |
title_full |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro |
title_fullStr |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro |
title_full_unstemmed |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro |
title_sort |
Análise da qualidade de vida no trabalho no setor de telecomunicações brasileiro |
author |
Agostinho, Oswaldo Luiz |
author_facet |
Agostinho, Oswaldo Luiz Pinto, Jefferson de Souza Gibbin, Randal Victor |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Jefferson de Souza Gibbin, Randal Victor |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agostinho, Oswaldo Luiz Pinto, Jefferson de Souza Gibbin, Randal Victor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corporate social responsibility quality of work life sustainability textual analysis telecommunications sector sustentabilidade responsabilidade social corporativa qualidade de vida no trabalho análise textual setor de telecomunicações sustentabilidad responsabilidad social corporativa calidad de vida en el trabajo analisis textual sector telecomunicaciones |
topic |
Corporate social responsibility quality of work life sustainability textual analysis telecommunications sector sustentabilidade responsabilidade social corporativa qualidade de vida no trabalho análise textual setor de telecomunicações sustentabilidad responsabilidad social corporativa calidad de vida en el trabajo analisis textual sector telecomunicaciones |
description |
Context: Quality of Work Life (QWL) has assumed a prominent place in recent years as a component of organizational culture, being one of the pillars of sustainability. Objective: Identify how the four largest telecommunications groups operating in Brazil understand QWL in this context (two of which listed in the ISEB3/2020 portfolio). Method: A lexical analysis was carried out, processed by the IRAMUTEQ software, of the sustainability documentation available in the public repositories of these organizations, deployed in the Lexicographic Analysis, Descending Hierarchical Classification and Similitude Analysis. Results: The results show a prevalence of practices related to occupational health, training, development, and volunteering. Conclusion: Opportunities for improvement are verified in issues related to stress reduction, mentoring, conflict resolution, awards, and recognition. This research has its originality in the use of the textual analysis technique to the object of study |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/34855 10.47456/bjpe.v7i2.34855 |
url |
https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/34855 |
identifier_str_mv |
10.47456/bjpe.v7i2.34855 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/34855/23411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Brazilian Journal of Production Engineering - BJPE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Brazilian Journal of Production Engineering - BJPE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo - UFES |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo - UFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 7 No. 2 (2021): Número Regular (Abril - Junho); 31-47 Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 7 Núm. 2 (2021): Número Regular (Abril - Junho); 31-47 Brazilian Journal of Production Engineering; v. 7 n. 2 (2021): Número Regular (Abril - Junho); 31-47 2447-5580 10.47456/bjpe.v7i2 reponame:Brazilian Journal of Production Engineering instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Brazilian Journal of Production Engineering |
collection |
Brazilian Journal of Production Engineering |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
rodrigo.r.freitas@ufes.br |
_version_ |
1797047320971313152 |