Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Gestão & Conexões |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/36267 |
Resumo: | The human perception of work has undergone changes: from punishment to essential to life. Thus, the study of the meaning of work became important to understand the relationship between subject and organization. Therefore, this article aims to analyze the meaning of work for teachers at the Municipal School Unit Conveniada Belo Campo, in Belo Campo, Southwestern of Bahia. This research is empirical in nature, descriptive-exploratory and the research strategy was the case study. Adopting a probabilistic sampling, 37 teachers answered a structured questionnaire and, due to accessibility, eight teachers were interviewed. The results revealed a feeling of devaluation, triggered mainly by low salaries and lack of recognition by students and the government, in addition to tiredness caused by work overload. However, teachers are satisfied with their work and are proud of what they do. |
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Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo CampoPleasure; Suffering; Teaching WorkWorkPrazer; Sofrimento; Trabalho Docente.TrabalhoThe human perception of work has undergone changes: from punishment to essential to life. Thus, the study of the meaning of work became important to understand the relationship between subject and organization. Therefore, this article aims to analyze the meaning of work for teachers at the Municipal School Unit Conveniada Belo Campo, in Belo Campo, Southwestern of Bahia. This research is empirical in nature, descriptive-exploratory and the research strategy was the case study. Adopting a probabilistic sampling, 37 teachers answered a structured questionnaire and, due to accessibility, eight teachers were interviewed. The results revealed a feeling of devaluation, triggered mainly by low salaries and lack of recognition by students and the government, in addition to tiredness caused by work overload. However, teachers are satisfied with their work and are proud of what they do.Em detrimento dos desafios que permeia a Educação enquanto prática social este artigo buscou entender o sentido do trabalho docente a partir da perspectiva de professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo, na Região do Sudoeste da Bahia. Quanto aos procedimentos metodológicos, a pesquisa caracteriza-se como empírica e é do tipo descritivo-exploratório. Em relação a técnica, optou-se pelo estudo de caso. A população escolhida foi a de professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo. Adotando uma amostragem probabilística, foram investigados 37 professores através de questionário e, adotando o critério de acessibilidade, realizaram-se entrevistas com oito professores da unidade. Os resultados revelaram um sentimento de desvalorização desencadeado, principalmente, pelos baixos salários e pela falta de reconhecimento por parte dos alunos e do poder público, além do cansaço ocasionado pela sobrecarga de trabalho. No entanto, os professores estão satisfeitos com o trabalho, sentem orgulho pelo que fazem, especialmente quando percebem o crescimento discente, e consideram o ambiente de trabalho agradável e prazeroso para se trabalhar.Universidade Federal do Espírito Santo2022-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/3626710.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.36267.28-51Revista Gestão & Conexões; v. 11 n. 2 (2022); 28-51Management and Connections Journal; Vol. 11 No. 2 (2022); 28-512317-5087reponame:Gestão & Conexõesinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/36267/25026Copyright (c) 2022 Revista Gestão & Conexõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoque, Maria Gabriella MarchioriGomes, Almiralva FerrazChaves, Adller MoreiraSantos, Marisa Oliveira2022-05-19T01:02:00Zoai:periodicos.ufes.br:article/36267Revistahttps://periodicos.ufes.br/ppgadmPUBhttps://periodicos.ufes.br/ppgadm/oaigestao.conexoes@gmail.com||gestaoeconexoes@gmail.com2317-50872317-5087opendoar:2022-05-19T01:02Gestão & Conexões - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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