Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roque, Maria Gabriella Marchiori
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gomes, Almiralva Ferraz, Chaves, Adller Moreira, Santos, Marisa Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Gestão & Conexões
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/36267
Resumo: The human perception of work has undergone changes: from punishment to essential to life. Thus, the study of the meaning of work became important to understand the relationship between subject and organization. Therefore, this article aims to analyze the meaning of work for teachers at the Municipal School Unit Conveniada Belo Campo, in Belo Campo, Southwestern of Bahia. This research is empirical in nature, descriptive-exploratory and the research strategy was the case study. Adopting a probabilistic sampling, 37 teachers answered a structured questionnaire and, due to accessibility, eight teachers were interviewed. The results revealed a feeling of devaluation, triggered mainly by low salaries and lack of recognition by students and the government, in addition to tiredness caused by work overload. However, teachers are satisfied with their work and are proud of what they do.
id UFES-2_02c60422d1769b7eb6021faa58c720ef
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/36267
network_acronym_str UFES-2
network_name_str Gestão & Conexões
repository_id_str
spelling Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo CampoPleasure; Suffering; Teaching WorkWorkPrazer; Sofrimento; Trabalho Docente.TrabalhoThe human perception of work has undergone changes: from punishment to essential to life. Thus, the study of the meaning of work became important to understand the relationship between subject and organization. Therefore, this article aims to analyze the meaning of work for teachers at the Municipal School Unit Conveniada Belo Campo, in Belo Campo, Southwestern of Bahia. This research is empirical in nature, descriptive-exploratory and the research strategy was the case study. Adopting a probabilistic sampling, 37 teachers answered a structured questionnaire and, due to accessibility, eight teachers were interviewed. The results revealed a feeling of devaluation, triggered mainly by low salaries and lack of recognition by students and the government, in addition to tiredness caused by work overload. However, teachers are satisfied with their work and are proud of what they do.Em detrimento dos desafios que permeia a Educação enquanto prática social este artigo buscou entender o sentido do trabalho docente a partir da perspectiva de professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo, na Região do Sudoeste da Bahia. Quanto aos procedimentos metodológicos, a pesquisa caracteriza-se como empírica e é do tipo descritivo-exploratório. Em relação a técnica, optou-se pelo estudo de caso. A população escolhida foi a de professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo. Adotando uma amostragem probabilística, foram investigados 37 professores através de questionário e, adotando o critério de acessibilidade, realizaram-se entrevistas com oito professores da unidade. Os resultados revelaram um sentimento de desvalorização desencadeado, principalmente, pelos baixos salários e pela falta de reconhecimento por parte dos alunos e do poder público, além do cansaço ocasionado pela sobrecarga de trabalho. No entanto, os professores estão satisfeitos com o trabalho, sentem orgulho pelo que fazem, especialmente quando percebem o crescimento discente, e consideram o ambiente de trabalho agradável e prazeroso para se trabalhar.Universidade Federal do Espírito Santo2022-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/3626710.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.36267.28-51Revista Gestão & Conexões; v. 11 n. 2 (2022); 28-51Management and Connections Journal; Vol. 11 No. 2 (2022); 28-512317-5087reponame:Gestão & Conexõesinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/36267/25026Copyright (c) 2022 Revista Gestão & Conexõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoque, Maria Gabriella MarchioriGomes, Almiralva FerrazChaves, Adller MoreiraSantos, Marisa Oliveira2022-05-19T01:02:00Zoai:periodicos.ufes.br:article/36267Revistahttps://periodicos.ufes.br/ppgadmPUBhttps://periodicos.ufes.br/ppgadm/oaigestao.conexoes@gmail.com||gestaoeconexoes@gmail.com2317-50872317-5087opendoar:2022-05-19T01:02Gestão & Conexões - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
title Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
spellingShingle Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
Roque, Maria Gabriella Marchiori
Pleasure; Suffering; Teaching Work
Work
Prazer; Sofrimento; Trabalho Docente.
Trabalho
title_short Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
title_full Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
title_fullStr Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
title_full_unstemmed Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
title_sort Para além de uma Vocação: Sentido do Trabalho para os Professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo
author Roque, Maria Gabriella Marchiori
author_facet Roque, Maria Gabriella Marchiori
Gomes, Almiralva Ferraz
Chaves, Adller Moreira
Santos, Marisa Oliveira
author_role author
author2 Gomes, Almiralva Ferraz
Chaves, Adller Moreira
Santos, Marisa Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roque, Maria Gabriella Marchiori
Gomes, Almiralva Ferraz
Chaves, Adller Moreira
Santos, Marisa Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Pleasure; Suffering; Teaching Work
Work
Prazer; Sofrimento; Trabalho Docente.
Trabalho
topic Pleasure; Suffering; Teaching Work
Work
Prazer; Sofrimento; Trabalho Docente.
Trabalho
description The human perception of work has undergone changes: from punishment to essential to life. Thus, the study of the meaning of work became important to understand the relationship between subject and organization. Therefore, this article aims to analyze the meaning of work for teachers at the Municipal School Unit Conveniada Belo Campo, in Belo Campo, Southwestern of Bahia. This research is empirical in nature, descriptive-exploratory and the research strategy was the case study. Adopting a probabilistic sampling, 37 teachers answered a structured questionnaire and, due to accessibility, eight teachers were interviewed. The results revealed a feeling of devaluation, triggered mainly by low salaries and lack of recognition by students and the government, in addition to tiredness caused by work overload. However, teachers are satisfied with their work and are proud of what they do.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/36267
10.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.36267.28-51
url https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/36267
identifier_str_mv 10.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.36267.28-51
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/36267/25026
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Gestão & Conexões
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Gestão & Conexões
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gestão & Conexões; v. 11 n. 2 (2022); 28-51
Management and Connections Journal; Vol. 11 No. 2 (2022); 28-51
2317-5087
reponame:Gestão & Conexões
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Gestão & Conexões
collection Gestão & Conexões
repository.name.fl_str_mv Gestão & Conexões - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv gestao.conexoes@gmail.com||gestaoeconexoes@gmail.com
_version_ 1799319719005650944